TripTalk logo mobiel wit
Zoek
Sluit dit zoekvak.
safari in kenia

Op safari in Kenia: tussen de dieren in het gastvrije land

Kenia, een land waar je vriendelijke mensen en prachtige safariparken vindt en waar de kreet ‘Hakuna Matata’ daadwerkelijk wordt nageleefd. Redacteur Annabel kreeg de kans om TUI’s bestemming te verkennen en werd verliefd op de gastvrije bevolking, de prachtige kleuren van het land, de dieren die ze zag tijdens een safari en de fantastische stranden die Kenia heeft.

Ga op safari tijdens een reis naar Kenia

Jambo Kenia. Op een onmenselijk tijdstip gaat mijn wekker en wrijf ik loom de slaap uit mijn ogen. Ik sla de gordijnen open en schrik van een familie apen die langs mijn raam voorbij rent. Rond de prachtige villa’s van het Leopard Beach Resort lopen de apen wild rond. Ik schenk een kopje thee in en geniet in stilte van de spelende apen in mijn achtertuin.

Wakker worden op dit tijdstip is op deze manier helemaal niet erg. Even later stap ik de jeep in, want het is tijd voor de eerste safari in Kenia. Wanneer ik me klaarmaak voor de lange rit richting het safaripark, bekruipt de gedachte mij om nog even mijn ogen te sluiten. Maar ’s ochtends vroeg, wanneer het nog lekker koel is, begint het interessante leven al in Kenia.

Stoeten Kenianen beginnen om 5 uur ’s ochtends aan een twee uur durende wandeling naar hun werk in de stad. Ze hebben geen auto of fiets, dus lopen is de manier om van A naar B te komen. Terwijl we in onze jeep rustig langs de stoeten Kenianen rijden, wordt er van alle kanten naar ons gelachen en gezwaaid.

Lion king gevoel tijdens een safari in Kenia

Terwijl de zon opkomt, rijdt de jeep het Ngutuni Sanctuary National Park in, voor onze volgende safari in Kenia. De ochtendzon kleurt de savanne prachtig oranje en wanneer we voor het eerst een antilope langs onze jeep zien schieten, klinkt de titelsong van de Lion King in mijn achterhoofd. We rijden veel en hard, en een lange tijd doen we alleen dat. Maar ook al zien we de eerste twintig minuten nog geen grote dieren, het landschap is schitterend, we zijn omringd door uitgestrekte vlaktes met rood zand, droog hoog gras en prachtige bomen.

Al geweest in Kenia? Kijk dan eens naar een vakantie naar La Réunion.
Dat eiland kun je weer uitstekend combineren met het paradijselijke Mauritius.

De sporadische gier die in een thriller niet zou misstaan, geeft deze ervaring een onwerkelijk gevoel. Dan zien we een aantal jeeps bij elkaar staan en besluiten we ons bij hen aan te sluiten. Een harem zebra’s, roodgekleurd van het zand, staat te grazen en lijkt ons volledig te negeren. Dat geeft ons de gelegenheid om in alle rust van deze prachtige beesten te genieten tijdens de safaritocht.

zebra in kenia
Zebra in Kenia (c) Unsplash Karly Nelson

Wanneer we weg willen rijden, valt het ervaren oog van onze chauffeur op een dier dat beschut in de schaduw van een struik ligt. Voorzichtig rijden we dichterbij en ontdekken we een zwangere cheeta. Met het zonnetje op mijn snoet glijdt de jeep door het Afrikaanse landschap. Baobabbomen schieten voorbij terwijl kleine families knobbelzwijnen over het rode zandpad voor de jeep rennen. De kleintjes moeten hard lopen om hun ouders bij te houden en grijpen elke kans aan om bij moederzwijn te drinken.

De majestueuze giraf

Officieel is de giraf geen lid van de Big Five, maar majestueus is het dier wel en stiekem hoort ‘ie wel in míjn Big Five. Wanneer ik het grote dier langzaam voorbij de horizon zie sjokken tijdens de safari in Kenia, wordt het me bijna teveel. Plots voel ik een golf van ongeloof en verwondering over me heenkomen en besef ik hoe kwetsbaar en kostbaar onze aardbol is. De giraf besluit dat het tijd is voor een kleine snackpauze en stopt bij de struik vlak naast onze jeep.

giraf in kenia
Giraffen in Kenia (c) Unsplash Harshil Gudka

Het is dat je een wild dier niet mag aaien, anders had ik mijn hand uitgestoken en zijn vacht aangeraakt, zo dichtbij stond hij. Uren had ik nog naar hem kunnen staren, maar na een paar mooie foto’s, besluiten we de giraf met rust te laten, om nog geen 10 minuten later tegen een grote kudde buffels aan te rijden. Terwijl we voorzichtig dichterbij proberen te komen, zien we vanuit de struiken iets voor onze jeep kruipen.

Alles goed vastleggen? Lees hier onze safari fototips voor het perfect plaatjes.

Met zijn kop naar de kudde buffels gedraaid en zijn buik bijna tegen de grond, tijgert de koning van de jungle op nog geen 2 meter afstand van onze jeep over de weg. Ik houd mijn adem in als hij steeds dichterbij de kudde buffels komt en plots de aanval inzet. De buffels schieten allemaal een kant op, maar na een korte sprint en een sprong heeft de leeuw toch een buffel te pakken.

Dan gebeurt er iets bijzonders tijdens deze safari in Kenia: de buffels draaien zich als één front om en schieten de gewonde buffel te hulp. Geschrokken door de immense groep buffels die zijn kant op komt, rent de leeuw de andere kant op en laat zijn prooi liggen. Even later staat de gewonde buffel weer op en sukkelt de leeuw de weg weer over om zijn wonden te likken.

Een ander prachtig katachtige diersoort is de tijger. Tijgers zul je echter niet zien in Afrika, zij hebben hun leefgebied in Azië. Hier lees je meer over tijgers in India.

Dansend de zonsondergang tegemoet

In de schaduw van de Kilimanjaro rijdt de jeep een steile weg omhoog, richting Kudu Point, de plek waar we de zonsondergang gaan bekijken. De weg is hobbelig en smal. Me vastklampend aan de stoel voor me, werden mijn knokkels witter dan wit. In de schemering trapt de chauffeur het gaspedaal verder in en langs steile afgronden en stekelige bosjes sputtert de jeep richting de top. Een beetje verdwaasd en misselijk vallen we uit de jeep, blij dat we de top gehaald hadden.

Ga je deze kant op? Vergeet dan niet dit eten in Kenia te proberen tijdens je reis.

Eenmaal op adem, worden we overweldigd door een prachtig uitzicht. De wolken rond de Kilimanjaro zijn weggetrokken en vanaf onze uitkijkpost worden we getrakteerd op de Tanzaniaanse berg in zijn volledige glorie. Voor ons knappert een kampvuur en plots verschijnen twintig vrouwen, gekleed in prachtige kleuren en met belletjes om hun enkels.

Ze zingen, stampen op de vloer en dansen zoals alleen Afrikaanse vrouwen dit kunnen. Een van de vrouwen pakt mijn hand en trekt me de geïmproviseerde dansvloer op. Een taalbarrière van hier tot Tokyo, maar met de ondergaande zon op de achtergrond, al dansend met twintig Keniaanse vrouwen, is dit een van de meest bijzondere ervaringen die ik ooit heb meegemaakt.

Na een lange dag kruip ik een paar uur later in mijn heerlijk zachte bed in het tweede resort, Salt Lick Resort. Vlak voordat ik mijn ogen wil sluiten hoor ik het: het gesnuif en getetter van olifanten. De lichten in mijn kamer zijn uit en, alsof ik bang ben dat ik ze weg jaag, ik schuif heel voorzichtig het gordijn opzij. Wel dertig olifanten hebben zich verzameld om de waterpoel waar het resort ruim omheen gebouwd is. Vanuit elke kamer geniet je van het rustige geschuifel van grote families olifanten, het gehuppel van hun baby’s en de spelende apen die er tussendoor rennen. Magisch is het en ik lever er graag een paar uur slaap voor in.

Savora Salt Lick Game Lodge
Savora Salt Lick Game Lodge in Kenia (c) Via Booking.com

Bountystranden en krokodillen

De volgende dag staat in het teken van rust en ontspanning. Na een korte rit komen we aan bij een strand aan de Ramisi Rivier, waar we twee kleine, gammele kano’s zien liggen. Ze liggen laag op het water en de benzinemotor die ze over de rivier duwt, laat een benzinegeur achter die in Europa verboden zou zijn. Terwijl de frisse ochtendwind met mijn haar speelt, laat ik mijn hand in het water glijden. Het opspattende water laat verkoelende druppels achter op de hete huid van mijn armen en schouders.

Meer zien van Afrika? Slaap in deze luxe hotels in Rwanda en verken Rwanda.

Bekijk deze mooie video van Kenia:

De stuurman van de kano vertelt dat er in deze wateren af en toe dolfijnen gespot kunnen worden. Ik knijp mijn ogen half dicht en probeer me te concentreren, zoekend naar de dieren. Is dat een dolfijn daar in de verte of toch de weerspiegeling van de zon op het water? Geen dolfijnen gezien, helaas, maar als we de rivier verder op varen, komen we de mangrovebomen tegen. Kenmerkend voor deze bomen zijn de luchtwortels, die boven het water uitkomen en de rivier een wilde en overwoekerde sfeer geven. Tussen de wortels liggen roofdieren als krokodillen vaak uit te rusten.

Ook leuk: een reis naar Malawi.

Ik haal maar snel mijn hand uit het water en concentreer me nogmaals. Hopelijk hebben we meer geluk met krokodillen dan met de dolfijnen. Na een aantal enthousiaste gilletjes en de overtuiging dat dit écht een krokodil is en geen boomstronk, waarna we teleurgesteld moeten toegeven dat het toch wel een boomstronk is, komen we twee vissende jongens in een kano tegen. We volgen hun wijzende vingers en de kano pruttelt voorzichtig richting de karakteristieke mangrovewortels. Na veel getuur valt mijn oog op een heel overtuigende boomstronk die plots zijn ogen openslaat. We houden onze adem in, maar hij blijft gelukkig rustig liggen.

Idyllisch eiland

Na deze bijzondere ontmoeting vaart onze kano richting Funzi eiland, waar we aanmeren voor een kleine rondleiding over het idyllische eiland. Het strand is helderwit, de palmbomen wuiven me tegemoet en het water is kraakhelder. Op dit eiland maken we kennis met een klasje van 25 kinderen tussen de 2 en 14 jaar oud. Een beetje verlegen kijken ze ons aan, maar wanneer ze hun monden opentrekken en een lied zingen vervaagt alle verlegenheid en proberen ze allemaal harder te zingen dan de ander.

Lees hier een ander verhaal over een reis naar Kenia.

Een waar kijkje in het leven van de Kenianen doet me beseffen dat wij het in Nederland heel goed hebben qua voorzieningen. De Kenianen kunnen ons Westerlingen nog wel iets leren over dankbaarheid. Hoewel zij in onze ogen niet veel hebben, lijken ze in geluk rijker te zijn dan wij Westerlingen. Zolang er voor vandaag eten op tafel staat, maken zij zich geen zorgen om morgen. Hoewel ze soms net genoeg hebben om hun familie te voeden, zullen zij altijd een vreemdeling die helemaal niks heeft, uitnodigen om mee te eten. Gastvrijheid en dankbaarheid staan hoog in het vaandel in Kenia.

Dan is het moment daar om het water in te gaan. Met een boot varen we richting de zandbank, waar we een fantastisch uitzicht op het bountystrand van Funzi eiland hebben. Mijn ogen schitteren met het vooruitzicht een verfrissende duik te nemen. Jurk uit en met een aanloop spring ik van de boot af en beland ik in het zachte water. Warm, zoals je van tropisch water verwacht, maar koel genoeg om even af te koelen.

Voor mijn voeten schieten kleine visjes weg als ik door het water loop en uit de kelen van iedereen om mij heen ontsnapt een ontspannen ‘ahhh’. ‘Hakuna Matata’, denk ik als ik een paar uur later het vliegtuig in stap: ‘geen zorgen’. Wijsheid van Keniaanse bodem, waar we allemaal iets van kunnen leren.

3x doen in Kenia

Ontbijten met giraffen – niet schrikken als er tijdens je ontbijt een giraf zijn hoofd door het open raam steekt. De Giraffe Manor staat midden in een reservaat in Nairobi, waardoor een ontmoeting met de zeldzame rothschildgiraf gegarandeerd is.
Masai ontmoeten – aan de grens met Tanzania vind je hutten gemaakt van klei en mest, waar de Masai je leren zelf vuur te maken. Je sluit de dag af met het maken van hoge sprongen, samen met de mannen van de stam.
Nijlpaarden spotten – het zoetwatermeer Naivasha in de Oost-Afrikaanse Grote Slenk is het huis van vele nijlpaarden. Vaar met een bootje tussen de zeldzame bullebakken door en geniet bovendien van de honderden sneeuwwitte pelikanen die over het water scheren

Ga hier heen tijdens je safari reis in Kenia:

Handige websites voor je reis

Zoek en boek voordelige vliegtickets bij Skyscanner ➡️
Zoek een leuk hotel of accommodatie bij Booking ➡️
Huur alvast een all-inclusive auto bij Sunnycars ➡️
Voordelige treintickets naar leuke steden, al vanaf € 35 ➡️
Check Transavia vliegtickets inclusief accommodatie ➡️
Snel even weg? Zoek de beste last minute vakanties bij TUI ➡️

Zou jij op safari willen gaan in Kenia?