een reis naar Tunesië

Ogen tekort tijdens een reis naar Tunesië

Van het lieflijke eiland Djerba met een mediterraan klimaat tot de kurkdroge woestijn en van levendige dorpjes tot betoverende woestijnkastelen en grotwoningen: Tunesië is een land waar je nooit op uitgekeken raakt. Benieuwd hoe dat is, een reis naar Tunesië? Lees dan verder!

Zo kan een reis naar Tunesië zijn

Djerba is een eiland voor de kust van Zuidoost-Tunesië. Een lange dam, die dateert uit de tijd dat de Romeinen het eiland bezet hielden, verbindt het eiland met het vasteland. In de Odyssee, het Griekse epos over Odysseus, werd Djerba beschreven als het land van de lotuseters.

Wie van de lotus at, wilde er nooit meer weg. Toen Odysseus dat ontdekte haalde hij de mannen weg van het eiland, bond hen vast op de boot en beval de anderen om niet van deze bloemen te eten. Lotusbloemen zijn we bij ons recente bezoek niet tegengekomen. 

Wel hadden we aan het eind van ons verblijf op dit lieflijke eiland met haar witte huizen, lange stranden, palmen en vele olijfbomen inderdaad geen zin om weg te gaan. 

Overal kunstwerken

Een openluchtmuseum met honderden kunstwerken vinden we in Erriadh, een slaperig stadje op Djerba dat tot leven is gewekt door bijna honderdvijftig kunstenaars afkomstig uit de hele wereld. Elk jaar komen er meer nationaliteiten van kunstenaars bij die hun bijzondere creaties achterlaten.

Muurschilderingen tijdens een reis naar Tunesië

Op bestaande muren van de verschillende panden preparen zij een ondergrond om er vervolgens hun creativiteit op los te laten. Soms wordt een raam of deur van een huis opgenomen als onderdeel van de muurschildering.

Muurschilderingen in Erriadh

Djerbahood, heet dit straatkunstevenement en gelijknamige kunstenaarsdorp. Een wandeling door het stadje is aangenaam, omdat de vele kleuren en vormen een lust voor het oog zijn en je ongemerkt verder en verder loopt.

Muurschilderingen in Erriadh in Tunesië

Of je er nu overdag bent of ’s avonds, er heerst een serene rust en je voelt je er veilig. Het idee voor de muurschilderingen is ontstaan in 2014, toen La Galerie Itinerrance uit Parijs er neerstreek. 

Lees op TripTalk ook over andere Afrikaanse bestemmingen, zoals Marokko. Of wat dacht je van een reis naar Egypte of een reis door Gambia?

Een eitje bij je wens

Vlakbij de hoofdstad van Djerba, Houmt Souk, en op het platteland vinden we El-Ghriba, een van de oudste synagogen van de wereld die dateert van 586 voor Christus. Het interieur bestaat uit gedecoreerde geglazuurde tegels in blauw, wit en bruin die samen weer een ander patroon vormen.

El-Ghriba synagoge
El-Ghriba synagoge

Zo rijkelijk versierd als het interieur is, zo eenvoudig is de buitenkant van het gebouw dat bestaat uit spierwit gekalkte muren met daarin ramen en deuren die in een intens blauwe tint geschilderd zijn. Elk jaar vinden er pelgrimstochten plaats naar de El-Ghriba synagoge.

Veel vrouwen komen er om een wens te doen voor een huwelijk of zwangerschap, met een ritueel waarbij een rauw ei achter een deurtje wordt geplaatst samen met een brandende kaars. Door de warmte wordt het ei gekookt. Eet je het op, dan hoop je snel zwanger te zijn.

El-Ghriba synagoge
El-Ghriba synagoge

Geef je het aan je dochter, dan hoop je dat ze binnen het jaar getrouwd is. Naast een toegangskaartje zijn er dan ook kaarsen en eieren te koop. En omdat vrouwen geacht worden zich te bedekken voor ze de synagoge betreden, zijn er omslagdoeken te leen. 

Een reis naar Tunesië geboekt? Lees dan onze tips voor het inpakken van je koffer.

Heerlijk pakketje

Tunesiërs houden van koffie, zoetigheden en hapjes tussen de maaltijden door. Een van de meest geliefde snacks is een flinterdun pannenkoekje (brique) met ei, dat op smaak is gebracht met een likje harissa (een pasta van pepers), wat fijngehakte groene kruiden en peper en zout.

Eten tijdens een reis naar Tunesië

Dat alles wordt snel in elkaar gevouwen en gefrituurd. Het resultaat is een gloeiend heet krokant laagje om een nog vloeibare eidooier. Het pakketje wordt met een lange metalen spies uit de bruisende olie gevist. Je krijgt het aangereikt in een paar velletjes papier. Een kunst om het te eten, zonder dat je het eigeel over je heen krijgt!

In Houmt Souk, vlakbij het postkantoor, eet je de allerlekkerste brique bij Brik Ishak. Dat komt waarschijnlijk omdat het pannenkoekje handgemaakt is met meel, water en een snufje zout. Dat geeft een heerlijke smaak en nasmaak.

Ingenieuze grotwoningen

Er is meer te zien en te beleven in Tunesië dan Djerba. We verlaten het eiland via de door de Romeinen aangelegde dam om naar Matmata te gaan, gelegen in de woestijn. Onderweg zijn er eindeloze plantages met olijvenbomen. Tunesië is de op een na grootste producent van olijfolie ter wereld en de kwaliteit ervan is uitstekend. De snelwegen in Tunesië zijn goed en dat maakt de lange rit comfortabel. 

We bezoeken Chenini, een berberdorpje dat zich tegen de flanken van het Dahargebergte vleit. De wandeling naar boven is prima te doen, in een half uurtje word je bijna als vanzelf naar de stralend witte moskee geleid die boven op de berg staat.

Chenini moskee

Sommige van de grotwoningen in Chenini zijn nog bewoond. Andere staan leeg en dat biedt een mooie inkijk in de ingenieuze constructie van de huizen die voor een groot gedeelte in de uitgeholde rotswand zijn gemaakt. Boven aangekomen is het uitzicht over de woestijn adembenemend en zie je, in het heiige blauw, de weg die we nog verder gaan afleggen.  

Chenini woningen

Woestijnkastelen

We vervolgen onze weg naar Tamezret. Hier overnachten we en maken een tussenstop bij Ksar El Ferch, een woestijnkasteel op de Ferch-vlakte, ongeveer 13 kilometer ten noordwesten van de stad Tataouine, aan de weg naar Ghomrassen.

Ksar El Ferch

Om zich tegen indringers te beschermen, bouwden de bewoners van de streek een verstevigd bouwwerk opgetrokken uit steen op een plek waarvan je de omgeving goed in de gaten kon houden. Een ksar (meervoud ksour) bestaat uit meerdere bouwwerken van een of twee verdiepingen met de opening naar een binnenplaats gericht.

Ksar El Ferch

Het geheel had een enkele ingang die met een stevige deur afgesloten kon worden. Een waterput zorgde (en zorgt) voor fris water. Zo ontstond er een bijna onneembare vesting, waarin mensen en dieren zich bij dreiging van plunderende nomadenstammen zich konden terugtrekken.

Ksar El Ferch in Tunesië
Ksar El Ferch

In de gebouwde opslagplaatsen, ghorfa’s genaamd, werden verschillende goederen bewaard, zoals graan en kruiken met olijfolie. De bovenste verdiepingen zijn van buitenaf met een stenen trap bereikbaar. In Ksar El Ferch dronken we een voortreffelijke muntthee, gemaakt van gezoete zwarte thee met daarin takjes verse munt. 

Ksar El Ferch
Thee in Ksar El Ferch

Weldadige stilte

Dar betekent huis. We zijn te gast in het huis van Ayed Ben Mamou. Het is een boetiekhotel in de woestijn, vlakbij Tamezret, dat door de derde generatie Ben Mamou wordt gerund. De vier suites en zes hotelkamers zijn deels in de rots gesitueerd en hebben een traditioneel stenen bed, dat is opgemaakt met knisperfrisse lakens en witte wollen dekens met zwarte lijnen en omzoomd met zwarte bolletjes.

Dar Ayed Tamezret
(c) Dar Ayed Tamezret via Booking.com

De handgemaakte dekens zijn heerlijk zwaar en houden je warm gedurende de ijskoude nachten die zo kenmerkend zijn voor een woestijnklimaat. De kamer en de kleine badkamer zijn brandschoon en geriefelijk. Er is geen radio, geen tv en geen wifi. De grootste luxe, naast het comfortabele bed, bestaat uit de weldadige stilte. 

Dar Ayed Tamezret
(c) Dar Ayed Tamezret via Booking.com

Op de binnenplaats van Dar Ayed staat een in zandsteen opgetrokken uitkijktoren van vijftien meter hoog, vanwaar je het landschap rondom van kleur kunt zien veranderen met de intensiteit van de zon mee. Een klein museum met Berber gebruiksvoorwerpen van alledag is onderdeel van Dar Ayed.

Uitzicht bij Dar Ayed

In het restaurant zijn houten tafels gedekt met rieten placemats en met de hand gedecoreerd aardewerk in verschillende kleuren. Het versgebakken ronde brood is in stukken gesneden en wordt in mandjes geserveerd. Het binnenste van het brood is geelgekleurd door saffraan dat in het deeg is verwerkt. En zoals bij elke maaltijd in Tunesië wordt er olijfolie en huisgemaakte harissa bij geserveerd, een mengsel van tomaat, kruiden en rode pepers.

Harissa tijdens een reis naar Tunesië

Het eten is voedzaam: vooraf een goedgevulde soep met stukjes geitenvlees, kikkererwten en brede stukken dunne pasta, een hoofdgerecht van schapenvlees en groenten die op een open vuur zijn gegaard in een kleipot. De geur ervan prikkelt de eetlust.

Ook aan te raden: een reis naar Madagaskar of wat dacht je van een vakantie naar La Réunion?

Het dessert bestaat uit een schaal met zoete mandarijnen en knapperige appels. Er is stromend water aanwezig in het complex om te douchen en je handen te wassen. Daarmee is ook het kristalheldere zwembad gevuld. Drinkwater wordt uit de put gehaald die zich op de binnenplaats bevindt. Het is heerlijk en fris. 

Check voordelige vliegtickets bij Skyscanner

Zoek een leuk hotel of appartement

Reserveer alvast je huurauto via Sunnycars

Wonen onder de grond

Om aan de zinderende hitte van het woestijnklimaat te ontsnappen, hebben mensen in vroegere tijden enorme gaten gedolven in de zachte rotsen. De bodem van zo’n groot gat vormt een binnenplaats en van daaruit zijn er kamers uitgegraven om in te wonen.

Grotwoning Tunesië

Een keuken, zitkamer, slaapkamers, opslagruimtes, een dierenverblijf en een brede uitgang naar buiten zijn allemaal met elkaar verbonden. Een extra kamer nodig? Geen probleem: een schep en wat sterke armen, muren die voorzien worden van witte kalk en klaar is Kees.

Grotwoningen in de woestijn in Tunesië
Grotwoningen

Ook hier gastvrijheid en een warm welkom met en glaasje zoete muntthee, een schaaltje wilde honing met olijfolie en stukjes brood om in het mengsel te dopen. In alle eenvoud hartverwarmend.

Grotwoning in Tunesië

Verderop in Matmata vinden we Hotel Sidi Idriss met twintig hotelkamers die ondergronds zijn uitgegraven. Wie de verschillende Star Wars-films heeft gezien, herkent de plek meteen. Hier aten Luke Skywalker en Owen een maaltijd.

Meer inspiratie: actief in de natuur van Kaapstad.

Onder een oranje-zwart beschilderd plafond en gezeten op uit de aanwezige steen gevormde banken. In het hotel is overnachten nog steeds mogelijk en overal vind je voorwerpen, tekeningen en decoraties uit Star Wars. Voor de filmfans een must om hier een keer te overnachten en ’s nachts de sterrenhemel gade te slaan.

Star Wars hotel in Tunesië
Star Wars hotel in Tunesië

Avontuur en ontspanning

Tunesië blijft je fascineren. Aan de kust is het aangenaam warm met vaak een zeebriesje dat verkoeling geeft. Het woestijnklimaat verder het binnenland in doet beseffen dat het leven hier een kwestie is van samen de elementen en de droogte trotseren, waarbij bewust omgaan met water essentieel is in alle opzichten. 

Ontdek de magie van fietsen door Zuid-India.

In Djerba zijn de hotels aan de kust legio. Maar wie niet schroomt het avontuur aan te gaan, zal aangenaam verrast zijn om eens in een van de dars te verblijven in Djerbahood. Zo vinden we Dar Bri, vernoemd naar de uitermate charmante Franse eigenaresse Brigitte, met uitnodigende kamers waar je heerlijk kunt rusten en slapen.

Dar Bri tijdens reis naar Tunesië
Dar Bri tijdens reis naar Tunesië

Dar Bibine is een design gastenverblijf. Het staat vol met voorwerpen die door bekende ontwerpers zijn gemaakt: Panton, Gehry, Starck, Citterio, Bouroullec. Alle ruimtes in Dar Bibine zijn voorzien van tegels, houtwerk en zandsteen en bewerkt door plaatselijke handwerkslieden. Het zwembad is omringd met kunst en omgeven door hagelwitte muren, de kamers voorzien van alle comfort. 

Dar Bibine in Tunesië
Dar Bibine in Tunesië

Dar Dhiafa, ‘het huis van de genodigden’, maakt haar naam helemaal waar. Het ligt midden in Djerbahood en bestaat uit een complex van vijf oude woongemeenschappen van in totaal ruim duizend vierkante meter met lieflijke binnenplaatsen en terrassen. Ze zijn met elkaar verbonden door middel van passages en straatjes.

Dar Dhiafa
Dar Dhiafa

De kamers zijn traditioneel ingericht en hebben alle comfort die je je maar kunt wensen. De badkamers hebben muren van handgemaakte geglazuurde tegels, de vloeren zijn van leem en voelen aangenaam. De slaapkamers zijn allemaal verschillend. Het complex lijkt wel uit een sprookje van Duizend-en-een-nacht.

Of maak een roadtrip door Marokko.

De geurende bomen en struiken verhogen dat gevoel nog eens. Aan het zwembad is het goed toeven op een van de ligbedden in de schaduw. Lunchen kan buiten en als de avond valt en het killer wordt binnen in het restaurant waar de tadelakt (Noord-Afrikaans type stucwerk) muren voorzien zijn van traditionele kunstwerken.



Hoor wie klopt daar

Na alle indrukken, een korte binnenlandse vlucht en voordat de vlucht naar huis genomen wordt, is een verblijf in het vijfsterrenhotel La Villa Bleue aan de rand van het kustplaatsje Sidi Bou Saïd aan te raden. Om het verblijf in stijl af te sluiten. Alle elf kamers hebben uitzicht op de Middellandse Zee en het restaurant biedt een panoramisch uitzicht op het diepblauwe water. 

Sidi Bou Saïd hotel

Sidi Bou Saïd zelf is pittoresk. De smalle wegen zijn geplaveid met kasseien. De witte huizen hebben blauw geschilderde deuren en ramen. Overal zijn doorkijkjes naar zee. De deuren zijn vaak fraai gedecoreerd met ijzerbeslag. Sommige deuren hebben drie kloppers waarmee het bezoek zich aankondigt.

Sidi Bou Saïd deuren

Rechtsboven een klopper met een zware klank die laat horen dat er een man aan de deur staat. Het geeft de vrouw des huizes de gelegenheid om haar haren te bedekken voordat ze opendoet. De klopper links geeft een hoger geluid, dan weet je dat er een vrouw aan de deur staat, geen bedekking nodig. En de kleine klopper onderaan met het lichte geluid? Die is voor kinderen!  

Lees hoe het is om te reizen naar Saoedi-Arabië.

Hoe kom je in Tunesië?

Een vlucht van Amsterdam of Brussel naar Tunis neemt iets meer dan twee uur in beslag. Vanuit Djerba een taxi nemen om Chenini te bezoeken is heel goed mogelijk. Kies voor een Grand Taxi want die heeft een vergunning om ook buiten Djerba te rijden. De reis heen en terug met maximaal vier personen kost ongeveer 300 dinar, nog net geen 100 euro. Zelf rijden is uiteraard ook een optie, maar blijf dan wel binnen de gebaande wegen. 

Hier wil je zijn tijdens je reis naar Tunesië:


Zoek ook vast naar hotels voor je reis naar Tunesië:

Booking.com

Check voordelige vliegtickets bij Skyscanner

Zoek een leuk hotel of appartement.

Reserveer alvast je huurauto via Sunnycars.

Tickets al vanaf € 35 enkele reis!

Snel even een paar dagen de naar zon?

Boek je vlucht en hotel bij Transavia.

Dit vind je misschien ook leuk:

Zou jij een reis naar Tunesië willen maken?

Tekst en beeld: Nelleke Launspach

Deel dit blog ↓

Nelleke Launspach
Nelleke Launspach
Nelleke Launspach is journalist en beleeft de veelal luxe reizen die zij maakt intensief. De onderwerpen legt zij vast in tekst en beeld. Van culinaire zaken weet zij veel en dat is dan ook terug te lezen en te zien. Je proeft het bijna. Daarnaast schrijft ze over de reis zelf, luxe hotels en cruises, musea, galeries en waar je overal het beste kunt shoppen. Dat alles is haar wel toevertrouwd.

Gerelateerde reisblogs

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vakantie in Nederland

Leuke reistips ontvangen?

Onze reistips versturen wij ongeveer 1x per maand.

Tot € 100 vroegboekkorting op je zomervakantie bij TUI!