TripTalk logo mobiel wit
Zoek
Sluit dit zoekvak.
reis naar cuba

Reis naar Cuba: het land van de salsa, rum en de cohiba

Er is niks lekkerder dan in de wintermaanden de kou te ontvluchten en naar het Caribisch gebied te vliegen. In 16 dagen gingen wij met Fox Cuba rond en genoten we van de vele gezichten van het land. Het ene moment zit je in een oldtimer in Havana en slechts een paar kilometer verderop kijk je uit op een prachtige vallei. Lees verder en ontdek hoe een reis naar Cuba kan zijn.

Aan de oostkant van het eiland heb je prachtige baaien en overal geniet je van het heerlijke weer, de salsa en de rum. Cubaanse bandjes vind je in elke straat, maar ook tijdens de lunch én het diner. De hele dag is het één groot feest. Het ultieme vakantiegevoel!

havana cuba

Ga op reis naar Cuba en ontdek het land van de salsa, rum en de cohiba

Havana, rum en oldtimers!

Onze reis startte in de hoofdstad, Havana. We kwamen tegen de avond aan in ons hotel waar we gelijk opgewacht werden met een mojito. Na de spullen in de kamer gezet te hebben, gingen we de stad in voor een hapje en een drankje.

live muziek havana

Binnen no time stonden we bij een restaurant met live muziek en genoten we van nog wat meer mojito’s. Iets teveel voor een eerste avond, want de dag erna stond er een bezoek aan het rummuseum op de planning. We kregen een rondleiding en mochten diverse soorten rum proeven.

rum tijdens reis naar cuba

Ook leuk: een reis naar Costa Rica.

Na de rondleiding kregen we een tour door het gerenoveerde stadsgedeelte van Havana. Een groot openluchtmuseum met kleurrijke huizen, oldtimers en levendige pleintjes met veel muzikanten. Door de vele straatartiesten hangt er een leuke ‘Cubaanse’ sfeer in de stad. Deze sfeer kun je natuurlijk maar op één manier het beste proeven: met een ritje in een oldtimer!

oldtimer in havana cuba

We werden door de hele stad rondgereden en kwamen langs veel bezienswaardigheden zoals het Capitolio en het plein van de revolutie, waar een prachtige muurschildering van Che Guavara te zien is. De tour duurde ongeveer 1,5 uur en is een geweldige manier om Havana te ontdekken.

capitolio havana

De volgende dag maakten wij met de cocotaxi, een soort Tuk Tuk, ook een ritje door een ander gedeelte van de stad. Ook erg leuk, maar het kon natuurlijk niet tippen aan de rit van de dag ervoor.

havana

Meer zien in Midden-Amerika? Ontdek de Maya tempels in Mexico.

Van tabaksplantages tot een sigarenfabriek

Vanuit Havana reden wij door naar Viñales en Piñar del Rio. Na een klein stukje rijden stonden we al in een schitterend natuurgebied met prachtige fruit-, koffie- en tabaksplantages. Na een korte rondleiding bezochten we de sigarenfabriek, waar het hele proces van hoe een sigaar wordt gemaakt werd uitgelegd.

Viñales reis cuba

Dagelijks worden er duizenden sigaren gerold. Een mooie kans om er één te kopen. Ondanks dat ik niet rook, kon ik Cuba niet verlaten zonder het roken van één sigaar. Ik moet toegeven, het was best lekker en was zeker niet mijn laatste sigaar deze reis.

Ook een reis naar Brazilië is geweldig om te maken!

Toen de sigaar opgerookt was reden we verder naar Cuevas del Indio. We maakten hier een boottochtje door de grot. Deze grot ligt vlak bij de prachtige vallei van Viñales. De vallei van Viñales behoort tot het Werelderfgoed van Unesco. Wij hadden het geluk dat we in Viñales onze nacht doorbrachten. ’s Ochtends ontwaak je met een prachtig uitzicht over de vallei. Ik ben wel eens met een slechter uitzicht opgestaan.

Viñales

Het juweeltje Trinidad

In Trinidad vind je kleurrijke gebouwen, veel marktkraampjes en muzikanten. De hele stad is bedekt met kasseien (kleine stukjes natuursteen), wat de stad een mooie uitstraling geeft. De bekende cocktail Canchánchara is in deze stad ontdekt. Een cocktail van citroensap, honing en rum. De rum is best overheersend in dit drankje, maar als je al een aantal dagen in Cuba bent, ben je dat wel gewend. ’s Avonds dansten wij de salsa op het grootste plein van Trinidad. Gelukkig kunnen de Cubanen het als de beste, waardoor je het aardig snel onder de knie krijgt.

Na al vele steden bezocht te hebben besloten wij wat actiefs te doen; hiken in Parque el Cubano. Het was een leuke tocht waar we over rotsen en gammele loopbruggetjes liepen. Na een paar uur lopen kwamen we uiteindelijk uit bij een geweldige waterval. We sprongen van de rotsen en zwommen onder de waterval door om de bewoners van dichtbij te bekijken; de vleermuizen! Dit was een leuke afwisseling van deze bijzondere reis.

trinidad cuba

In Europa op vakantie? Dit zijn leuke bestemmingen voor een stedentrip in Europa.

Een dagje Camagüey

Voordat we verder reisden naar Santiago de Cuba, reden we via Bayamo door naar Camagüey. Bayamo is een pittoresk dorpje, met leuke souvenirwinkeltjes. Ik besloot een honkbalknuppel te kopen, omdat dat toch typisch Cubaans is. We werden na het shoppen in Casas de la Trovas opgewacht door een Cubaanse band en al na de eerste noten stonden we weer te dansen. Na de lunch zijn we snel doorgereden naar basiliek El Cobre en de stad Camagüey met zijn kronkelende straatjes met gekleurde huisjes.

Door de korte tijd die we hadden, besloten we de stad te ontdekken met een ritje in de fietstaxi. Aan het einde van de dag, met een sigaartje en cocktail in de hand, aten we een traditioneel varken aan de spies. Zelf ben ik geen liefhebber van varkensvlees, maar een klein stukje was zeker het proberen waard!

Ontdek hier de kleurrijkste en mooiste hotels in Centraal-Amerika.

Santiago de Cuba

Ook Santiago de Cuba heeft diverse gezichten. Het ene moment loop je in de levendige stad en op het andere moment geniet je van een prachtig uitzicht bij Castillo del Morro. Dit fort ligt een kleine 10 kilometer buiten de stad. Je leert hier meer over de geschiedenis van Santiago’s forten en loopt via ondergrondse gangen naar andere delen van het fort. Eenmaal buiten geniet je van een prachtig uitzicht over de baai van Santiago en als je geluk hebt zie je af en toe een leguaan voorbij lopen.

santiago de cuba

Santa Clara en Varadero

Onze laatste stop van de vakantie was in Varadero, de beroemde badplaats van Cuba. Voordat we hier aankwamen, bezochten wij nog de geboortestad van Che Guevara; Santa Clara. In deze kleine koloniale stad is het beroemde Che Guevara-Mausoleum gevestigd, een klein museum waar je dingen over de Cubaanse revolutie kunt terugvinden.

santa clara

Eenmaal in Varadero aangekomen werden we per golfkar naar onze suite gebracht. We verbleven in een prachtig all-inclusive resort en hadden een suite met zeezicht. In de twee dagen dat we daar waren hebben wij alleen maar aan het strand en zwembad gelegen. Heerlijk bijgekomen van alle mooie indrukken! Wat ben ik verliefd geworden op dit land.

Varadero strand
Varadero reis naar cuba

Dit zijn de beroemdste stranden ter wereld.

Ga hier heen tijdens je reis naar Cuba:

Handige websites voor je reis

Zoek en boek voordelige vliegtickets bij Skyscanner ➡️
Zoek een leuk hotel of accommodatie bij Booking ➡️
Huur alvast een all-inclusive auto bij Sunnycars ➡️
Voordelige treintickets naar leuke steden, al vanaf € 35 ➡️
Check Transavia vliegtickets inclusief accommodatie ➡️
Snel even weg? Zoek de beste last minute vakanties bij TUI ➡️

Dit vind je misschien ook leuk:

Zie jij een reis naar Cuba zitten?