TripTalk logo mobiel wit
Search
Close this search box.
Straatje van gekleurde huizen in Colombia

Onze reis door Colombia: Santa Marta – San Gil

Eind november kwamen we aan in Colombia en we hadden geen idee wat ons te wachten stond. Je hoort veel verhalen, dat het onveilig is en dat je goed op moet passen! Maar een reis door Colombia is prachtig, als je de kans hebt DOEN!

Aankomst in Santa Marta

Een warm welkom bij aankomst in Santa Marta, een leuk plaatsje, met een oud en nog authentiek centrum, heerlijke eettentjes, leuke kroegjes, mooie musea en een Juan Valdez, de zuid Amerikaanse Starbucks! De mensen lachen veel en zijn aardig. Met ons steenkolen Spaans komen we er wel uit en op een terras bestellen we een heerlijke maaltijd, in de smalle straatjes klinkt live muziek en de zuid Amerikaanse steak smelt op onze tong! Een prima start voor onze reis door Colombia!

Santa Marta in Colombia

We voelen ons hier snel thuis en besluiten met Santa Marta als basis het binnenland te gaan verkennen. We willen meer van dit prachtige land ontdekken en maken een lijstje, Minca, Cartagena, Bogota, Salento en Medellin, nu nog een planning….

Lees ook over ons zeilervaring en bezoek aan de San Blas eilanden,onze reis naar Sri Lanka en het Caribische eiland Dominica.

Reis door Colombia: van Santa Marta naar Minca

Vanuit Santa Marta gaan we met een 4×4 jeep naar Minca, een stadje in de bergen zo’n 2 uur rijden, maar over natte zandpaden en rotsen is rijden anders dan over asfalt… We zijn blij met deze auto want het geeft toch een veilig gevoel als we door elkaar worden gehusseld!

Het stadje Minca

Vanuit Minca kun je prachtige wandelingen en trektochten maken, wij doen het met onze 4×4 want de regen heeft er een blubber zooi van gemaakt en de auto is stabieler dan wij. Hoe hoger we komen, hoe mooier het uitzicht, wat een groene kleurenpracht. Onderweg lunchen we bij een lokaal restaurant, diverse soorten geroosterd vlees, met ‘lullo’ (lokaal vruchtensap) of een aguilla (lokaal bier) en of we interesse hadden voor een dessert…… Dessert stond voor marihuana…… Dat hebben we maar overgeslagen!

Verder omhoog gaan we, helemaal over de top en langs de andere kant van de berg terug naar Santa Marta. (Je kunt ook met de lokale bus naar Minca, er zijn verschillende hostels om te overnachten en trektochten te maken met Minca als basis).

Of lees: dit is waarom je Oezbekistan ooit moet bezoeken.

Van Minca naar Cartagena

We hebben plaatsen besproken in de bus naar Cartagena en ’s ochtends vroeg worden we opgehaald. De luxe van een busreis is dat je heerlijk kunt rondkijken wat er onderweg en om je heen gebeurt, lekker gluren. Na 5 uur worden we afgezet bij ons hotelletje, op loopafstand van de oude ommuurde stad.

Bezoek Cartagena tijdens je reis door Colombia, deze video laat je zien waarom!

Cartagena staat op de Unesco werelderfgoedlijst en het is net alsof je door een openlucht museum loopt. Prachtige gebouwen, vrolijke kleuren, groene parken en alles goed onderhouden. Met de hop on/hop off bus kregen we een goed beeld van het moderne Cartagena en omgeving. ’s Middags liepen we mee met de rondleiding door de oude stad, vertrek vanaf de stadspoort en streken daarna neer op een van de gezellige terrassen. We bezoeken (goud)musea, kerken en struinen door de straten en parken.

Na een paar dagen hebben we genoeg van de drukte en reizen terug naar Santa Marta. (Wij waren er tijdens de kerstperiode, alles is dan prachtig versierd, met lichtjes in allerlei variaties en kleuren).

Meer ontdekken in Zuid-Amerika?
5x de beste surfspots in Peru
– De top 6 bezienswaardigheden van Peru
Tips voor eten in Suriname

Reizen door Colombia met openbaar vervoer

We plannen onze verdere rondreis….. We reizen per bus via Buccaramanga naar San Gil, vliegen naar Bogota en Peirera, met de bus naar Salento en Medellin en terug per vliegtuig naar Santa Marta.

Een reis door Colombia met openbaar vervoer is makkelijk en niet duur, tevens leer je zo ook de lokale bevolking kennen. We verheugen ons op onze reis en staan ’s ochtends vroeg klaar om naar het busstation te gaan. Met de taxi, ook goedkoop, let op dat de meter aanstaat of maak vooraf een afspraak over de prijs, zijn we er zo.

Op reis door Colombia, een straat tafereel
Bedrijvigheid op straat in Colombia / Foto Unsplash – Luis Vidal

Op het busstation is het een drukte van belang, we kijken rond, bestellen een koffie en proberen te ontdekken waar onze bus vertrekt. Mooi op tijd kunnen we onze bagage afgeven en stappen we de bus in, wat een luxe, dat hadden we niet verwacht, zelfs recente films worden onderweg vertoond, helaas niet in het Engels, maar dat is alleen maar goed voor ons Spaans!

Omdat we overdag reizen, is er ook veel te zien, een prachtig landschap glijd er aan ons voorbij, we zien moderne stukken stad en krotten wijken naast elkaar. Overal is men druk bezig, Colombia werkt aan de toekomst en iedereen probeert daaraan mee te helpen en er wat aan te verdienen!

Lees ook onze tips voor een bezoek aan Bonaire of Curacao!

De busreis duurt lang maar is zeker niet vervelend, rond 18:00 uur zijn we op onze bestemming, Buccaramanga, nu overstappen en door naar onze eindbestemming San Gil. Met wat moeite vinden we een loket waar we onze tickets kopen, gelukkig nog tijd om wat te eten…. Helaas niets is minder waar, we worden omgeroepen, want de bus wacht op ons!!! Hadden we onze vertrektijd verkeerd begrepen, of was er iets aangepast? Geen idee, maar snel de bagage in de bus en door!! Na 2 uurtjes zijn we op onze eindbestemming en lopen we naar ons hotel, lekker onder de koude douche en slapen!

Reis door Colombia: San Gil

’s Ochtends zijn we nieuwsgierig naar het stadje, volgen de heerlijke geur en ontbijten bij een lokale bakker, we bepreken wat we willen gaan doen. San Gil staat bekend om outdoor activiteiten, dus….. Genoeg lokale reisburo’s om te bespreken en allemaal bieden ze hetzelfde aan voor dezelfde tarieven!

Pleintje en kerk in San Gil

We gaan raften en de mannen gaan nog een middag door met hiken, ziplining, canyoning, abseilen en meer van die enge dingen. We besluiten gelijk actie te ondernemen, te boeken en de volgende dag te gaan! De volgende ochtend vroeg worden we opgehaald en met een busje en rijden we naar de rivier, het ziet er spannend uit….. De boten liggen klaar en met 6 personen en een begeleider starten we! Dit is gaaf! We varen van de ene stroomversnelling naar de andere, worden door en door nat, maar genieten!

Na zo’n 2 uur zijn we weer terug op het beginpunt, de mannen hebben de middag nog voor de boeg…. Ook dat is leuk, onder begeleiding van ervaren gidsen wordt de een na de andere uitdaging aangegaan, maar ook wel vermoeiend. We liggen dan ook vroeg in bed want de volgende ochtend gaan we weer verder, we vliegen naar Bogota.

Lees ook over mijn reis door Marokko en mijn zeilavontuur in Frans Polynesië

Kaart met plaatsen tijdens onze reis door Colombia:

Ook zin om een reis door Colombia te maken?

Handige links:
1. Boek je vliegticket naar Colombia online
2. Heb je al een ticket? Zoek een hotel in Colombia
3. Reis nog voordeliger en boek je vliegticket samen met een hotel
4. Boek een taxi bij aankomst naar je hotel, wel zo makkelijk! (lees meer)

Foto header: Daniel Vargas – Unsplash

Deel dit blog ↓

Brigit Steer
Hallo allemaal! Ik ben Brigit, leuk dat je meeleest met mijn blogs ?! 5 jaar geleden zijn wij uit Nederland vertrokken om met onze zeilboot de wereld rond te zeilen! Reizen is mijn passie en ik heb ruim 35 jaar in de reisbranche gewerkt! In mijn blogs schrijf ik over de de bijzondere bestemmingen die we bezoeken,