dinsdag, 30 november, 2021

Een lange fietstocht voor de boeg? Zo houd je de tocht langer vol

Als je een lange fietstocht gaat maken, en je bent zelf helemaal niet van het lange afstandsfietsen, dan kan het nogal zwaar zijn. Zeker na al een uur of twee kan het allemaal best heftig worden. Maar er zijn gelukkig wel een aantal dingen die je kunt doen om het wat makkelijker te maken.

Ga je bijvoorbeeld op fietsvakantie of gewoon een lange trip maken op de fiets? Gebruik de volgende tips om het allemaal wat langer vol te houden.

Start rustig, maar met een goed tempo

Het is al direct bij het starten belangrijk dat je rustig aan begint en niet in één keer wegsprint. Dat ga je na een korte tijd namelijk al merken en daar krijg je spijt van. Begin dus direct rustig aan op een tempo dat je de hele tijd vol kan houden, maar ga ook niet te traag: hier word je uiteindelijk ook juist weer moe van, omdat je hierna toch het tempo weer op zal moeten pakken. Probeer dus direct een goed en steady tempo aan te nemen en je hier gedurende de hele rit aan te houden.

Dit zijn leuke provincies om te fietsen in Nederland.

Neem regelmatig een pauze

Fiets op standaard bij bloem

Als je op fietsvakantie gaat en je bent een tijd onderweg, dan kan het fijn zijn als je regelmatig even een pauze neemt. Zeker als je merkt dat je moe begint te worden of als je merkt dat je benen niet meer zo snel trappen als eerst. Neem een pauze, strek je benen even, eet en drink wat en ga er dan na een half uurtje weer op uit. Iedereen die mee fietst zal het fijn vinden om even een pauze in te lassen en het is voor op de lange termijn ook zeker een slim idee om het rustig aan te doen op deze manier.

Lijkt je fietsen in het buitenland een leuk avontuur? Lees dan eens de reisverslagen van Elske die fietste door Thailand en door Zuid-India fietste.

Train van tevoren

Fietsen in het bos

TIP: op avontuur dicht bij huis: fietsen tijdens een vakantie naar de Moezel of ga fietsen in het Zwarte Woud.

Weet je al een tijd van tevoren dat je een erg lange tocht gaat maken en ben je het lange fietsreizen helemaal niet gewend? Train dan van tevoren al regelmatig met het lange fietsen. Fiets bijvoorbeeld een uur, twee uur, als je de tijd hebt zelfs drie of vier uur en zorg er op die manier voor dat je je conditie wat traint en het allemaal wat langer volhoudt. Ook als je dit maar een paar keer doet, als je straks echt onderweg gaat merk je echt dat je erop getraind hebt en dat voelt dan erg goed, en bovendien is het fijn als je het met wat meer gemak kunt doen.

Duurzaam op reis:
Reis per trein naar je bestemming in het buitenland.
Check de prijzen en vertrektijden vanaf een station bij jou in de buurt.

Dit vind je vast ook leuk om te lezen:

Alle foto’s: Pixabay

Redactie TripTalk
Onder Redactie TripTalk vind je algemene berichten en berichten met nieuwswaarde die wij leuk vinden om te vermelden of jullie daarover te informeren.
reacties

Laat je reactie achter!

Plaats je reactie!
Vul hier je naam in

Wil je op de hoogte blijven van onze blogs en tips?

Blijf jezelf inspireren voor nieuwe reizen en meld je aan voor onze mailings. We sturen je maximaal 1 mailing per week.