Bijzonder overnachten in Thailand

Bijzonder overnachten: Floaten door Khao Sok National Park  

Slapen in een van de oudste regenwouden ter wereld. Hoe? Door het boeken van een floating bungalow in Khao Sok. Je ogen sluiten is zonde, want de rondslingerende apen, wilde olifanten en betoverende uitzichten wil je niet missen. TripTalker Lotte neemt je mee.  

Bijzonder overnachten in de jungle van Thailand

Vol verwachting klopt mijn hart wanneer de chauffeur van onze minivan zich klaarmaakt om het dorp van Khao Sok in te ruilen voor het National Park. Gedurende twee uur zit mijn neus tegen het te kleine raam geplakt. Dat ik vandaag de Thaise kustlijn inruil voor rotsen die zomaar uit iedere hoek oppoppen en bomen die tot in de verte reiken, vind ik allesbehalve jammer. Op een vol parkeerterrein komt ook onze minivan tot stilstand. “Hallo! We zijn er”, roept onze chauffeur die verbazingwekkend enthousiast is, wetende dat hij hier iedere dag komt met hordes toeristen achter zich aan.

Khao Sok National Park

Afijn, met de tickets in mijn hand wijst een Thaise vrouw me een plekje op een van de gekleurde longtailboten aan. De rood-roze verf weerkaatst het heldergroene water van het meer in mijn gezicht.

Bootje in Thailand

Met zo’n twintig man vaart de kapitein in een uur naar het verblijf, de floating bungalows. Hij heeft één hand aan de hendel van de motor, en ik betrap hem telkens op een glimlach van oor tot oor. Hoe kan het ook anders, wanneer je werkplek zich niet tussen vier muren, maar honderden bergen bevindt. 

Langs rotsen varen in Thailand
(c) Unsplash – Pen Ash

Ik kijk mijn ogen uit, terwijl de boot over de golven raast. Links, rechts, voor en achter. Bij de ene “wauw” voorop de boot, schijnt er achteraan ook een bizarre rotspartij op te duiken, waarna er rechts een groep waterplanten verschijnt. Na het trainen van mijn nekspieren, varen we in één rechte lijn op de langzaam dichterbij komende bungalows af.   

Slapen in de jungle 

Met een grote stap spring ik van de boot op de drijvende vlonder. Aan weerskanten zie ik een lijn aan bungalows met dobberende rode, gele en blauwe kajaks in de voortuin. Voordat ik een duik in het groene Cheow Lan stuwmeer neem, besluit ik me op het goedgevulde bord met rijst, tofu en groenten te richten. Met een volle buik wandel ik naar de receptie. “Welkom”, lacht de receptioniste. “Dit is de sleutel voor kamer 81.” 

Drijvend slapen in Thailand
(c) Lotte van Zijl

Over de wiebelige vlonder wandel ik naar mijn slaapplek voor die nacht. Iedere twee meter sta ik voor een andere bungalow en voor ik het weet sta ik voor die van mij. Twee dikke matrassen, een ventilator, drie ramen – waarvan er één nauwelijks dicht kan – en een deur naar de badkamer. Meer is het niet. 

Ook bijzonder: fietsen door Thailand!

Onder de douche zie ik twee salamanders door het raam naar binnen glippen en een plekje op de muur claimen. Door de hitte vind ik snel weer mijn weg naar buiten. De bungalow is op z’n zachts gezegd eenvoudig te noemen, maar zodra ik de voordeur open, besef ik me dat luxe hier haast ongepast zou zijn. 

(c) Khao Sok Smiley Bungalows

Uitslapen wil je hier niet. De tijd op deze magische plek is al kort en binnen relaxen is bijna zonde. Wanneer ik mijn slaapplek met het thuisfront wil delen, kom ik erachter dat er geen bereik is. Zelfs voor een gen z’er, zoals ik, was het heerlijk om twee dagen in een niet-digitale bubbel te leven.

Deze mooie eilanden in Thailand wil je niet missen.

Alleen op de wereld 

Het touw is bijna los en de kajak is afgespoeld met water. Midden op het meer kom ik tot stilstand. Met gesloten ogen luister ik naar de geluiden van de jungle. Vogels zingen liedjes, aapjes springen tussen de takken, kikkers kwaken en de bladeren waaien door de zachte wind op en neer. 

Khao Sok park Thailand

Waar het in de rest van Thailand een mierenhoop van toeristen is, voelt het hier alsof ik de enige op de wereld ben. De peddels brengen me steeds iets verder de jungle in. “Hoor je dat?”, vraagt een vrouw die plots vlak achter me zit. Samen peddelen we verder richting de gebogen bamboe takken. Het krakende geluid voelt heel dichtbij. “Olifanten?”, fluister ik. De adrenaline begint plots door mijn lichaam te stromen, terwijl ik muisstil probeer te zijn. Langzaam zie ik in de verte iets verschijnen. Ik tik de vrouw naast me aan. “Kijk!”, roep ik zachtjes. 

Olifant
(c) Teodor Kuduschiev – Unsplash

Samen bewonderen we hoe de wilde olifant van de bladeren geniet, waarna we hem met rust laten. Het touw is weer aangeknoopt en ik installeer mezelf op het zonnige terras. Het uitzicht op de jungle en de bergen voelt als een decorstuk dat ieder moment om kan vallen. Ik besluit van de zon te genieten, tot een andere reiziger naar me toekomt. “Vaar je mee tijdens de zonsondergang?” vraagt ze. 

Varen tijdens de zonsondergang
(c) Lotte van Zijl

Niet veel later plaats ik me naast haar op de boot. Met een oppervlakte van 739 vierkante kilometer zit het National Park vol verborgen parels. Het geel-oranje licht dat achter de bergen verschijnt laat vele monden openvallen.  Nagenieten doe ik op mijn veranda. Dat gaat makkelijk, met de lucht die inmiddels roze kleurt en de dieren die in de verte de tijd van hun leven lijken te hebben.

Op avontuur

Met dunne lapjes stof voor de ramen en een ventilator die eerder zacht uitademt dan hard door de kamer waait, heb ik als een roos geslapen. Wanneer ik mijn oogmasker omhoog trek, wenst de schoonheid van het meer me goedemorgen. Half slaperig gluur ik vast of ik een aapje door de bomen zie rennen. Tevergeefs. 

Ontdek ook deze reisroutes door Thailand.

Hoopvol richt ik mijn pijlen op de ochtendsafari. De motor start en we varen richting dezelfde plek waar ik eerder olifanten spotte. Dat voelt veelbelovend. Deze ochtend vertelt de kapitein ons over de tweehonderd planten, driehonderd vogels, luipaarden, tijgers, slangen, olifanten, beren en apen die hier leven. “Oe-oe ah-ah”, grapt de kapitein in de hoop om ‘zijn’ vrienden tevoorschijn te halen. 

Aapjes in Thailand
(c) Teodor Kuduschiev – Unsplash

Iedereen lacht met hem mee, tot een langstaartmakaak klimmend en klauterend zijn weg baant door de bomen. Op een paar vogels na, lieten de andere dieren zich deze ochtend niet zien. 

Handige etiquette tips voor Thailand.

Tussen de valleien en bergen door duiken er grotten en watervallen op. Durfallen bezoeken de ‘Nam Talu Cave’. Met een nachtlamp vastgeklampt aan mijn voorhoofd liep ik de veertig meter diepe grot in, waar vleermuizen rondvliegen en vogelspinnen te pas en onpas opduiken. 

Natuur in Thailand
(c) Unsplash – Robin Noguier

De grot staat bekend om de soms meter lange stalactieten en stalagmieten. Onder het mom: als we het doen, doen we het goed, besloot ik me diezelfde dag klaar te maken voor een klim over de sticky waterval ‘Bang Hoi’. Door de vele verhalen over bloedzuigers, trok ik mijn hoogste paar sokken uit mijn backpack. Ik vulde deze met zout en sprayde er een laag parfum overheen – schijnbaar dé remedie tegen deze glibberige, wormachtige dieren.

Ik slingerde net als Tarzan aan een liaan, trok mezelf aan touwen verder de waterval op en omzeilde de dipterocarpus boom – die tot vijftig meter lang kan worden –  om aan de top van het uitzicht over de jungle te genieten. 

Hoe kom je er

Helaas, zonder tour een bungalow op het Cheow Lan stuwmeer bemachtigen kan niet. Wie in het 160 miljoen jaar oude regenwoud wil slapen, moet een meerdaagse tour boeken. De populairste optie is om de nacht voor de tour in het levendige dorp van Khao Sok te slapen, waarbij je de volgende ochtend richting het National Park rijdt. Deze twee plekken liggen zo’n 70 kilometer uit elkaar. 

Smiley-Stone-bungalows
(c) Smiley Stone bungalows

Afzien is het ook in het dorp niet. Wie zin heeft in Phad Thai, een massage of het liefst nog even onder de wol kruipt in een luxe verblijf, zit hier goed. Ik boekte de floating bungalow via Smiley Tours. Hier kun je kiezen voor een tweedaagse of driedaagse tour, waarvan ik voor de tweedaagse tour heb gekozen. 

Of wat dacht je van een groepsrondreis door Thailand?

Een zware koffer of grote backpack mag niet mee naar het park. Het is daarom slim om enkel een rugzak in te pakken. Zorg voor wandelschoenen om flink door te stappen in de jungle, lange sokken om de bloedzuigers de baas te zijn, een poncho tegen de tropische buien, een drybag voor op de boot en muggenspray. 

Op de boot in Khao Sok
(c) Lotte van Zijl

Oh, en zwemkleding moet ook zéker mee. Een duik midden in een regenwoud, zul je niet snel vergeten. Na de waanzinnige trip brengt de minivan je naar de volgende bestemming. Fijn: Khao Sok is vanuit Surat Thani, Krabi, Ao Nang goed te bereiken. De perfecte tussenstop voor natuurliefhebbers tijdens een rondreis door Thailand.

Plus- en minpunten

Pluspunten: wakker worden met fenomenale uitzichten en dierengeluiden op de achtergrond, betaalbaar, enthousiaste gidsen. 
Minpunten: eenvoudige inrichting van bungalow, geen airconditioning. 

Smiley Stone bungalows

Boekingsinformatie en prijs

Prijs: kamers vanaf 70 euro per nacht, inclusief activiteiten, ontbijt, lunch en diner. Voor meer informatie: khaosok-smiley.com
Adres: 2JFW+93G Rajjaprabha Dam, Tambon Khao Phang, Phanom, Surat Thani 84250, Thailand 

Handige websites voor je reis

Zoek en boek voordelige vliegtickets bij KLM ➡️
Zoek een leuk hotel of accommodatie bij Booking ➡️
Huur alvast een all-inclusive auto bij Sunnycars ➡️
Voordelige treintickets naar leuke steden, al vanaf € 35 ➡️
Check Transavia vliegtickets inclusief accommodatie ➡️
Snel even weg? Zoek de beste last minute vakanties bij TUI ➡️

Dit vind je misschien ook leuk:

Zou jij zo bijzonder willen overnachten in Thailand in Khao Sok?

Tekst: Lotte van Zijl, Beeld: Lotte van Zijl, Unsplash, Istock

Deel dit blog ↓

TripTalk Magazine neemt je mee naar bereikbare en betaalbare bestemmingen! Onze vaste reporters geven inspirerende en persoonlijke tips.

Gerelateerde reisblogs

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven