TripTalk logo mobiel wit
Sluit dit zoekvak.
Straatje in Marrakesh in Marokko

Onze reis door Marokko

We zijn met onze zeilboot onderweg naar Marokko, een nieuw werelddeel van onze reis over de wereld! Ben ik bang voor een cultuurschok? Of laat ik het gewoon gebeuren? We willen zelf en met lokaal vervoer door Marokko reizen, zeker Rabat, Meknes en Marrakech, drie van de vier Koningssteden bezoeken.

Over Essaouira hebben we mooie verhalen gehoord, willen we graag zelf zien. Verder trekt de woestijn ons aan, de onmetelijke zand vlaktes en de Berber cultuur, hoe overleven zij onder soms barre omstandigheden. Ontspannen willen we in de hammam, genieten van heerlijk eten in een tajine en in contact komen met de lokale bevolking!

Onze reis door Marokko beginnen we in Rabat

We zijn in Rabat, doen even rustig aan om te acclimatiseren! ’s Ochtends na het ontbijt gaan we naar de medina van Sale, op loopafstand van Rabat, we willen een internet kaart kopen om bereikbaar te zijn en onze belevenissen met het thuisfront te delen. Na de Marokkaanse thee en een heerlijk stukje lokale taart vinden we een internet winkeltje, met de dame daar raken we aan de praat en alles wordt snel geregeld, Marokko heeft een 4G netwerk, snel en niet duur!

Een tafel met Marokkaans eten tijdens onze reis door Marokko
Een heerlijke Marokkaanse lunch werd voor ons gemaakt! / Foto Annie Spratt – Unsplash

Volkomen onverwachts worden we uitgenodigd om bij haar thuis met man en kinderen de lunch te gebruiken. Niet gewend aan deze gastvrijheid denken wij al snel dat er meer achter moet zitten, maar niets is minder waar! Er wordt heerlijk Marokkaans gekookt, het smaakt super lekker en van alles wordt besproken. Mooi om zo snel opgenomen te worden en een lokale familie te leren kennen, een goed begin van onze reis, een middag met een gouden randje.

De 4 koningssteden bezoeken tijdens een reis door Marokko

We beginnen met het inplannen van onze reis door Marokko, hebben ons ingelezen en popelen om verder te gaan. De meest bekende steden van Marokko zijn ongetwijfeld de vier koningssteden Fez, Marrakech, Meknes en Rabat.

Fez is de culturele en spirituele hoofdstad van Marokko. Het oude centrum van Fez staat op de UNESCO werelderfgoed lijst.

Een straatbeeld in Fez

Marrakech is de stad waar bergbewoners en nomaden elkaar ontmoeten. Al je zintuigen moeten aan het werk, je ruikt de specerijen, ziet de mooiste kleuren en luistert naar een kakofonie van geluiden en klanken. Marrakech wordt vaak ‘een parel in de woestijn’ genoemd en is een plaats om terug te keren. Prachtig zijn de Koutoubia moskee, de tuinen en paleizen, de authentieke medina met z’n souks en het centrale plein Jeema el Fna.

Reis door Marokko naar Marrakech, dan zie je dit soort straatjes
Een winkelstraatje in Marrakech / Foto: Brigit

Meknes is bekend om de vele monumenten en paleizen die in de stad te vinden zijn, de Bab Al-Mansour poort is schitterend. Ook deze, nog steeds ommuurde stad, staat op de UNESCO werelderfgoed lijst.

Leer meer over de vier Marokkaanse Koningssteden.

Bij Rabat hoort de kleur blauw, van de zee en de lucht. De huidige Marokkaanse hoofdstad is oud en heeft een prachtige mix van heden en verleden! Kortom, van de verhalenvertellers op het Jeema el Fna plein in Marrakech, de kasba’s en souks in het zuiden, het rode zand in de woestijn tot de groene bergen in het noorden, een reis door Marokko is een prachtig avontuur vol afwisseling en variatie.

De kleur blauw zie je veel in Rabat
Deze blauwe kleur zie je veel in Rabat. / Foto: Wim van ’t Einde – Unsplash

Met de trein van Rabat naar Meknes en Marrakech

We moeten dus kiezen, we verblijven in Rabat dus dat is makkelijk. Verder hebben we tijd om per trein van Rabat naar Meknes en Marrakech te reizen, treinkaartjes kopen, de juiste trein, het juiste rijtuig en het perron vinden werd een uitdaging maar gaat prima! Iedereen is erg behulpzaam! Leuk als je wat Arabisch woorden spreekt, bijvoorbeeld ‘shokran’, dankjewel! Maar iedereen spreekt Frans en redelijk Engels.

Overnachten, waar? Alles is mogelijk, van een eenvoudig bed op een slaapzaal tot luxe 5* hotels, maar wij kiezen voor de plaatselijke Riads, lokale woningen die zijn omgebouwd tot prachtige hotels, deze zijn ook snel gevonden, dankzij top internet!

Marokkaans kleurrijk aardewerk
Dit kleurrijke aardewerk in Marokko zul je veel zien / Foto:Brigit

Welke stad sprak ons het meeste aan tijdens onze reis door Marokko? Meknes was klein, met een overzichtelijke en authentieke medina en een tastbaar verleden dat ‘Meknes Imperiale’ wordt genoemd. Marrakech is een mooie mix van oud en modern, je komt er de hele wereld tegen. Op het Jeema el Fna plein is het zien en gezien worden! Rabat heeft koninklijke allure, een mooie jachthaven en alles op loopafstand, van het lokale ontbijt in de ochtend tot …. in de kleine uurtjes! Ons verblijf in de Marokkaanse steden was als een sprookje uit 1001 nacht! Loop langs de paleizen, ommuurde tuinen en laat je fantasie gaan!

Video van een reis door Marokko

Prachtige film over de natuur en cultuur van Marokko!

De woestijn in vanuit Marrakech

Maar ook het avontuur naar de woestijn lonkt, in Marrakech reserveren we voor een 3 daagse tocht. Kortere en langere tochten worden aangeboden, voor elk wat wils en in elke prijs categorie. Wij kozen voor een internationaal gezelschap in een klein, 10 persoons busje.

Vroeg in de ochtend worden we bij onze Riad opgehaald en gaan we op weg. Samen met Brazilianen en Amerikanen zitten we in ons busje, iedereen is vol verwachting. Het worden lange dagen, dat weten we, maar de route die we rijden is prachtig. Dwars door het Atlas gebergte, de midden en hoge Atlas met diepe dalen en hoge bergtoppen waar eeuwige sneeuw ligt. Een roadtrip door Marokko is ook een aanrader

Raar, zo dicht bij de woestijn en toch eeuwige sneeuw….. Een prachtig kleuren spel trekt aan ons voorbij, nog nooit zagen we zoveel schakeringen rood, groen en blauw. We komen in kleine dorpjes, waar we de eerste nacht slapen, bezoeken verlaten filmsets en zien een nomaden stam voorbij trekken. We lopen door een prachtige kloof, de ‘Gorge des dades’ met schitterende uitgeslepen rotsblokken langs de wanden die de vorm van ‘dadels’, (dades), hebben.

Lees ook over onze reis door Colombia, onze Sri Lanka reis en ons zeilavontuur bij de tropische eilanden van Frans Polynesië en de San Blas eilanden

Kamelen en dromedarissen

Dan zien we kamelen en dromedarissen, het vervoermiddel in de woestijn. Al snel zijn we bij het punt waar we overstappen op deze, toch wel grote, beesten, die ons brengen naar de nomaden tenten in de woestijn. We schommelen bij elk stap en zien een prachtige zonsondergang. Ons verblijf is eenvoudig, maar de ontmoeting met deze Berbers is geweldig! Ze vertellen verhalen over hun tochten en leven door en in de woestijn, zo bijzonder!

Kamelen en dromedarissen in Marokko
De kamelen en dromedarissen wachten al op ons

Zonder onze hedendaagse hulpmiddelen vinden zij hun weg door de eindeloze zandvlaktes, het ‘berber kompas’ noemen ze het zelf….. Ons zou het in de woestijn en op de oceaan niet lukken! We eten en drinken, bij een kampvuur kijken we naar de sterrenhemel, zien vallende sterren en andere hemellichamen die we thuis niet zien of herkennen! De volgende ochtend vertrekken we en via een andere, weer schitterende route rijden we terug naar Marrakech, waar de trein ons weer naar Rabat brengt.

Schaduwen van de dromedarissen op het zand

Lees hier hoe het is om te reizen naar Saoedi-Arabië.

De laatste stop van onze reis door Marokko

Als kers op de taart gaan we nog naar Essaouira, een klein stadje aan de west kust van Marokko, iets ten noorden van Agadir. De naam Essaouira is een verkleinwoord en betekend muurtje of ommuring, de stad zelf is nog steeds ommuurd, met als middelpint de Citadel. Het is een gezellig stadje met leuke restaurantjes, een grote markt met groente, fruit en allerlei lokale handarbeid.

Het haventje van Essaouira in Marokko
De blauwe bootjes in de haven van Essaouira

Voor souvenirs zijn wij hier goed geslaagd! Ook hebben we hier net als in de andere steden de maaltijden in de tajine gegeten, zo veel verschillende smaken en zo ontzettend lekker. De tajine ging mee als souvenir, maar de smaak is thuis toch niet hetzelfde! Net als de hamam, de ultieme beleving is in het land zelf!

Een winkelstraatje in Essaouira
Schoenen kopen onderweg was geen probleem

We zijn vol indrukken, wat een prachtige steden hebben we gezien en bijzondere mensen ontmoet tijdens onze reis door Marokko. Het is een prachtig land met een bijzonder heden en verleden, ga het zelf ontdekken!

Leuke reizen naar Marokko:

De bezochte plaatsen tijdens onze reis door Marokko

Handige websites voor je reis

Zoek en boek voordelige vliegtickets bij Skyscanner ➡️
Zoek een leuk hotel of accommodatie bij Booking ➡️
Huur alvast een all-inclusive auto bij Sunnycars ➡️
Voordelige treintickets naar leuke steden, al vanaf € 35 ➡️
Check Transavia vliegtickets inclusief accommodatie ➡️
Snel even weg? Zoek de beste last minute vakanties bij TUI ➡️

Dit vind je vast ook leuk om te lezen: