TripTalk logo mobiel wit
Sluit dit zoekvak.
Prachtig uitzicht op de Twelve Apostels Great Ocean Road

Mijn Australië reis: The Road to Adelaide

Australië, Melbourne – Great Ocean Road – Adelaide, 25 januari – 10 februari 2011

Voordat we onze rondreis via de Great Ocean Road naar Adelaide gaan maken is het tijd voor een feestje hier in Melbourne. Het is 26 januari. Australia Day. Een Australische versie van Koninginnedag wordt ons beloofd. Volledig opgedoft stappen we dit nieuwe avontuur in. Op Federation Square worden we verwelkomt door een fanfare en een kop koffie bij de Starbucks. Een goed begin van de dag al zeg ik het zelf. In het programmaboekje staat een gratis optreden van James Morrison vermeld. Je weet wel. Die Engelse zanger en songwriter. Dat gaat hem natuurlijk helemaal worden.

De Melbourne Star Wheel
Foto: Sari Tjokro – Pixabay

Hoezee, Australia Day

Op naar Kings Domain Gardens. Hier staat het vol met kraampjes en een hele rits old timers. We beginnen te stralen als we een heuse Nederlandse poffertjes kraam zien. Om 13 uur zijn we klaar voor het grote optreden. Maar James heeft zich nog niet laten zien. Toch maar even navragen. We zien een groot podium in het park, maar een man wijst naar een iets wat eerder de afmetingen van een bushokje heeft.

Kings Domain Gardens

Het begint al aardig te dagen… Ja er is nog een James Morrison op deze planeet… een oude man die best leuk speelt, maar niet waar we voor kwamen. Giller van de dag. ’s Avonds kijken we naar het vuurwerk op Fed Square en verwennen onszelf met een heerlijk drankje in onze tot stamkroeg gebombardeerde bar genaamd 29th Apartment. De reden hiervoor? Ze schenken hier Apfelkorn. Het favoriete drankje van Daniëlle en Linda.

Vuurwerk in Australie bij Australian Day
Foto: Amarnath Tade – Unsplash

Ook bijzonder, de haka dans in Frans Polynesië

Great Ocean Road Prep Dhay

De volgende dag hebben we een regeldag en besluiten we om de Great Ocean Road tour te boeken. We vertrekken 2 februari dus tot die tijd gaan we ons lekker uitleven in deze heerlijke stad. De voornaamste activiteiten en hoogtepunten zijn:

1. Uitslapen: in ons eerste hostel The Coffee Palace was dit een uitdaging. Onze geniale oplossing: oordopjes.
2. Zonnen op St. Kilda Beach: Kwestie van insmeren, omdraaien en zwemmen. We blijken natuurtalenten te zijn.
3. Drankjes doen in onze stamkroeg 29th Apartment. Daan en Linda slaan geen kans op Apfelkorn over.
4. Bezoek aan Queen Victoria Market. We scoren een overheerlijk stukje kaas. We blijven toch kaaskoppen.

Kaas halen op de Queen Victoria Market
Kaas halen op de Queen Victoria Market / Foto: Anggun Tan -Unsplash

5. Verhuizing naar Base Hostel. Best decision ever. Dit was werkelijk een paradijs op aarde.
6. Stapavond in Chapelstreet. Jammer dat Daan dit wegens omstandigheden moest missen.
7. Eureka Tower bezoeken. In 30 seconden op de 88e verdieping en een mooi uitzicht over de stad.
8. Avond in Fitzroy, Brunswickstreet. Genieten van een biertje en gezellige kletspraatjes.

Melbourne Eureka Tower View
Melbourne Eureka Tower city view / Foto: Canva Pro

Na meer dan een week zit ons verblijf erop en moeten we met pijn in ons hart afscheid nemen van Melbourne. In het verleden was er een strijd tussen Sydney en Melbourne welke stad de hoofdstad van Australië zou zijn. Aangezien ze niet konden kiezen schoot Canberra als een paddenstoel uit de grond. Als je het mij vraagt wint Melbourne met vlag en wimpel.

Lees ook: 8x leuke must-visits in Sydney.

Goodbye Adelaide, Hello Great Ocean Road

Tuut tuut tuut! Een gezellig deuntje van Linda’s telefoon maakt ons al vroeg wakker voor onze eerste tourdag. Vandaag staat volledig in het teken van de famous Great Ocean Road die naar Adelaide leidt. Een 270 km lange weg door regenwoud en langs de kust met supermooie uitkijkjes en veel fotomomenten. We maken kennis met onze gidsen Paul en Peter. Het wordt al snel duidelijk dat hij graag grapjes maakt. Een echte natuurliefhebber met een sterk ontwikkeld gevoel voor sarcasme. We love it.

Australië Great Ocean Road

De tocht begint pas echt vanaf de plaats Torquay. This is the place where it al started. Een plek die zeer bekend is onder surfers. Een stop bij Bells Beach om de vroege “surfervogels” te spotten was dan ook succesvol. Na een klein stukje rijden komen we op de Memorial Arch road met het bekende bord. Nu is het officieel. We zijn op de Great Ocean Road. We passeren wat plaatsen en onze praatgrage gids vertelt ons wat interessante feiten. Na de lunch bij Apollo Bay zet de rit zich voort naar Labours Hill waar we een wandeling door het regenwoud maken. Hier staan ’s werelds op een na langste bomen. Pretty impressive.

Strand van Bells Beach
Bells Beach / Foto: gryffyn m – Unsplash

Ook in Nieuw-Zeeland vind je mooie natuur, zoals deze natuurparken in Nieuw-Zeeland.

Hoeveel Apostelen zijn er eigenlijk?

Het wordt tijd voor het hoogtepunt van deze dag. Een bezoek aan de Twelve Apostels, Loch Ard Gorge en Salt & Peper Shakers. Bij deze laatste rotsformatie liet ik m’n verbeelding even de vrij loop… Maar wat een schitterende plek is dit! Woorden en foto’s schieten tekort.

De Twelve Apostels Australie
De Twelve Apostels / Foto: Britta Reimann -Unsplash

Wat dan wel weer grappig is. De Twelve Apostels zijn er nooit 12 geweest, maar ze vonden het wel lekker klinken. Voordat we naar ons hostel in Warnambool vertrekken bezoeken we een oude Australiër met een hobby-dierentuin met kangoeroes, koala’s en wat reptielen. Knuffeltijd is aangebroken dus daar sta je dan opeens met zo’n pluizenbeest in je armen. Iedereen smelt, maar dat kan toch ook niet anders. Wat een heerlijke afsluiting van deze dag.

The Grampians trotseren

De tweede dag van onze trip staat op het progamma: wandelen, wandelen en nog eens wandelen. Eerst een korte wandeling op de nep vulkaan Tower Rock. Hier hebben we onze eerste wilde emu’s gespot. Grappige, maar vrij lelijke vogels. Op naar the real stuff. The Grampians. Na allereerst volledig te zijn lek gestoken door de muggen die ons in no time omringen gaan we de klim maken. We zijn voorbereid: het wordt zeer pittig. Niks van gelogen.

Grampians natuurgebied Australie
Grampians / Foto: Gagandeep Singh – Unsplash

Een comfortabel pad eindigt abrupt als flinke rotsen opdoemen. We trotseren de berg en genieten van een fantastisch uitzicht. Deze plek heeft iets weg van Tasmanië. Daan en ik klimmen helemaal op de top waar we een lion king momentje beleven. Echt super! De tocht naar beneden is nog een tikkie pittiger. Eenmaal beneden kijk ik nog een keer omhoog. Did it again. En alweer zonder bergschoenen. Ons hostel is in Halls Gap. Voor de afwas doen we nog een wedstrijdje Suck and Blow. Het is een kaartspel, maar de spelregels laat ik aan jullie over…

Lees ook: deze 5 steden in Nieuw-Zeeland wil je zien.

Een warm onthaal in Adelaide

De laatste dag is vrij rustig. Na een bezoek aan een Aboriginal centrum, een waterval (waarvan de kraan was dichtgedraaid) en een klein dorp voor een overheerlijk ijsje en een lunch komt het einde van onze tour in zicht. We worden op de bus naar Adelaide gezet. Na een rit van 6 uur komen we aan bij hostel Sunny waar echter een donkere wolk boven hangt. De receptioniste is niet in haar hum en wij zijn de druppel…Linda moet het ontgelden. Na dit zonnige welkom besluiten we een ander hostel te zoeken voor de volgende dag.

De Great Ocean Road in Australie
De Great Ocean Road / Foto: Kate Trifo -Unsplash

Een hele warme nacht verder verhuizen we naar een vrij knusse kamer in Blue Galah. 6 backpacks + 6 reizigers + 6 bedden = heel krap. Door onze super tijd in Melbourne moet Adelaide het voor ons nog waarmaken en loopt dus nu al twee punten achter. We boeken een tour naar Kangaroo Island voor de volgende dag. Helemaal prima. Kijken er nu al naar uit. De rest van de dag spenderen we met winkelen (lees: kijken, kijken, niet kopen), internetten en lekkere chicken tonight (credits voor Linda). Op tijd naar bed, want we moeten weer vroeg op.

Spotters op Kangaroo Island

Het is vroeg. En als ik zeg vroeg, dan bedoel ik heel vroeg. Om kwart voor 6 gaat de wekker. In de kreukels staan we te wachten op onze tour guide. Daar is ie dan. Een wannabe surfdude: inclusief rastahaar, exclusief wasbord. (Ik noem hem eerst Rastafari, maar later wordt duidelijk dat Speedy Gonzales beter bij hem past). Hij brengt ons naar Cape Jervis waar we de boot gaan pakken.

Landschap op Kangaroo Island
Landschap op Kangaroo Island / Foto D. Koch – Pixabay

Daan en Linda zijn minder enthousiast over het vroeg uur, maar ik geniet van de ochtendzon die net over de heuvels schijnt. Heerlijk wakker worden. Na een rit van bijna 2 uur en een boottocht van driekwartier komen we aan op Kangaroo Island; Texel van Australië. Het is een dag met vele hoogtepunten.

Na aankomst gaan we naar Prospect Hill Lookout, met een schitterend uitzicht over Pennington Bay. Een supermooi strand. Vervolgens vliegen we over de gravel roads (fasten your seat belts en ready for take-off schieten door m’n hoofd) en komen aan bij Vivionne Bay waar we tot de lunch gaan kayakken. Even lekker ontspannen. Na het eten zet Doag het tempo weer goed in en rijden we naar Hanson Bay. Hier spotten we import koala’s en enkele autochtone wallabies.

Very Remarkable Rocks

Remarkable Rocks

Hierna vertrekken we naar Flinders Chase National Park voor een stop bij de Remarkable Rocks. Zeker zeer opmerkelijk. We verblijven de nacht in een voormalige boerderij ergens op de prairie, maar voor we zover zijn gaan we naar Admirals Arch om zeehonden te bewonderen en spotten voor het slapen gaan een eenzame pinguïn. En zo is de dag dan letterlijk en figuurlijk voorbijgevlogen.

Hoe ontspan je in Adelaide?

De volgende ochtend begint met een stevig potje ochtendgymnastiek in de duinen: sandboarden! Heel vet. Verder hebben we een vrij ontspannen dag met een bezoek aan zeeleeuwen, een vrij saaie vogelshow (die man moet echt iets doen aan z’n repertoire) en even op een strand bij Stokes Bay een zonnetje pakken. Aan het begin van de avond maken we de boottocht en rit terug naar Adelaide. Na een heerlijke douche ben ik wel klaar voor m’n bedje.

Glenelg Beach

De afgelopen dagen hebben we lekker op Glenelg Beach in Adelaide aan ons kleurtje gewerkt een uiteraard een drankje gedaan. Het is inmiddels de vooravond van ons vertrek naar de outback. We gaan er volop van genieten, want het worden de laatste 12 dagen met z’n drieën. Linda zal de 21e naar Sydney vliegen en Daan en ik naar Perth. Een grotere afstand kan er dan niet bestaan. We hebben elkaar echt gevonden hier. Gelukkig weten Daan en ik Eindhoven ook te vinden.

Lees ook mijn andere Australië blogs:

1. The Count Down2. How You’re Going?
3. Under down Under5. Heaps of Outback

Ook zin in een reis naar Australië?
1. Check voordelige vliegtickets bij Skyscanner
2. Heb je al een ticket? Zoek een leuk hotel of appartement
3. Vergeet niet om een visum voor Australië aan te vragen

Dit vind je vast ook leuk om te lezen: