Als één van de ecologisch rijkste landen ter wereld spreekt Madagaskar voor veel mensen enorm tot de verbeelding. Door zijn geïsoleerde ligging tussen het Afrikaanse en Aziatische continent heeft het op drie na grootste eiland inderdaad een geheel eigen cultuur en een unieke verzameling flora en fauna weten te ontwikkelen. In de hoop hier ook maar een glimp van te kunnen ontdekken, stappen we als eerste Nederlandse groep aan boord van een traditionele Dhow. Onze Madagaskar reis betekent overdag zeilend en ’s nachts kamperend op verlaten stranden. In het ongerepte noorden gaan we op zoek naar de bijzondere aantrekkingskracht van mysterieus Madagaskar.

Onze Madagaskar reis: een zintuigstrelende zeilsafari in het noorden

Na ruim elf uur vliegen krijgen we eindelijk land in zicht. Madagaskar ligt dan ook 400 km ten oosten van de Afrikaanse oostkust, langs de Straat van Mozambique. In één oogopslag wordt me duidelijk waarom het steeds vaker het ‘bloedende’ in plaats van het ‘rode eiland’ wordt genoemd. Door ontbossing op grote schaal is het eiland aan flinke erosie onderhevig en spoelt steeds meer van de Madagassische roodbruine aarde via de rivieren in zee weg.

Als we even later op het vliegveld van de hoofdstad Antananarivo (Tana) landen, is het welkom aangenaam. Op een paar overijverige bagagedragers na kunnen we rustig naar buiten lopen, waar het gezien het vroege ochtenduur goed acclimatiseren is. Vanuit de bus zien we een afwisselend landschap van uitgestrekte rijstvelden en schattige dorpjes. Daarbij zien we ook een vrij modern stadsleven langs de verharde hoofdweg opdoemen.

Dorpjes aan het water in Madagaskar
Dorpje aan het water
Handelaren met hun handelswaar op de weg
Locals met hun handelswaar
Een straat in de hoofdstad Antananarivo, de start van de Madagaskar reis
Hoofdstad Antananarivo, Madagaskar

Madagaskar even groot als Frankrijk en België samen

Nosy Bé en de zee op voor ons zeilavontuur

Diezelfde dag nog vervolgen we onze Madagaskar reis vliegend we naar het noordelijker gelegen Nosy Bé, het grootste eiland voor de Noordwestkust van Madagaskar. Omdat de republiek ongeveer zo groot is als Frankrijk en België samen en de wegen niet overal even goed zijn, is dat wel zo makkelijk. In de vroege schemering komen we aan in Hellville waar we morgenochtend vroeg al aan boord van onze Dhow, een traditioneel Afrikaans zeilschip, stappen.

Omdat we toch iets van dit haven- en eilandhoofdstadje willen zien, lopen we op een pikdonkere weg om de gaten in het asfalt naar beneden. Hellville blijkt wel erg Darkville als halverwege ons diner ook het licht nog eens uitvalt. De hilariteit die ik verwacht, blijft uit. Blijkbaar is dit dagelijkse kost, want de van nature zo relaxed rustige Madagasken zijn opvallend snel met het neerzetten van kaarsen. 

Hoe de Russen hier ook aan hun einde gekomen mogen zijn, de vele zeemansgraven op het strand en scheepswrakken op de bodem bewijzen dat hier iets gebeurd is.

Onze zeilboot ‘Salama Tsara’

Met de lokale rum van gisteren nog in onze benen laten we het eilandhoofdstadje de volgende morgen achter ons. De rolverdeling is duidelijk. Op de achtersteven vissen de mannen op ons avondmaal, terwijl voorin de vrouwen gemoedelijk met elkaar kletsen. We zijn nog maar net de haven uit als schipper Mohammed ons roept. Onze reisbegeleider die net zijn hengel uitgooide, heeft beet. Een barracuda van ruim een meter zit aan zijn haak.

Een vroege consternatie op ons zeilschip de ‘Salama Tsara’, wat toepasselijk ‘hello beautiful’ betekent. Al deinend over de Indische Oceaan op deze helemaal met de hand gemaakte zeilboot trekt het fascinerende landschap van het Madagassische Nosy Bé aan ons voorbij. Als we stil zijn, horen we alleen het ruisen van de zee en af en toe een kanonnade van cicaden; insecten die een oorverdovend hoog gegil produceren. 

Ontvang nu een abonnement op ons TripTalk magazine met 30% korting!

Boot met vissers op zee bij Madagaskar
Vissersboot op zee
Visser met een gevangen barracuda
De gevangen barracuda
Visser haalt de vangst binnen op zee bij Madagaskar
En zo werd de vis gevangen

Lees ook: Mauritius, een klein paradijs

Madagaskar? Schuilplaats voor scheepswrakken

Als we na onze eerste nacht kamperen op het strand van Nosy Bé wakker worden, beleven we direct van alles. Door een kiertje van de tent zien we de zee voor ons deinen terwijl achter ons de geluiden uit de jungle steeds harder klinken. Een uurtje later snorkelen we in het lichtblauwe water rond Big Leafe Island en tijdens het avondeten vullen we onze magen met een malse en pittig gekruide kebab van de gisteren gevangen barracuda.

We kamperen op Russian Bay, een vroegere schuilplaats voor zeilschepen in het tornadoseizoen én een mysterieuze baai waarover meerdere verhalen de ronde doen. Hoe de Russen hier ook aan hun einde gekomen mogen zijn, de vele zeemansgraven op het strand en scheepswrakken op de zeebodem bewijzen dat hier iets gebeurd is. Of het nu in gevecht met de Japanners is gebeurd of door hun eigen stomme schuld, zoals de lokalen beweren.

Een tropisch eilandje met palmbomen in Madagaskar
Natuurrijk eiland, Madagaskar
Locals in boot aan het strand
Kano met locals aan het strand
Madagaskar eiland met palmboom
Palmbomen op eiland

Voor onze ogen speelt zich een sterk staaltje natuurgeweld af. We zitten erbij en kunnen alleen maar vol ontzag genieten.

Bekijk deze video van een Madagaskar reis

Prachtige video over de natuur van Madagaskar

Snorkelen met schildpadden bij Het Kleine Eiland

Halverwege de week tijdens onze Madagaskar reis zeilen we voor de wind en mogen de zeilen eindelijk gehesen worden. Onderweg maken we een snorkelstopbij Nosy Tanikely (Het Kleine Eiland), dat een schitterende baai heeft met turkooishelder water waartegen de felgekleurde vissen, vuurrode anemonen en levende koraalstukken mooi afsteken. 

Plotseling klinkt het in koor: “Turtle, turtle!”. Het duurt even voordat ik door heb dat het dier mijn kant opkomt. Ik duik naar beneden en ontdek een zeeschildpad van bijna een meter net onder me. We hoeven geen haast te maken want de schilpad draait in alle rust rondjes voor ons. Met een voldaan gevoel kunnen we ’s avonds aangekomen in onze tweedaagse verblijfplaats op Lokobe genieten van zomaar een uurtje niksen. We luisteren naar tot de verbeelding sprekende geluiden, ruiken aan vreemde bloemen en turen naar de ontelbare sterren in de zwarter dan zwarte hemel. 

Als snorkelend zie je deze schildpadde bij Madagaskar
Schildpad in de zee
Madagaskar zee koraal
Zeekoraal
Madagaskar schildpad in zee
Schildpad in de zee, Madagaskar

Het overweldigende gevoel van Madagaskar

Vanaf het moment dat we in het Lokobe reservaat zijn, is het wennen aan de opeenstapeling van exotische geluiden. Net als een akelige tandartsboor gillen de cicaden bij iedere stap van onze boswandeling indringender. De zon wisselt zich in speels tempo af met het naderende onweer in de verte. Het waait nu behoorlijk rondom het eiland dat bekend staat om zijn uitbundige onderwaterwereld.

De samengesmolten donkere wolken maken de entree van de bliksem nog onheilspellender. Voor onze ogen speelt zich een sterk staaltje natuurgeweld af. Aan de ene kant is nog net het laatste restje zon dat de eilandkleuren feller doet lijken terwijl aan de andere kant een aanzwellend gedonder met flitsen en een inktzwarte lucht zijn intrede doet. We zitten erbij en kunnen alleen maar vol ontzag van deze natuurstrijd genieten. Dat we helemaal alleen zijn op dit idyllische eiland maakt het overweldigende gevoel nog sterker.

Onweer bij Madagaskar
Onweer op het eiland

Lees ook: tips voor je reis naar Zuid-Afrika en 4x de beste reisroutes door Zuid-Afrika

De unieke flora en fauna van Madagaskar

Door zijn vruchtbare bossen en geografische isolatie heeft dit eiland als een soort ontwerplaboratorium van de aarde een divers en uniek aantal plant- en diersoorten voortgebracht. Zo kun je lemuren (halfapen), Baobab bomen en Fossa’s (roofdieren) alleen hier tegenkomen. Meer dan 80% van de begroeiing is uniek voor Madagaskar en komt in de rest van de wereld niet voor.

Maar ook de geheel eigen eilandcultuur waarbij Afrikaanse, Aziatische, Franse en Arabische invloeden in de loop van de tijd met elkaar zijn versmolten, is niet met die van enig ander land te vergelijken. Kwamen de eerste mensen die zich hier vestigden bijvoorbeeld uit Zuidoost Azië, ook de Arabieren die handelsposten opzetten en de Fransen die het land tot 1960 koloniseerden, hebben de Madagassische cultuur dusdanig beïnvloed.

Een kameleon op een blad
Een kameleon
Mangrove in Madagaskar
Een groene mangrove

Een ander land met een overweldigende flora en fauna is Costa Rica

Ook hier verbaas ik me weer over de lokalen die hun dagelijkse dingen met een aanstekelijke rust en plezier uitvoeren alsof het een feestdag is.

Alledaagse taferelen in Nosy Komba

Op alweer bijna het einde van onze Madagaskar reis zetten we voet aan wal op Nosy Komba, wat niet voor niets ‘het eiland van de halfapen’ betekent. Maar eigenlijk geniet ik meer van de alledaagse tafereeltjes om me heen dan van het park waar we zojuist met 100 man naar tam gemaakte lemuuraapjes hebben gekeken.

Vanuit een donker gebouwtje in één van de dorpjes op het eiland klinken vrolijke kinderstemmen. De lerares van deze schoolklas nodigt ons uit binnen te komen en direct gaan alle kindjes staan. “Bonjour”, klinkt het in koor, terwijl 36 paar nieuwsgierige oogjes ons bekijken. In perfect Engels legt hun juf ons uit dat deze kinderen, variërend van 9 tot 11 jaar, les in tien vakken krijgen. Een nieuw schoolsysteem dat recentelijk door de nieuwe regering, de derde sinds de dekolonisatie in 1960, is ingevoerd. Nu leren de kinderen al Engels en Frans vanaf de primary school.

Schoolkinderen bij hun klaslokaaltje
De schoolkinderen bij hun schooltje
Kindje in Madagaskar
Typisch straattafereel van een dorpje in Madagaskar
Dorpje met lokale bevolking

Lees ook: de ultieme roadtrip door Marokko

Een Madagaskar reis maakt hongerig

Nog één keer hijsen we het zeil om terug te keren naar de haven van Hellville. Ook hier verbaas ik me weer over de lokalen die hun dagelijkse dingen met een aanstekelijke rust en plezier uitvoeren alsof het een feest is. Dat de Madagasken daarnaast ook nog eens hartverwarmend vriendelijk, spontaan en behulpzaam zijn, maakt een gesprekje met ze alleen maar makkelijker.

Met in één week al zoveel bijzondere flora en fauna ontdekt en zoveel boeiende mensen ontmoet, bekruipt me het gevoel dat we in deze week nog maar een fractie van dit boeiende land hebben gezien. Nieuwsgierig naar de rest nemen we ons allemaal voor hier zeker nog eens terug te komen. Want het noorden van het ecologisch oh zo rijke Madagaskar maakt absoluut hongerig naar meer. 

Informatie over Madagaskar

  • Land: Republiek Madagaskar wordt ook wel Malagasië genoemd
  • Oppervlakte: 587.041 km2. Het is het op drie na grootste eiland ter wereld
  • Hoofdstad: Antananarivo (Tana). Het aantal inwoners is 588.000
  • Munt: sinds 2005 de Ariary (MGA) en daarvoor de Madagascar Franc
  • Klimaat: het is een warm subtropisch klimaat. In heel Madagaskar komt Malaria voor. Vanaf november tot maart is het zomer; dit is ook het orkaanseizoen. Van april tot oktober is het winter; droog met milde temperaturen
  • Bevolking: 25,57 miljoen. Er zijn achttien belangrijke etnische groepen, de grootste groepen zijn Malayo-Indonesiërs, Afrikanen, Arabieren, Fransen, Indiërs, Creolen en Comoren
  • Officiële taal: is Frans en het Malagasy 
  • Tijdsverschil: in de zomer is het drie uur later, in de winter twee uur.• Reisdocumenten: een geldig paspoort en een visum (op de luchthaven verkrijgbaar

Deze plekken we bezocht tijdens onze Madagaskar reis


Handige links:
1. Boek je vliegticket naar Madagaskar online.
2. Heb je al een ticket? Zoek een hotel in Madagaskar
3. Reis nog voordeliger en boek je vliegticket samen met een hotel
4. Boek een taxi bij aankomst naar je hotel, wel zo makkelijk! (lees meer)


Heb jij extra tips voor een Madagaskar reis?

Fotocredits: Sandra Zuiderduin

2 REACTIES

  1. Wat een prachtig verslag en schitterende foto’s. Een inspiratiebron voor iedere natuurliefhebber. Wat een fantastische reis heb je toen der tijd gemaakt. Dat was gigantisch genieten, Dit neemt niemand je meer af. Dus…. wie van deze schitterende natuur houdt, moet er zeker een keer naar toegaan. Een aanrader

  2. Wat een fantastische reis heb jij achter de rug, Sandra,
    en zo prachtig geschreven, recht uit je hart.
    Liefs Leny.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats je reactie!
Vul hier je naam in