TripTalk logo mobiel wit
Close this search box.
rondreis door Noord-India

Een rondreis door Noord-India

Lopend uit het vliegveld van Delhi was mijn eerste indruk…dat ik niks kon zien. Mijn bril besloeg spontaan van de hitte die ons tegemoet kwam. Nadat dit was weggetrokken kwam er iets anders ons tegemoet: een menigte aan taxichauffeurs die ons wel naar ons hotel zou brengen. Het begin van een rondreis door Noord-India.

Gelukkig hadden we een hotel dicht bij het vliegveld geboekt. Het was namelijk al 3 uur ’s nachts, dus alles wat we wilden was op bed ploffen om de volgende dag uitgerust Delhi in te kunnen gaan. Een taxichauffeur beweerde echter dat het veel te ver lopen was, dus dat hij ons wel moest brengen. Toe dan maar. In de auto vertelde de chauffeur echter ook dat ons hotel in een niet al te nette wijk stond, en dat wat we ook deden, we niet naar buiten moesten gaan. Maar het bleek dat naar binnen gaan vooral het probleem zou zijn.

Zo kan een rondreis door Noord-India zijn

Voor de deur van het hotel deelde het hotel mee dat ze dicht waren. We konden er niet slapen. Onze taxichauffeur was echter heel bereidwillig, hij bracht ons wel even naar een toeristenbureau waar ze een oplossing voor ons zouden vinden. En om 5 uur ’s nachts lagen we inderdaad in een hotelbed. Welkom in India.

chai in india

Ons eerste uitstapje in Delhi was de Old Town, dichtbij de Red Fort. Dit was meteen een goede binnenkomer; wat een chaos. Auto’s, fietsen, tuktuks, alles reed door elkaar heen. Hoewel alles kapot is in dit land, is er één ding dat erg goed werkt: de toeter. Deze wordt overal voor gebruikt, als iemand je afsnijdt, als jij zelf iemand aan het afsnijden bent, of gewoon om even te laten weten dat jij er ook nog bent.

Meerdere uren struinden wij door deze warboel, onze ogen uitkijken naar alle winkeltjes. Tijdens onze lunch kwamen er meerdere mensen naar me toe om te vragen of alles wel goed ging. Mijn ogen traanden namelijk, maar dit was door de pittigheid van onze lunch. Daar zullen we nog wel even aan moeten wennen. Als dessert kregen we zoetigheid van een vreemdeling. Hij had namelijk net een kind gekregen, en wilde dat graag vieren door ons te trakteren.

Of wat dacht je van fietsen door Zuid India? Of reizen naar Sri Lanka?

Richting Jaipur

De dag erna laadden we onze rugzakjes in de taxi om naar onze nieuwe bestemming Jaipur te gaan, een stad ten zuidwesten van Delhi. Om hier te komen moesten we echter wel eerst uit Delhi komen, iets wat theoretisch gezien onmogelijk was met dit verkeer. Maar onze taxichauffeur van deze week, Jaipal, perste de Suzuki in de kleinste gaatjes. Eenmaal op de snelweg veranderde de reis in een Mario Kart game.

Links en rechts haalde Jaipal motoren, tuktukjes en vrachtwagens in, luid toeterend ‘ik kom eraan, pas op!’. Dit was een goed moment te bedenken waar India een koploper in de wereld mee is, namelijk het aantal verkeersdoden per jaar (130.000). Aangezien wij het liefst wél heelhuids in Jaipur wilden aankomen, hebben we Jaipal goed duidelijk gemaakt dat wij deze Mario Kart game niet zo nodig hoefden te winnen.

jaipur een rondreis door Noord-India

Hoe verder we de stad uit reden, hoe rommeliger de omgeving werd. Vanuit het autoraampje zagen we kraampjes die autobanden, fruit of cola verkochten, omgeven door heilige koeien die door de bergen afval langs de weg lopen. Aangekomen in Jaipur zagen we dat dit zo mogelijk een nog chaotischere stad was dan Delhi.

heilige koeien india

Er zijn hier echter wel chique restaurantjes, maar deze zijn allemaal binnen in de airconditioning. Wij wilden echter buiten zitten, zodat we naar de stad om ons heen konden kijken. Dit vinden de Indiërs maar gek, waarom zou je buiten willen zitten in deze hitte? Terrasje bestaan daarom niet. Maar daar vonden wij een oplossing voor. Bij een winkeltje vroegen wij om plastic stoelen te lenen, en bij een kraampje haalden we chai (melk thee met gember, kardemom en kaneel). En zo hadden we toch een terrasje.

eigen terras in jaipur een rondreis door Noord-India

Na 5 minuten verzamelden er wel steeds een menigte om ons heen, gefascineerd door de vreemdelingen, en geïnteresseerd in waarom wij hier waren. Sommige knoopten een gesprekje met ons aan, maar er zijn ook genoeg die het heel normaal vinden om naast je te gaan staan en alleen maar te staren.

Lees over een reis van Noord- naar Zuid-India.

Vanaf ons zelf gemaakte terrasje zagen we ook dat de stad een soort jungle was voor apen; over alle winkeltjes en gebouwen heen sprongen apen. Meteen werd ons ook verteld dat hoe leuk ze er ook uitzien, je niet te dicht bij moet komen. Ze lopen als een soort gang door de stad, en zijn niet bang om dingen te stelen of naar je uit te halen.

apen tijdens rondreis door Noord-India

Die avond aten we in een lokaal restaurantje waar wij de enige gasten waren. De service was daardoor uitmuntend; toen wij vroegen om een biertje is de eigenaar naar een supermarkt in de buurt gegaan om een Kingfisher voor ons op tafel te zetten.

Een ander idee voor een reis door India: ga met de bus langs bezienswaardigheden in Rajasthan.

Het eten was overheerlijk; elk gerecht zit vol nieuwe smaken die wij nog nooit geproefd hadden. Het leukste van de avond was echter de terugreis met de tuktuk. De avondwind waaide door onze tuktuk terwijl wij uitzicht hadden op hoe het verkeer zich een weg probeerde te banen door de stad. Overal werden wij vrolijk lachend toegezwaaid vanaf tuktuks en scooters.

locals in jaipur

Ga ook op zoek naar tijgers in het tijgerhart van India.

Een bezoek aan de Taj Mahal

Op onze reis kon Agra natuurlijk niet ontbreken, de plaats waar de Taj Mahal staat. Dit is ongeveer 5 uur met de auto vanaf Jaipur. Tenminste, als wij de autoreis zouden overleven. Jaipal wilden na een tolstation namelijk snel optrekken, en terwijl hij dit deed reed hij tegen de tolpaal aan, die hard spinnend achter ons neer kwam. Hevig ontkennend dat dit zijn fout was, reed Jaipal snel weg. Onderweg maakten we een stop bij Fatehpur Sikri Fort, een complex met prachtige gebouwen, waar voornamelijk Indische toeristen waren.

Fatehpur Sikri Fort

Nog geen stap uit de auto gezet hebbend kwam er een horde gidsen op ons af, die ons daar wilden rondleiden, maar dit vonden wij niet zo nodig. Na de ingang begon er echter wel een man met ons mee te lopen, terwijl hij de geschiedenis van het gebied vertelde. Wij probeerde hem duidelijk te maken dat wij écht geen gids hoefden, en dat we hem dus ook niet gingen betalen. Volgens hem was dit geen probleem, hij was geen gids maar een ‘artist’ en wij hoefden ons dus geen zorgen te maken.

Na de rondleiding kwamen we gek genoeg uit bij een kraampje, waar hij toevallig zijn kunst verkocht. En hij maakte goed duidelijk dat het wel de bedoeling was dat wij hier iets kochten, want hij had ons toch zo goed rondgeleid? Op deze plek leerden we dat de beste tactiek is om te zeggen dat je al een gids hebt, want het antwoord ‘nee’ accepteren ze niet zolang je geen goede reden hebt.

Deze kleurrijke plekken in India wil je niet missen!

Na gegeten te hebben bij een rooftop bar, met Kingfisher gewikkeld in aluminiumfolie, zodat andere gasten niet konden zien dat we bier hadden, namen we een nachtelijke duik in het zwembad bij ons hotel, vanwaar we uitzicht hadden op de Taj Mahal. De volgende ochtend om 6 uur gingen we op weg naar dit monument, om de menigte te mijden.

taj mahal

Dit is zeker aan te raden, want wij hadden genoeg ruimte en rust om naar dit indrukwekkende gebouw te kijken. Dit symbool van liefde wordt omgeven door een symmetrische tuin, een moskee, vier minaretten en een gastenverblijf. Shah Jahan wilde met dit bouwwerk voor zijn overleden geliefde een hemelse woonplaats op aarde scheppen. En wij hadden, zo’n 400 jaar later, de kans over deze hemelse woonplaats rond te struinen.

taj mahal een rondreis door Noord-India

Hoewel de Taj Mahal erg indrukwekkend was, was de naastliggende stad, Agra, erg lelijk. De stad bestaat uit een grote weg, met een aantal winkeltjes ernaast. We gingen daarom terug naar onze rooftop bar, om daar te wachten totdat onze trein van die avond vertrok. Rond 6 uur bracht onze taxichauffeur ons naar het station, waar hij een man voor ons inhuurde die ons op zou halen als onze trein vertrok, en ons dan naar het goede perron bracht. Voor de eerste keer met de Indische trein was dit erg fijn, aangezien wij geen wijs konden worden uit dit treinennetwerk.

lage klasse trein india een rondreis door Noord-India

Nadat deze meneer ons in de goede coupé had afgezet, konden we plaatsnemen op ons ligbedje van die nacht. We zaten in de tweede klasse, wat betekent dat je met vier anderen achter een gordijntje ligt, ieder op zijn eigen ligbedje. Aangezien wij veel verhalen hadden gehoord over tassen die gestolen worden in de trein, lagen al mijn spullen bij mij in bed, weinig ruimte overlatend voor mijzelf.

Ik had echter nog steeds meer ruimte dan mensen die in de laagste klasse zaten; deze zat namelijk nokvol mensen, er staken zelfs handen en voeten uit het raam om alles te laten passen! Ik kan niet zeggen dat ik die nacht heel lekker heb geslapen. Zowel de snurkende vrouw onder mij, als de theeverkopers op de gang maakte mij om het uur wakker. Maar, ook dit is een ervaring die je in India moet hebben. Nothing is real until it’s experienced.

Ook Mumbai in India is de moeite waard om te bezoeken.

Met de trein naar Varanasi

Om zes uur kwamen wij aan in Varanasi. Op het station stonden wij even stil om te bedenken wat we gingen doen, maar dit betekende ook dat er een groep van zo’n 30 mensen om ons heen kwam staan. Het leek alsof ze nog nooit een toerist gezien hadden, zo staarde ze naar ons. Onder deze grote groep mensen was er ook een tuktuk bestuurder, die ons naar het hotel bracht, waar wij even konden bijkomen van de treinreis.

ganges in india

Die dag werden we rondgeleid langs verschillende tempels in Varanasi, want daar zijn er in die stad genoeg van: Varanasi is de namelijk de meest heilige stad in het hindoeïsme. De tempels waren erg uitbundig, alle beelden zijn versierd met slingers, overal is kleur, en de mensen schreeuwen en dringen om hun favoriete god te aanbidden. In deze tempels voelden wij ons ook een soort beroemdheden, iedereen wilde met ons op de foto.

tempel in India een rondreis door Noord-India
varanasi india

Ons hotel stond naast de rivier de Ganges, waar ook veel restaurantjes waren. Hier kon je genieten van je curry, terwijl je kijkt naar hoe de zon in de rivier zakt. De ochtend erna stonden we alweer vroeg naast ons bed. We hadden namelijk gezien dat er elke ochtend yoga werd beoefend aan de oever van de rivier. Om 7 uur zat ik dus al op een kleed achter een rij Indiërs ademhalingsoefeningen te doen, begeleid door een vrouw met microfoon. Dat is nog eens een goed begin van de dag.

yoga in india een rondreis door Noord-India

Onder het genot van een kopje chai zaten wij daarna op een trappetje te kijken naar de Ganges. De Indiërs vonden ons echter bijzonderder dan de rivier. We werden behandeld als een standbeeld; er kwamen steeds mensen naast ons zitten om op de foto met ons te gaan, ze vroegen het niet eens meer! Ook kwam er een man naast ons zitten om te praten over waar we vandaan kwamen, en over India zelf. Dit was een hartstikke leuk gesprek, dus toen onze nieuwe vriend om ons nummer vroeg, gaf mijn vader deze (in zijn naïviteit) ook. Hier had hij al snel spijt van, want de rest van de vakantie appte deze meneer elke ochtend ‘goedemorgen’ en hoe hij kon zien dat z’n ogen vol verhalen zaten.

foto's in india

Per tuktuk reden we naar de andere kant van de stad, waar het gigantisch druk was. Hier viel ons op dat er lijken op tuktuks vervoerd werden, gedrapeerd in doeken. Het was duidelijk dat we in de buurt zaten van de rituele verbrandingsplaats aan de Ganges, een fenomeen wat voor ons meer een sprookje leek dan realiteit. Sprakeloos daarnaar kijkend kwam een man op ons af die daar werkte, om ons alles uit te leggen.

Voor de hindoes is het erg belangrijk om na de dood verstrooid te worden in de rivier de Ganges. Tijdens de verbranding is het erg belangrijk dat er niet gehuild wordt; dat zou namelijk betekenen dat de dode nog te veel verbinding heeft met het aardse, waardoor de ziel niet naar de hemel kan gaan. Na deze ervaring zaten we vol verwondering en vol vragen. Maar één ding wisten we wel zeker; we gaan voor geen goud met ook maar een voet de rivier de Ganges in.

Lees hier wat je kunt doen in Bangalore.

Terug richting Delhi

Onze reis vond plaats in juli; de maand van het regenseizoen in India. Dit merkten we al gauw toen we weer op een terras aan de Ganges zaten. In dit hindoeïstische land viel er regen van Bijbelse proporties. Met de schoenen in de hand en water tot op onze enkels liepen we door de straten, die voor het eerst rustig waren. Alle scootertjes en tuktukjes waren aan het schuilen voor de regenval.

jaipur regen een rondreis door Noord-India

Die avond was het plan om met de trein van Varanasi terug naar Delhi te gaan. De tickets waren al geboekt, dus we hoefden alleen maar naar het goede station te gaan. Op het station vroegen we aan meerdere mensen hulp voor het goede perron, en iedereen vertelde ons dat we naar perron 8 moesten. Na 2 uur wachten bleek inderdaad dat we op het goede perron stonden. Het probleem was echter dat we op het verkeerde station stonden.

Dit zijn nog andere mooie treinreizen door Zuid-India.

Alle hulpvaardige Indiërs waren ons even vergeten te vertellen dat er 3 stations in Varanasi zijn, en dat dit niet de goede was. Het was ondertussen al 11 uur ’s avonds, en wij wilden eigenlijk wel graag naar Delhi terug. Na verschillende taxichauffeurs af te gaan bleek dat niemand ons die nacht nog naar de hoofdstad wilde brengen, wat zo’n 12 uur rijden is. Wel vonden we er een die ons naar Lucknow wilde brengen, een plaatsje tussen Delhi en Varanasi.

Rond 5 uur ’s ochtends reden we de stad in, waar de chauffeur ons vroeg of hij ons op het treinstation, of bij het vliegveld moest afzetten. Op dat moment kwamen we erachter dat er dus een vliegveld in Lucknow was. Zou er toevallig ook een vliegtuig van Lucknow naar Delhi gaan? En warempel, het bleek dat anderhalf uur later er een ging, en dat deze nog niet volgeboekt was. 2 uur later zaten wij in het vliegtuig naar Delhi, waar we nog voor de trein aankwamen.

De dag spendeerde we aan het zwembad, bijkomend van alle indrukken van de reis. Ook was de missie voor die dag om handdoeken en beddengoed te kopen. Ik moest me namelijk voorbereiden op mijn volgende bestemming: de universiteit in Sonipat, was ik zes maanden zal studeren.

Vind leuke activiteiten in India

India is veel. Veel kleur, veel geur, veel mensen, veel warmte, veel indrukken. Het land is een aanslag op je zintuigen, en zowel de mensen, als het verkeer vragen enorm veel aandacht. Het is dus geen rustgevende bestemming, je moet bijna een vakantie nemen van deze vakantie. Wel zal je met open armen ontvangen worden in dit land, door de vriendelijke bevolking, die je graag hun land laten zien.

Ga hier heen tijdens een rondreis door Noord-India:

Zoek ook vast naar hotels voor je rondreis door Noord-India:

Booking.com

Handige websites voor je reis

Zoek en boek voordelige vliegtickets bij Skyscanner ➡️
Zoek een leuk hotel of accommodatie bij Booking ➡️
Huur alvast een all-inclusive auto bij Sunnycars ➡️
Voordelige treintickets naar leuke steden, al vanaf € 35 ➡️
Check Transavia vliegtickets inclusief accommodatie ➡️
Snel even weg? Zoek de beste last minute vakanties bij TUI ➡️

Dit vind je misschien ook leuk:

Zou jij een rondreis door Noord-India willen maken?

Foto’s: Maartje Smit (tenzij anders vermeld)

Deel dit blog ↓

Maartje Smit
Reizende student die haar boekenwijsheid aanvult met wereldwijsheid. Heeft een voorliefde voor glamrock en weet meer van speciaalbier dan jij. Voelt zich thuis in een vreemd bed, een cowboyhoed of onder een sterrenhemel. Voelt zich gelukkig achter in een tuktuk, op het zadel van een motor of achter het stuur van een Jeep, om zo plekken te beschrijven waarvan ze het bestaan nog niet kent.