zaterdag, 25 juni, 2022

Een reis naar het romantische Colombia

Colombia is in the picture. Nog nooit was het land, en reizen er naartoe, zo booming als nu. Reisjournalist Yvette Bax trekt Colombia door om uit te vinden wat voor bijzonders dit stukje Zuid-Amerika te bieden heeft. Dus denk je eraan om op reis te gaan naar Colombia? Lees dan vooral verder.

“Is een reis naar Colombia wel veilig?”, vragen mensen aan me wanneer ik mijn nieuwste reisplan kenbaar maak. “Worden daar niet nog mensen gekidnapt af en toe?” Maar de bezorgde reacties worden ook afgewisseld met enthousiaste: “Colombia?” Oh wat gaaf! Het schijnt daar zo mooi te zijn!” Het is in ieder geval een bestemming die tot de verbeelding spreekt – op dus zowel positieve als negatieve wijze.

Gekleurde straten in /Colombia

Doen in Colombia

Wanneer ik ga researchen wat er allemaal te zien en doen is, word ik overweldigd door alle mogelijkheden. Je kunt in Colombia de jungle in en allerlei avontuurlijke expedities maken. Naar de Caribische kust om met een bootje langs tig eilanden te hoppen. Een culinaire, culturele citytrip maken naar zowel Bogota, Cartagena, Medellín als Calí – steden die stuk voor stuk de moeite waard zijn en allemaal weer iets héél anders te bieden hebben.

Zo is Cartagena een van de meest pittoreske, fotogenieke plaatsen ter wereld, met dank aan alle gekleurde huizen, torentjes en een wirwar van straatjes. Calí is op en top latino en is het opzwepende, zwoel kloppende hart van de salsa. Bogota is juist weer een frisse stad, op 2.600 meter hoogte gelegen en omringd door bergen. Je kunt in deze stad fantastisch eten en indrukwekkende graffiti spotten.

Street art in Bogota Colombia

Medellín is dan weer zwoel, gastronomisch en cultureel verantwoord tegelijkertijd. Het is bovendien de stad die het achtergronddecor vormt van Narcos, waar Pablo zijn imperium had – en aangezien ik groot Narcos-fan ben, wil ik daar sowieso heen, dat is al besloten. Daarnaast geniet Colombia wereldwijde faam met zijn koffie. In het midden van het land ligt de zogeheten ‘coffee triangle’, waar je koffietours kunt maken, kunt wandelen in de bergen en valleien, en waar je bij voorkeur logeert in één van de romantische oude finca’s en landhuizen, die er in die regio veel zijn.

Terwijl het nationale park Tayrona, helemaal in het noorden van het land aan de kust gelegen, ook een van de must-see highlights moet zijn. En dan lees ik nog ergens dat je walvissen kunt spotten en schildpadden hun eieren kunt zien leggen aan de Pacifische kust.

De straten van een wijk

Het duizelt me van de opties die me allemaal even te gek lijken, dus één ding is ieder geval al wel duidelijk: dit wordt een trip van tenminste drie weken, in plaats van de tien dagen die ik in gedachten had. Gelukkig is het geen duur land, dat scheelt.

Ga alvast online op reis naar Colombia:

Stem van het volk

Na zo’n elf uur vliegen vanaf Schiphol land ik op het vliegveld van Bogota. Vanuit de lucht zie ik bergen, veel groen, en een enorm uitgestrekte stad liggen. Twee dagen heb ik, om rond te dwalen door deze stad en ik besluit dat samen met een gids per fiets te doen. We leggen flink wat kilometers af. We mountainbiken onder meer door de koloniale wijk ‘la Candelaria’. Ik kijk mijn ogen uit naar alle indrukwekkende street-art: hele straten en muren zijn volgeschilderd en -gespoten met metershoge en -brede kleurrijke kunstwerken.

De meeste zijn politieke statements en protesten, vertelt gids Oscar. “De graffiti in Bogota is de stem van het volk”, zegt hij. “De boodschappen zijn erg divers: van portretten van de inheemse bewoners van het land, om onze ware roots en afkomst niet te vergeten, tot afbeeldingen met teksten die oproepen tot ‘paz’ (vrede) en de drugshandel in het land afkeuren.” Deze uitgesproken politieke engagement blijkt zich vrijwel alleen in Bogota af te spelen, want tijdens de rest van mijn reis kom ik hier nauwelijks nog iets van tegen. Wanneer ik afreis naar de westelijk gelegen ‘zona cafetera’ is het enkel rust en natuurschoon wat de klok slaat.

Misschien is een reis naar Suriname ook iets voor jou? Of maak een reis naar Cuba.

En koffie, uiteraard. Ik logeer in een finca die in het hart van een koffieplantage staat. Zover ik kan kijken zie ik enkel en alleen groen: enorme palmen, dikke bebossing, bananenplanten, bergen. Verder loopt er een riviertje dat zijn weg zoekt richting de verderop gelegen vallei. Zo groen, wild en tropisch had ik me een koffieplantage helemaal niet voorgesteld.

Hond bij een kleurrijk kozijn in Colombia

Het Medellín van Pablo

Dan reis ik, dwars door de bergen, via een palmenvallei genaamd Valle de la Samaria en de even indrukwekkend mooie Cauca Vallei – waar ik nog even een tochtje per paard én al parasailend maak – door naar Medellín. Wanneer ik mijn gids de volgende dag vertel dat ik graag wat Pablogerelateerde- plekken bezoek, slaakt ze een zucht. “Wij worden hier een beetje moe van het feit dat alles omtrent Pablo Escobar zo geromantiseerd wordt”, zegt Nataly. “Het is bijna alsof mensen vergeten dat hij een moordenaar is, golven van geweld heeft veroorzaakt en medeverantwoordelijk is voor het feit dat alle drugshandel ons land gedurende lange periode totaal in zijn greep heeft gehad.”

Paarden in Valle de Samaria een must visit tijdens een reis naar Colombia
Valle de la Samaria is een must tijdens een reis naar Colombia

Ze vervolgt: “Maar natuurlijk laat ik je graag wat plekken zien. Het is tenslotte wel een belangrijk deel van onze geschiedenis, die deze stad mede gevormd heeft. En ook een waarvan we veel kunnen leren. We zijn in ieder geval allemaal heel erg opgelucht en blij dat Colombia weer veilig en goed bereisbaar is, sinds onze overheid en de guerrillagroepering Farq een vredesovereenkomst hebben getekend.” We bezoeken Pablo’s graf, een van zijn voormalige huizen, en de wijk Sin Tugurios.

Ook wel de ‘Pablo Escobar neighbourhood’ genoemd, omdat hij deze wijk gebouwd heeft, vertelt Nataly. Er zijn muur-schilderingen van Pablo en winkels die naar hem zijn vernoemd. Er is zelfs een souvenirshop genaamd ‘El Patron’ (de baas), waar je petten, mokken, koffie, boeken, sleutelhangers, buttons, eigenlijk bijna alles, met het hoofd van meneer Escobar erop kunt aanschaffen. Ik koop, onder een licht afkeurende blik van Nataly – hoewel het haar toch ook niet helemaal lukt een glimlach te onderdrukken – een T-shirtje.

Lees hier meer over een andere reis naar dit mooie land.

Ontwaken in het paradijs

Paragliden tijdens een reis naar Colombia

En dan gaat de reis ineens héél snel. Ik pak het vliegtuig naar het uiterste noorden: naar Santa Marta, de oudste stad van Colombia. Dit pittoreske stadje (wat eigenlijk meer een dorp is) ligt aan de voet van het Sierra Nevada-gebergte en heeft een weer totáál andere ambiance dan alle andere plekken die ik tot nu toe heb bezocht. Santa Marta is heet, humid, en vol met hippies. Er zijn marktjes met kleurrijke kledingstukken en prullaria, je kunt er gezonde fruitsmoothies drinken en naar het strand gaan.

Maar de échte highlight ligt een halfuurtje rijden verderop: Tayrona National Park. En om dit park in één woord te beschrijven: paradijselijk. Er zijn bountystranden met weelderige jungle, watervallen, koraalriffen en brullende apen. Je kunt er hiken en paardrijden. En de meest bijzondere plek van Tayrona zijn de ruïnes genaamd ‘Lost City’. De stevige wandeling er naartoe zeker waard, het lijkt wel of ik recht een Indiana Jones-film in loop.

Kust van Colombia

Caribisch Cartagena

Hoewel Tayrona mijn persoonlijke onbetwiste highlight van de reis is (oké, een gedeelde eerste plaats met de romantische koffieregio), antwoorden vrijwel alle Colombianen op de vraag wat zij de mooiste plek van hun land vinden volmondig: “Cartagena!”. Vooruit, dan kies ik dat als eindpunt van mijn trip. Deze koloniale stad ligt aan de Caribische kust en Caribisch is het er inderdaad op en top: met zwoele tropische temperaturen, huizen in werkelijk alle kleuren van de regenboog, stalletjes met vers fruit op elke straathoek, hoeden dragende oude mannetjes op bankjes, en swingende salsamuziek die de straat over danst vanuit openstaande ramen.

locals tijdens een reis naar colombia

Waarmee ik Colombia officieel verklaar tot een van de meest veelzijdige landen waar ik ooit geweest ben. En dan te bedenken dat ik nog láng niet alles van het land gezien heb. Ik moet denken aan alle bezorgde vragen die ik naar mijn hoofd geslingerd kreeg voor mijn vertrek. Ik ben blij dat, mocht iemand me weer eens vragen of Colombia wel een veilige bestemming is om naartoe te reizen, ik die vraag volmondig met een ‘ja’ kan beantwoorden. Of, zoals de Colombianen het zelf verwoorden: “Het enige risico dat je loopt in ons land, is te willen blijven.”

Ook handig: tips voor het inpakken van je koffer.

Vergeet deze plekken niet tijdens een reis naar Colombia:


Handig voor je reis:
1. Check voordelige vliegtickets bij Skyscanner
2. Heb je al een ticket? Zoek een leuk hotel of appartement
3. Boek een taxi vanaf je huisadres naar het vliegveld van vertrek

Zou jij ook op reis willen naar Colombia?

Fotocredits: Malu Kirschbaum

Yvette Baxhttp://www.YBtravelguides.com
Yvette Bax is freelance reisjournalist, en heeft haar teller inmiddels al op 110 landen staan. Ze schrijft voor tig tijdschriften en kranten, en heeft ook drie reisgidsen geproduceerd. Wanneer ze niet aan het reizen is, is ze te vinden in Kaapstad, Mallorca, Amsterdam of Bali.
Neem een abonnement op TripTalk magazine!

Abonneer je nu en ontvang 3x per jaar het dikke glossy magazine. Liever een los nummer? Dat kan ook!

reacties

Laat je reactie achter!

Plaats je reactie!
Vul hier je naam in

Wil je op de hoogte blijven van onze blogs en tips?

Blijf jezelf inspireren voor nieuwe reizen en meld je aan voor onze mailings. We sturen je maximaal 1 mailing per 3 weken.