Voor sommige mensen is een (lange) vliegreis een uitkomst: na de start lekker de ogen dicht doen en slapen. Voor anderen is het een ware crime en wil het maar niet lukken om de slaap te vatten en te ontsnappen aan alle geluiden aan boord. Medische experts hebben wel een aantal tips om te slapen in een vliegtuig. Doe er je voordeel mee!

Ken je deze tips om te slapen in een vliegtuig al?

Greatist.com meldt dat het aanschaffen van oordopjes, een oogmasker en een kussen en het dragen van comfortabele kleding al snel kan bijdragen aan een goed uurtje slapen. Ook een boek of het reserveren van een eerste klas ticket met een lie-flat stoel zijn goede manieren om uitgerust aan te komen op de bestemming. Maar er zijn nog meer tips.

Score een stoel bij het raam

Als je een stoel bij het raam reserveert, kun je je hoofd laten rusten tegen het raampje van het vliegtuig. Dan is het een stuk makkelijker dan te proberen om in slaap te vallen op een nekkussen, omdat je dan eigenlijk toch rechtop zit. Daarnaast kun je snel in het vliegtuig gaan zitten, zonder meer op te hoeven staan voor medepassagiers die langs je moeten om op hun plek te komen.

Let op je benen

Zorg ervoor dat je tijdens de vlucht af en toe je benen kunt strekken. Kijk bij het boeken van je vliegticket naar de beenruimtes van de beschikbare stoelen (inches). Als je je benen kruist, beperk je hiermee de bloedstroom in het onderste deel van het lichaam. Niet handig als je een aantal uur onderweg bent. Het beste advies is om je benen recht te houden, met een lichte bocht naar de knieën.

Leun achterover

Een stoel die je (enigszins) achterover kunt zetten of in een ligpositie kunt plaatsen, helpt de druk op je onderrug te verminderen. Met minder druk op je rug, val je makkelijker in slaap. Een ander optie is om toch rechtop te zitten. Gebruik daarbij een reiskussentje of een opgerolde jas, die helpen om de curve in de onderrug te houden. Val niet voorovergebogen in slaap; dat geeft teveel druk op je lichaam en zorgt ervoor dat je verkrampt wakker wordt. Maak ook gebruik van de armleuningen: zij helpen de tegendruk te verlichten en ontlasten je ruggengraat.

Uitzicht uit vliegtuigraam (c) Nicolas J Leclercq

Vermijd alcohol

Natuurlijk is het verleidelijk om aan boord een glaasje wijn te nemen en met elkaar te toasten op de reis die in het vooruitzicht ligt. Dat resulteert echter niet in een goede nachtrust. Alcohol bevordert aanvankelijk het slapen, maar werkt meestal maar voor drie tot vier uur. En wie weet wordt je daarna wakker hoofdpijn en dorst. Dat is ook niet al te fijn…

Eet met mate

Let op wat je eet aan boord: teveel eten of (te) vet voedsel kan ongemakkelijk voelen en het moeilijker maken om in slaap te vallen. Bij een grote (of vetrijke) maaltijd, moet het hart namelijk harder werken om meer bloed te pompen naar de maag en darmen. Het eten van grote hoeveelheden vet voedsel kan ook voor andere veranderingen in lichaam tot zorgen. Zo kan bloed bijvoorbeeld gemakkelijker stollen; iets wat je liever wilt vermijden tijdens een lange vlucht.

Gevecht tegen jetlag

Vlieg je naar het oosten? Ga dan – in de dagen voorafgaand aan de reis – dertig tot zestig minuten eerder dan gebruikelijk naar bed. Vlieg je ’s nachts naar het oosten? Mijd dan blootstelling aan licht en probeer te slapen tijdens de eerste helft van de vlucht. Gaat de reis naar het westen? Vermijd ook dan blootstelling aan licht, maar dan in de tweede helft van de vlucht.

Horloge snel op nieuwe tijdzone zetten

Zet voor vlucht je horloge al op de tijdzone van de bestemming waar je heen gaat. Hoe eerder je kunt beginnen te wennen aan de nieuwe tijdzone, hoe beter je zult voelen als je eenmaal aankomt.

Lukt het jou om in slaap te vallen tijdens een vlucht? Nog tips?

(Bron: Weill Cornell Medical College) Fotocredits header: Blake Guidry

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats je reactie!
Vul hier je naam in