zondag, 2 oktober, 2022

Veelgestelde vragen over vliegtickets en vakanties wijzigen vanwege het coronavirus

Je wilt, zeker nu, graag weten waar je terecht kan voor je vragen, wat je kan doen qua wijzigen van je reis en vliegtickets en of het verstandig is de komende weken te vliegen of op vakantie te gaan. Hieronder hebben wij zoveel mogelijk informatie voor je verzamelt en zullen we dit continu bijvullen wanneer nodig.

Update 27/5/2020:
Momenteel versoepelen diverse Europese landen de corona-maatregelen om reizen vanaf 1/7 /2020 weer toe te staan. Kijk op de site van overheid voor de laatste reisinformatie per land.

Snel naar:
Kan ik mijn vliegticket wijzigen?
Kan ik mijn vakantie wijzigen?

De vakantieperioden komen er aan en miljoenen Nederlanders maken plannen. Waar gaan we naar toe? Lees onze tips voor je vakantie 2020, voor een vakantie in Nederland en een staycation in Nederland.
Meer informatie waar je naar toe kan deze zomer.

Weer toe aan reizen? Check onze 21 tips voor het zoeken en boeken van goedkope vliegtickets.

Waar kan ik informatie vinden over het coronavirus?

Deze kan je vinden op de informatiepagina van onze rijksoverheid en uiteraard op de website van het RIVM.
Hier vind je vooral antwoorden op de eerste vragen die bij je opkomen.

Vragen over het corona-voucher? Check onze veelgestelde vragen over het corona-voucher.

Waar vind ik meer informatie over het reisadvies naar het buitenland?

Wil je meer informatie over het reisadvies naar alle landen ter wereld, bekijk dan het reisadvies naar jouw bestemming op de website van nederlandwereldwijd.

Kan ik nog vliegen naar andere landen?
Je kan uiteraard vliegen naar andere landen, echter check wel van tevoren het reisadvies naar jouw bestemming en de inreis regels van het land zelf.

Is er een overzicht van het aantal corona-infecties van alle landen?

Ja, die is er. Op deze site kun je precies de statistieken realtime volgen. Meer informatie vind je ook op de website van de World Health Organization.

Aankomsthal Schiphol
Fotocredit: Jeroen – TripTalk

Wat doet Schiphol aan het Corona virus?

Schiphol heeft diverse protocollen klaarliggen en staat in nauw contact met het RIVM en de GGD.
Wil je meer weten, check dan de speciale informatiepagina van Schiphol. Ook op Schiphol is de horeca gesloten, eveneens zijn diverse winkels gesloten. Bekijk hoe rustig het is op Schiphol.


Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Je vliegticket wijzigen

Elke luchtvaartmaatschappij hanteert haar eigen voorwaarden, hieronder vind je informatie per luchtvaartmaatschappij. Apart van de luchtvaartmaatschappijen hanteert elk afzonderlijk land aparte regels die dagelijks kunnen wijzigen.
Check de travel informatiepagina van IATA (de overkoepelende organisatie van de luchtvaartmaatschappij), hier vind je de laatste info welke (in)reis regels elk land nu hanteert.

KLM vliegticket wijzigen

Wil je de datum van je reis aanpassen? Jouw nieuwe vertrekdatum dient uiterlijk 31 mei 2020 te zijn. De kosten van een mogelijk tariefsverschil blijven gelden. Wijzig eenvoudig je ticket via ‘Mijn Reis’ op klm.nl of via de KLM app.

Wil je liever na 31 mei 2020 reizen of wil je jouw bestemming wijzigen? Ruil dan je ticket om voor een tegoedbon. Deze bon is inwisselbaar voor een ticket van KLM, Air France of Delta Air Lines, of voor het kopen van extra opties voor KLM-vluchten.

Meer informatie over wijzigen bij KLM en wat doet KLM aan het coronavirus en zie ook de laatste updates van KLM zelf.

Transavia vliegticket wijzigen

Heb je een vlucht geboekt die vertrekt tussen 28 mei en 30 september? Dan kun je vanaf vandaag je vlucht (naar dezelfde bestemming) zonder wijzigingskosten verplaatsen naar uiterlijk 31 maart 2021. Is je nieuwe ticket duurder dan je oorspronkelijke ticket, dan betaal je wel het prijsverschil tussen deze tickets. Het wijzigen van je vlucht kun je gemakkelijk en snel zelf doen via Mijn Transavia.

Voor alle corona updates en informatie, ga naar transavia.com/updatesnl
Let op: vlieg je via een reisorganisatie met Transavia, meld je dan bij de reisorganisatie.

Update 27/5/2020: Transavia start het vluchtschema vanaf 4 juni langzaam weer op. De volgende bestemmingen worden vanaf 4 juni weer aangevlogen: Malaga, Athene, Lissabon en Faro. Voor bestemmingen die nog niet aangevlogen worden en waarvoor je wel een ticket hebt voor vertrek op korte termijn, zal Transavia contact met je opnemen.
Je hoeft zelf geen contact op te nemen, je ontvangt bericht van Transavia en je ontvangt een coronavoucher of je kunt kiezen voor een restitutie.

Bekijk onderstaande video van Transavia met uitleg over de extreme drukte en wat je het beste kan doen:

Easyjet vliegticket wijzigen

Heb je al vliegtickets gekocht en wil je deze nu liever wijzigen, dan kun je nu je reisdatum of bestemming online wijzigen, Easyjet ziet af van de wijzigingstoeslag voor alle bestaande boekingen en toekomstige boekingen.

Als er een verschil in tarief is, dien je dit bij te betalen, maar door af te zien van de wijzigingskosten, wil Easyjet ervoor zorgen dat je meer flexibiliteit hebt om je reisplannen aan te passen.

Waar Easyjet volgens de standaard algemene voorwaarden verplicht is vluchten te annuleren, kan je kosteloos omboeken op een alternatieve vlucht of een terugbetaling aanvragen.

Update 28/5/2020:
Easyjet meldt vandaag dat de maatschappij vanaf 15 juni het vluchtschema weer opgestart zal worden.

Je kan jouw boeking online wijzigen in het gedeelte ‘Boekingen beheren’ op easyJet.com of in de mobiele app.
Lees meer op de coronaviruspagina van Easyjet.

Ryanair vliegticket wijzigen

Ook bij Ryanair kan je je vliegticket wijzigen, dit geldt voor alle vertrekken t/m 31 maart 2020. De wijzigingskosten betaal je in deze periode niet, mocht je nieuwe ticketprijs duurder worden, dan betaal je het verschil bij.

Voor alle info over vragen en geannuleerde vluchten na 31 maart check de informatie van Ryanair via deze pagina.

Ryanair communiceert vandaag vanaf 24 maart al haar vliegtuigen aan de grond te houden, m.u.v. enkele vluchten tussen Engeland en Ierland. Een nieuwe datum waarop weer gevlogen wordt is nog niet gecommuniceerd.

Update 27/5/2020:
Ryaniar verwacht dat in juli het netwerk van vluchten weer grotendeels operationeel zal zijn. Wel is het dragen van een mondkapje verplicht en wordt voor het boarden de temperatuur opgenomen.
Check ook de informatiepagina van Ryanair.

Bekijk ook de veelgestelde vragen over reizen op deze pagina (onderaan).

stranden op mallorca
Fotocredit: Lindsay Lenard – Unsplash

Je vakantie wijzigen

Zolang er geen negatief reisadvies geldt naar jouw bestemming kan je jouw vakantie niet zomaar wijzigen. Het kan natuurlijk zijn dat de reisorganisatie wel flexibelere regels hanteert.

TUI vakantie wijzigen

Kosteloos annuleren kan alleen bij een rood reisadvies op het moment dat je daadwerkelijk naar de betreffende bestemming afreist. Bij bestemmingen met een oranje advies, hangt het van de situatie af of er zonder kosten omgeboekt of zelfs geannuleerd kan worden. 

Update 27/5/2020
TUI heeft voorlopig al haar reizen met vertrek t/m vertrek 18 juni geannuleerd, m.u.v. vakanties in Nederland.
Bekijk ook de informatiepagina van TUI over het coronavirus nieuws.

Heb je een vakantie geboekt bij TUI, dan kun je gebruik maken van onze omruilgarantie. Hiermee kan je tot 22 dagen voor vertrek kosteloos je bestemming of vertrekdatum wijzigen. 

Sunweb vakantie wijzigen

Sunweb heeft een omruilgarantie waardoor je je reeds geboekte vakantie eenmalig en zonder wijzigingskosten mag omboeken mits je deze vakantie voor 15/3/2020 hebt geboekt en jouw vertrekdatum na 1/4/2020 is. Deze garantie is geldig tot 30 dagen voor vertrek.

Update 27/5/2020:
Sunweb heeft al reizen met vertrek t/m 18 juni (Spanje en Griekenland t/m 30 juni) geannuleerd. Je wordt per e-mail hierover geïnformeerd. Sunweb verzoekt je geen contact op te nemen i.v.m. extreme drukte. Je wordt vanzelf geïnformeerd.
Je ontvangt een voucher die je weer kan besteden aan een volgende vakantie. Dit voucher is geldig voor 1 jaar na uitgifte.

Kom je in de knel met jouw vakantie door de maatregelen die genomen zijn vanwege het coronavirus, dan neemt Sunweb vanzelf contact met je op of bekijk de veelgestelde vragen over het coronavirus bij Sunweb.

Corendon vakantie wijzigen

Als je op vakantie gaat met Corendon naar een land waarvoor een negatief reisadvies geldt, dan kun je je vakantie annuleren of wijzigen. Lees de informatiepagina van Corendon.

Update 27/5/2020:
Corendon heeft al haar cruises en reizen met vertrek t/m 25 juni geannuleerd (Bali t/m 31/8). Je wordt per e-mail hierover geïnformeerd. Corendon verzoekt je geen contact op te nemen i.v.m. extreme drukte. Je wordt vanzelf geïnformeerd.

Voor de 3 hier genoemde reisorganisaties die hun reizen geannuleerd hebben met vertrek t/m gemelde datum geldt: je krijgt hiervoor in de plaats een zogenaamd voucher. Dit voucher kun je weer inleveren om een nieuwe vakantie te boeken met vertrekdatum in principe vóór 1/5/2021. Eventueel prijsverschil betaal je bij.

Andere reisorganisaties die hun reizen met vertrek t/m 18/6/2020 geannuleerd hebben:
– De Jong Intra Vakanties. Je ontvangt een voucher. Lees meer
– Kras Reizen, zie hierover de informatie bij TUI

Lees ook de veelgestelde vragen bij de ANVR en de uitleg waarom de coronavirus-uitbraak formeel niet als calamiteit wordt gezien.

Overige updates van reis(gerelateerde)bedrijven rondom het wijzigen van vakanties en het coronavirus

  • Bij AirBnB kun je je verblijf die je hebt gereserveerd voor 14/3/2020 met een verblijf t/m 30/6 kosteloos annuleren. Je ontvangt een restitutie.
  • Alle vakantieparken van Centerparcs zijn vanaf vrijdag vrijdag 20 juni weer geopend.
  • Europapark in Duitsland is vanaf 29/5/2020 weer geopend
  • Disneyland Parijs blijft tot nader order gesloten, mogelijk dat vanaf 15 juli 2020 het park weer wordt geopend. Disney informeert je via deze pagina.

Jezelf beschermen tegen het coronavirus

https://youtu.be/1APwq1df6Mw
Houd afstand van elkaar

Fotocredit header: Jeroen – TripTalk

Redactie TripTalk
Onder Redactie TripTalk vind je algemene berichten en berichten met nieuwswaarde die wij leuk vinden om te vermelden of jullie daarover te informeren.
reacties
  1. Mijn dochter heeft 1 juni een reis geboekt bij gogo. Moet 18 mei het restant betalen van de reissom. Maar nog geen zekerheid dat de reis doorgaat. Als jezelf annuleert ben je al je geld kwijt. Betaal je krijg je een voucher wat we eigenlijk niet willen. Maar mag een reisorganisatie de mensen zolang in onzekerheid houden?. Anders over 3 weken al vliegen. Wat zijn je rechten?

    • Hoi Iepie, we hebben je vraag al via de mail beantwoord, maar voor de volledigheid en voor de andere lezers hieronder ook nog het antwoord:

      Begrijpelijk dat je je zorgen maakt over de vakantie van je dochter, het coronavoucher geeft hier en daar nog wat onduidelijkheden. We weten dat er achter de schermen nog steeds gesleuteld wordt aan de voorwaarden.

      Voor je geruststelling, GoGo Tours is onderdeel van de Sunweb groep. Dat is een grote reisorganisatie en deze is lid van de SGR. Mocht de reisorganisatie failliet gaan, dan is de waarde van de coronavoucher 100% gedekt. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

      De reisorganisatie is op haar beurt weer afhankelijk van de regels die deels door de EU-landen worden opgesteld en door de landen zelf qua reizen voor de aankomende vakantieperiode. Als je dochter naar Griekenland reist, is het wellicht aannemelijk dat de reis nog door gaat. Gaat zij op reis naar Spanje, dan acht ik de kans vrij klein dat de reis doorgaat.

      Omdat GoGo als onderdeel van de Sunweb Groep lid is van het ANVR blijven helaas de betalingsvoorwaarden vooralsnog gelden. Normaal gesproken moet de hele reissom zijn voldaan 6 weken vóór vertrek, ik lees dat GoGo dit naar 2 weken heeft gebracht: https://www.gogo.nl/corona

      Mocht de reis van je dochter alsnog geannuleerd worden door GoGo, dan krijgt je dochter een coronavoucher.
      Deze moet je in eerste instantie accepteren, deze is geldig voor 1 jaar vanaf de datum van uitgifte, dat zou betekenen dat deze coronavoucher geldig is tot juni 2021.
      Besluit je dochter dat zij volgend jaar ook niet op vakantie wil (misschien mag zij tegen die tijd een reis maken met Sunweb i.p.v. met Gogo bijvoorbeeld), dan mag je 6 maanden na uitgifte alsnog je geld van de vakantie terugvragen, dat staat hier omschreven: https://www.anvr.nl/archief/overzicht.aspx?tag=Corona-voucher (3e vraag)

      Dat klinkt misschien wat vreemd, maar dat is om te voorkomen dat reisorganisaties in grote financiële problemen komen.
      In dit artikel kun je daar meer over lezen: https://www.anvr.nl/lists/nieuws/artikel.aspx?ID=8112

      In ieder geval hoef je je geen zorgen maken dat het geld verloren is.
      Zelf annuleren raad ik inderdaad af, dat neemt sowieso kosten met zich mee.

      Ik hoop hiermee je vragen te hebben beantwoord!

Laat je reactie achter!

Plaats je reactie!
Vul hier je naam in

Wil je op de hoogte blijven van onze blogs en tips?

Blijf jezelf inspireren voor nieuwe reizen en meld je aan voor onze mailings. We sturen je maximaal 1 mailing per 3 weken.