TripTalk logo mobiel wit
Sluit dit zoekvak.
Fietsen in de omgeving van Calpe aan de Costa Blanca

Fietsen in Calpe aan de Costa Blanca

De Costa Blanca is een populaire regio om te fietsen. Niet voor niets trainen daar ook de bekende wielerploegen. Na eerdere fietsuitjes bij Ronda en Granada was het voor ons dan ook duidelijk, deze keer zouden we gaan fietsen in Calpe aan de Costa Blanca.

Een beetje klimwerk tijdens het fietsen hoort er bij uiteraard. En daar het ontbreekt het niet aan in de omgeving van Calpe. Niets is vlak, maar je hoeft ook niet direct flinke puisten te verwachten van boven de 1500 meter. Dus we hadden er zin in!

De eerste vragen die bij ons naar boven kwamen waren:

Fietsen in Calpe, je ziet dan deze steile kusten
Kust bij Cap de la Nau

Fietsen combineren met een stad? Denk dan eens aan een stedentrip Barcelona en ga fietsen in Barcelona.

Fietsen in Calpe, waar verblijven?

Belangrijke vraag uiteraard, waar gaan we verblijven tijdens ons fietstripje naar Spanje? Op Strava speurden we de fietsroutes af van Mathieu van der Poel die veel traint aan de Costa Blanca, waar start hij vooral zijn fietsroutes? Na wat verder speurwerk kwamen we bij de plaatsen Moraira en Calpe uit. Vanuit deze plaatsen waren vooral de bergtoppen Puerto de Bernía en Coll de Rates bereikbaar, Altea lag op fietsafstand en ook Cap de la Nau. Zo konden we makkelijk alle kanten op.

strand van Calpe met op de achtergrond de rots
Strand van Calpe

Een villa had onze eerste voorkeur, niets lekkerder dan na een fietstocht in het privézwembad van de villa lekker relaxen. Maar we konden niet echt een villa vinden waarvan we dachten, daar zien we ons wel zitten. We zagen wel een aantal mooie villa’s, echter die kwamen snel boven de € 2500 per week. Dan dien je nog rekening te houden met de eindschoonmaakkosten, kosten ontbijt én een huurauto. Aangezien we met z’n vieren waren, was een grote auto noodzakelijk. Tel de autohuur er bij op en dan wordt het totale kostenplaatje best wel groot. Zo keken we als alternatief ook naar hotels.

In deze provincies moet je zijn als je wilt fietsen in Nederland.

Gran Hotel Sol y Mar

En zo kwamen we uit bij hotel Gran Hotel Soy Mar in Calpe. Een heerlijk hotel met een ligging vrijwel direct aan het strand. De beachclub van het hotel ligt wel direct aan het strand. Ideale optie, na het fietsen konden we lekker relaxen bij de beachclub of een duik in zee nemen.

Zwembad en strand van Gran Hotel Sol y Mar in Calpe
De beachclub van Gran Hotel Sol y Mar

Bovendien ligt het hotel op korte loopafstand van het oude centrum en dat vonden we handig qua restaurants. De kamers zijn lekker ruim en het ontbijtbuffet is uitstekend. Veel keuze, waardoor je een prima bodem kan leggen om te gaan fietsen in Calpe. Onder het hotel ligt een grote supermarkt, handig om water te halen en energierepen!

Mooi ligging van Sol y Mar in Calpe
Ligging van het hotel
Interieur kamer van het hotel
Kamer in het hotel / Foto: Booking.com

Wat ons bovenal beviel aan dit hotel; je mag de fiets meenemen naar de kamer! Klein nadeeltje is wel dat de fiets niet volledig in de liften past, tenzij je de fiets er schuin in zet of staand op het achterwiel. ’s Ochtends kan het druk zijn bij de liften waardoor je soms moet wachten op een plekje in een lege lift.

Alternatief is een deels bewaakte fietsenberging in de parkeergarage onder het hotel. Hier kun je de fiets stallen. Je krijgt een slot waarvoor je € 20 borg betaalt, de fiets hang je op aan een haak in de fietsenberging. Behalve de borg voor de sleutel is deze stalling verder gratis. Bekijk meer foto’s en de prijzen van dit hotel.

Fietsen in Calpe, waar de fietsen huren?

Inmiddels fietsen wij in Nederland met schijfremmen en onze voorwaarde was wel dat we fietsen met schijfremmen wilden hebben. Zeker in de bergen. Uiteindelijk kwamen we uit bij Allure Bike Rental.

Auto van Allure Bike Rental
Foto: Allure Bik Rental

Allure Bike Rental wordt gerund door Marten en Patty. Met Patty regel je alles omtrent het reserveren van de fietsen en Marten komt de fietsen bij je brengen en ophalen. Ook kunnen zij de transfers verzorgen vanaf het vliegveld van Alicante en dat vonden wij heel handig. Zo hadden we de fietsen en de transfers direct geregeld in 1 pakket.

Fietsen in Calpe, Jeroen en Peter bij uitzichtpunt

Die fietsen van Allure Bike Rental bevielen ons prima. Zoals gezegd met schijfremmen en optioneel met Shimano Di2. Het contact met Patty verliep vlotjes en prettig, dus wat ons betreft zeker een aanrader om bij hen de fietsen te huren.

Fietsen aan de Costa Blanca

In totaal hebben we 4 dagen gefietst. Als inspiratie hebben we gekeken naar routes op Komoot en het Strava account van Allure Bike Rental. Op basis daarvan een aantal basisroutes gekozen en daarop wat aanpassingen gedaan. De navigatie van Komoot werkte prima en deze app kan ik je zeker aanbevelen.

Lees ook: dit kun je allemaal doen in Málaga en ook leuk: fietsen in Valencia en fietsen in Málaga.

Fietsen Calpe, dag 1. Calpe – Puerto de Bernia – Benissa

Om het achterland te bereiken dien je vanuit Calpe richting Moraira te fietsen, of eventueel via Altea. Dat laatste raad ik je niet aan, daarover verderop meer. Puerto de Bernia is 620 meter hoog, er stond dus geen ruig klimwerk op het programma vandaag.

Aantal kilometer: 88 km
Aantal hoogtemeters: 1215 meter

Fietsen in Calpe, Puerto de Bernia

Vanuit Moraira zijn we verder noordelijk gefietst richting Javea en daar naar links afgebogen het binnenland in. Dat stukje weg was overigens vrij druk, het is een grote doorgaande provinciale weg. Er is voldoende ruimte aan de zijkant om te fietsen, maar toch fietst het met het drukke verkeer niet heel relaxed. Het is een stukje van ongeveer 5 kilometer. Daarna ga je het binnenland in en dan wordt de route heel mooi en zeer rustig qua verkeer.

De klim naar Puerto de Bernia is prima te doen en ook een leuke klim, deze komt niet boven de 8% uit. Vlak voor deze klim ligt in het dorpje Xaló een wielercafé. Een gezellige plek om wat te drinken en te eten.

Lunchen in wielercafe in Xalo tijdens fietsen Calpe Costa Blanca
Lunch in het wielercafé

Na de klim daalden we af naar Benissa waar we onderweg een uitzichtpunt passeerden met een mooi vergezicht op Calpe.

Uitzicht op Calpe tijdens het fietsen rond Calpe
Uitzicht op Calpe

Vanaf Bernissa is het een grote afdaling naar beneden totdat je weer uitkomt bij Moraira. Daarna fiets je weer terug naar Calpe.

Fiets route vanuit Calpe naar Puerto de Bernia
Route Calpe – Puerto de Bernia

s’ Avonds zijn we vanuit het hotel naar het oude centrum gelopen en hebben gegeten op een sfeervol pleintje bij Restaurant Los Dos Cañones. Dit restaurant heeft een ruim terras met een mooie setting. Prima gegeten daar op het terras in deze setting.

Dineren op terras in oude centrum Calpe
Pleintje in oude centrum van Calpe

Elske reisde per fiets door Azië. Zo ging zijn fietsen in Thailand en fietsen door Zuid-India.

Fietsen Calpe, dag 2. Calpe – Cap de la Nau

Deze dag hadden we een andere route in gedachten, maar de weersomstandigheden waren niet bepaald gunstig. Het zou gaan regenen namelijk. Toch besloten we te gaan fietsten en dan een route langs de kust te nemen. Mocht het gaan regenen, dan hadden we uitwijkmogelijkheden om restaurants in te duiken en daar te schuilen. Hoewel het zwaar bewolkt was, hebben we nauwelijks een druppel regen gehad en fietsten we door naar een fantastisch uitzichtpunt bij Cap de la Nau.

Aantal kilometer: 75 km
Aantal hoogtemeters: 865 meter

Terras net prachtig uitzicht bij Cap de la Nau
Uitzichtpunt bij Cap de La Nau Costa Blanca

Hier is ook een restaurant met terras waar je koffie kan drinken en uiteraard een taartje kan eten. De klim hier naar toe is vrij makkelijk, de weg gaat glooiend omhoog. Vanuit hier reden we terug naar Moraira en dat ging zowel met Komoot als Google Maps fout. Er wordt een weg aangegeven die er simpelweg niet is. Wellicht dat dit onverharde pad met een mountainbike te doen is, maar daarmee is dan ook alles gezegd. Daarom besloten we een stukje over dezelfde weg terug te fietsen totdat Google Maps een goede alternatieve route aangaf.

Strand Cala el Portet bij Moraira
Strandje bij Moraira, Cala el Portet

We zijn verder afgedaald naar Moraira voor een lunch aan het strandje van Cala el Portet. Hier hebben heerlijk gezeten aan de boulevard met een mooi uitzicht over het strandje en de baai. Een aanrader om hier te gaan lunchen! Na de lunch zijn we terug gefietst naar Calpe.

Route fietsen vanuit Calpe naar Cap de la Nau
Route vanuit Calpe naar Cap de la Nau

Omdat we redelijk op tijd terug waren besloten we die avond naar Altea te gaan. Altea is een typisch Spaans wit dorpje en mag je eigenlijk niet overslaan als je in de buurt bent. Leuke gezellige straatjes en met uiteraard een sfeervol dorpspleintje.

Het centrale pleintje in Altea
Straatje met winkels in Altea
De kerk aan het plein in Altea

Vanuit Calpe ben je in ongeveer 15 à 20 minuten in het oude centrum van Altea. Er zijn meerdere restaurants aan en rondom het plein. Enkele restaurants hebben ook een dakterras, tijdens je diner kun je dan ook genieten van het uitzicht.

Dit zijn leuke romantische dorpjes in Spanje en dit zijn de tips voor wat te doen in Salamanca.

Fietsen Calpe, dag 3. Calpe – Benissa – Coll de Rates – Altea

Waar we op dag 1 de afdaling van Benissa richting Calpe hadden, fietsten we dit stuk nu andersom en werd het dus een klim. Net na het ontbijt was dit toch wel even bikkelen want onder de 9% komt de klim niet met af en toe een stukje 10%. Qua fietsen is het een doorgaande weg met voldoende ruimte er naast om te fietsen.

Aantal kilometer: 80 km
Aantal hoogtemeters: 1325 meter

Genieten van uitzicht van Coll de Rates
Bord bij Coll de Rates

Deze dag hadden we de Coll de Rates op het programma staan. Ook deze klim is makkelijk te doen, het maximale stijgingspercentage is 7% tot 8%, maar overwegend 5%. Eenmaal boven kom je bij een parkeerplaats met restaurant en daar kun je het laatste stukje van ongeveer 2,5 kilometer pakken. Dat stukje heeft wel een stijgingspercentage van boven de 10%. Het is een soort van betonnen fietspad naar de top van de Coll. Bekijk foto’s en de grafiek.

Bob tijdens fietsen rond Calpe
Jeroen op Coll de Rates tijdens fietsen Calpe Spanje

Onderweg naar de Coll de Rates hadden we weer even een stop gemaakt in het wielercafé en vlak voor de klim ook nog even een stop bij een bar/supermarkt voor een koffie en wat zoetigheid. De suikers slepen je naar boven 😉

Bord van Coll de Rates op de top

Bij het bord “Coll de Rates” (zie foto bovne) ben je eigenlijk nog net niet op het allerhoogste punt, die bevindt zich achter de laatste bocht. Dan zie je rechts het restaurant liggen en zie je ook dit bord met dat houten huisje staan.

Als je hier verder omhoog fietst kom je uit bij dat fietspad, of geitenpad zoals het ook genoemd wordt. Het is een optioneel stukje, je gaat via datzelfde pad omhoog en weer naar beneden zodat je weer bij dit bord uitkomt.

Ondanks dat we al trek hadden in de lunch, besloten we toch om niet in dat restaurant te gaan lunchen. Dat doen we wel verderop in de afdaling dachten we. Helaas kwamen we geen restaurant meer tegen in de afdaling of zagen we die niet zo snel. Vandaar toch de tip om hier wel een lunchstop te maken.

De afdaling vanaf de Coll de Rates naar Altea is een mooie afdaling, maar wel lang. Af en toe wat kramp in de handen dus en je nek begin je ook wel te voelen onderweg. Aan het einde van de afdeling hebben we bij een restaurant langs de weg uiteindelijk wat gegeten.

Toen kwam het laatste stuk, het stukje van Altea naar Calpe. Ik noemde het al eerder, dit stuk raad ik je niet aan. Het is dé verbindingsweg tussen Altea en Calpe en dus druk. Daarnaast fiets je door 3 kleine tunnels die smal zijn, waardoor het verkeer echt vrij dicht langs je rijdt. Verreweg van comfortabel fietsen hier en wij vonden het bij de tunnels ronduit gevaarlijk op de fiets. Later begrepen we van Marten van Allure Bike dat meerdere fietsers dit stukje niet fietsen en hiervoor in de plaats het trammetje pakken wat tussen Altea en Calpe rijdt. Wel een stuk veiliger inderdaad.

Fietsen in Calpe, fietsroute naar Coll de Rates
De route naar Coll de Rates

Dit zijn de mooiste stranden van Tenerife en dit zijn de mooiste stranden van Gran Canaria.

Fietsen Calpe, dag 4 en laatste dag. Naar de Cumbre del Sol

De Cumbre del Sol was de finishplaats van de etappe aldaar tijdens de Vuelta de España in 2015. Als je in de buurt bent wil je deze dan pakken natuurlijk, zeker omdat Tom Dumoulin hier de winst pakte. Die pakken we nog wel even mee, zo dachten wij. We hadden de klim al bestudeerd en het is een absolute kuitenbijter. Let er op dat je Cumbre del Sol van 2 kanten kunt beklimmen. Wij pakten de klim vanuit Puig de la Llorenca.

Aantal kilometer: 50 km
Aantal hoogtemeters: 775 meter

Video van de etappewinst van Tom Dumoulin

Als je naar de klim toe fietst zie je aan het einde de weg al omhoog gaan. Dan volgt de bocht naar links en dan kun je echt aan de bak. Er volgt een klim van 10 to 12% van iets korter dan een kilometer. Eenmaal boven heb je een kleine afdaling en dan wacht een kort maar pittig stuk van 12% met een uitschieter naar 15%. En dan ben je er nog niet, want verderop volgt nog een stuk van 18%.

Toen we aan de voet van dat stuk stonden, klonk er ineens “Dit ga ik niet doen” 😉 Toegegeven, de conditie was niet meer zoals op de eerste dag en ook de spieren begonnen wat te klagen op deze laatste dag. We besloten langszij aan de afdaling te beginnen en niet meer omhoog te fietsen.

Uitzicht op zee vanuit de urbanisatie Cumbra del Sol
Uitzicht vanaf Cumbra del Sol

Tijdens de afdaling genoten we van een prachtig uitzicht op zee en de urbanisatie Cumbre del Sol. Dat is een mooie plek om te wonen voor later dachten we nog. We besloten te gaan lunchen aan het strand in Cala el Portet, waar we al eerder waren geweest. Het is een heerlijke plek met terrassen direct op de boulevard en aan zee.

Het strandje van Cala el Porter bij Moraira

Na de lunch fietsten we terug naar ons hotel in Calpe. Een dag met niet al veel kilometers, maar we vonden het wel mooi geweest na 4 dagen fietsen in Calpe. Op de terugweg zijn we langs het haventje van Calpe gefietst en hebben daar ook nog wat biertjes gedronken bij een strandbarretje aan het einde van de haven. Leuke rustige plek met een mooi uitzicht op zee.

Fiets route vanuit Calpe naar Cumbre del Sol
De fietsroute van Calpe naar Cumbre del Sol

’s Avonds zijn we, net als de dag ervoor, gaan eten in het restaurant Bambero Calpe, aan de boulevard van Calpe en vlak bij het hotel. Prima restaurant met een leuke ambiance en goed eten.

Zoek een hotel in Calpe

Booking.com

Tips voor het fietsen rond Calpe

• Strategisch gezien is het handiger om te verblijven in Moraira. Nu pakten we iedere keer de weg van Calpe naar Moraira, er is geen directe weg vanuit Calpe naar het achterland. Je moet dan meestal via Benissa. Nadeel is wel dat er in Moraira niet veel hotels zijn. Er zijn echter wel veel villa’s hier mocht daar je keuze op vallen
  • De Spanjaarden moeten officieel 1,5 meter afstand houden van fietsers en velen doen dat ook. Er staat een flinke boete op als zij dat niet doen. Het verkeer is gewend aan de (vele) fietsers in de regio, wel zo prettig
  • De wegen zijn prima te doen. Rond Calpe en Moraira kunnen ze wat druk zijn, maar daarbuiten worden de wegen zeer rustig (afgezien van de N-wegen) en is het prachtig fietsen
  • Je kunt zowel aanvliegen op Valencia of Alicante. Alicante ligt net iets dichterbij en heeft ook meerdere vluchten vanaf Amsterdam.

Handige websites voor je reis

Zoek en boek voordelige vliegtickets bij Skyscanner ➡️
Zoek een leuk hotel of accommodatie bij Booking ➡️
Huur alvast een all-inclusive auto bij Sunnycars ➡️
Voordelige treintickets naar leuke steden, al vanaf € 35 ➡️
Check Transavia vliegtickets inclusief accommodatie ➡️
Snel even weg? Zoek de beste last minute vakanties bij TUI ➡️

Dit vind je vast ook leuk om te lezen: