Een reis naar IJsland

IJsland, een geologische speeltuin

IJsland voelt als een andere planeet. Er zijn landschappen die je nauwelijks voor mogelijk houdt. TripTalk brengt je langs spectaculaire watervallen, actieve vulkanen en ontploffende geisers. Rijd je met ons mee?

Reis mee naar IJsland

Alles wat ze zeggen over de Blue Lagoon is waar: het water is echt zo melkachtig als op de plaatjes, het voelt weldadig warm en het stinkt een beetje. Dat merk je vooral als je in de buurt van de bron van het hete water komt (zeewater afkomstig van een diepte van 1.800 meter) en de wind de stoom naar je toewaait. Dan ruik je de onmiskenbare rotte eierengeur die de zwavel verspreidt. Dat water heeft bij het bereiken van de oppervlakte altijd nog een temperatuur van zo’n zeventig graden.

Blue Lagoon in IJsland

De Blue Lagoon is een logische eerste stop als je na de drie uur durende vlucht bent geland op de moderne luchthaven van Keflavik. Nog ruim voordat je Reykjavik bereikt, hoef je alleen maar de stoompluimen te volgen vanaf de hoofdweg en even later lig je te poedelen in het roomkleurige water.

Blue Lagoon bezoeken

Je kan je huid ondersmeren met de witte klei die overal voor het oprapen ligt, dit er weer vanaf spoelen onder een krachtige waterstraal en aan de zwembadbar een lekker drankje bestellen. Binnen een uur na landing al ondergedompeld in de IJslandse elementen.

Ontdek deze roadtrips door IJsland.

Uit de kluiten gewassen dorp

Helemaal zen kunnen we door naar Reykjavik, het logische startpunt van elke reis door IJsland. Reykjavik is zo’n stad die je vrij snel onder de knie hebt. Het voelt niet als een stad. Meer als een uit de kluiten gewassen dorp.

Reykjavik

Als vanzelf komen we terecht bij de markante HallgrĆ­mskirkja. De toren heeft wel wat weg van de gestalte van een spook. Net als alle Noord-Europese kerken is het interieur nogal sober, maar er is een lift die je tot boven in de toren brengt. En dan zien we de stad uitgespreid voor ons liggen aan de baai. Op de achtergrond zijn de bergen nog bekleed met een fraaie laag verse sneeuw, die tot halverwege de hellingen reikt.

Reykjavik HallgrĆ­mskirkja

Even buiten het centrum zie ik een villa, die me heel bekend voorkomt en al snel valt het kwartje: het is de iconische villa die beroemd werd als decor voor de gesprekken tussen Reagan en Gorbatsjov in 1986, waarmee het einde van de Koude Oorlog werd ingeluid. Vanuit de villa heb je een fraai uitzicht over de baai.

Reykjavik

Dat heb je ook vanaf de Sun Voyager, een kunstwerk in de vorm van een boot. Velen herkennen er een vikingschip in. Maar volgens de kunstenaar is het juist een ode aan de zon en onontdekte gebieden. Wel een prachtige plek voor een zonsondergang.

Ontdek deze tips voor een weekendje Reykjavik.

Het is de eerste week van mei en we hebben mazzel met het weer: een strakblauwe lucht, de zon schijnt overal.Van bomen hoef je geen schaduw te verwachten, daar zijn er maar een paar van op IJsland. Sneeuw en ijs zijn al verdwenen uit het straatbeeld, maar de bergen in de verte zijn er nog zeker tot de helft mee bedekt. Het ziet er haast sprookjesachtig uit en dat heeft een aanzuigende werking op ons.

Het kost ons geen moeite om de stad te verlaten om dit winterwonderland tegemoet te rijden. De hoger gelegen wegen zijn wel nog bedekt met plakken sneeuw, daar is voorzichtig rijden het devies. De in kracht toenemende zon zorgt ervoor dat je het overgebleven ijs langs de weg hoort smelten en kraken. Het land is in razend tempo aan het ontdooien en overal hoor je geklater van kleine stroompjes smeltwater. 

Triptalk magazines


Dit artikel verscheen eerder in TripTalk magazine

TripTalk magazine neemt je mee naar bereikbare en betaalbare bestemmingen! Onze vaste reporters geven inspirerende en persoonlijke tips.

Neem nu een abonnement op ons reismagazine en profiteer van de AANBIEDING!

Zwemmen tussen twee continenten

Ons eerste doel is Thingvellir National Park. Elke bocht ernaartoe geeft ons weer een ander panorama. Dat zal niet voor het laatst zijn op deze reis. Thingvellir is in meer dan een opzicht een unieke plek. Maar toch zou een niet voorbereide reiziger de plek zomaar links kunnen laten liggen.

Golden Circle

Zo op het oog is het namelijk niet veel: een weidse vallei met daarin een klein groepje bomen en wat gebouwtjes. Maar in die vallei bevindt zich de Silfra kloof: een paar rotspartijen gescheiden door een diepe rivier van een paar meter breed. In werkelijkheid scheidt dit stukje water de Amerikaanse en Europese tektonische plaat. Je staat hier letterlijk op de grens van twee continenten. Daredevils kunnen zich in een duikpak hijsen om te gaan snorkelen in het ijskoude water. Je zwemt dan tussen twee continenten.

Thingvellir kloof

De andere reden voor een bezoek aan Thingvellir is om de plek van het oudste, nog in functie zijnde parlement ter wereld te zien: de Althing. Hier werd in 930 na Christus voor het eerst een bijeenkomst van stamoudsten gehouden met wetgevende bevoegdheden.

We komen aan bij de Geysir. Dat is de naam van de geiser aan wie alle andere geisers ter wereld hun naam ontlenen. Alleen, Geysir, de moeder aller geisers, spuit al jaren niet meer. Daar kan, bijvoorbeeld na een aardbeving, zo maar weer verandering in komen. Voor nu neemt de Strokkur een paar meter verderop de honneurs waar. En die spuit, hondstrouw, bijna elke tien minuten een kolom water de lucht in, nadat hij al pruttelend tot uitbarsting is gekomen.

Golden Circle IJsland Geysir

Het is een vreemde gewaarwording om in de wijde omgeving kleine stroompjes kokend heet water te zien kabbelen. Als ik eigenwijs dan toch even de temperatuur van het dampende water wil checken, brand ik bijna mijn vingers.

Lees meer over een rondreis door IJsland.

Van de Gouden Cirkel naar Ringweg nummer 1 

Het volgende hoogtepunt is de Gullfoss, waarin ‘foss’ waterval betekent in het IJslands. Het is niet ver meer rijden vanaf de Geysir. En ook deze rit wordt beloond met een uitzicht op een natuurspektakel zonder weerga. Van bovenaf kijken we neer op een tweetraps waterval, die nog maar net ontdooid lijkt uit een diepe winterslaap.

Golfuss

Het water stort hier 32 meter naar beneden en naarmate we dichterbij komen, wordt het gebulder overweldigend. Op veel plekken zie je nog ijspegels hangen. Door de snijdende wind blijven we niet langer hangen dan strikt noodzakelijk, maar lang genoeg om weer een onuitwisbare indruk rijker te zijn geworden. 

Dit is leuk tijdens een vakantie in Noord-IJsland.

De geiser, de waterval en het nationale park kunnen allemaal gemakkelijk worden bezocht op een dagtocht vanuit Reykjavik en de route die deze drie verbindt wordt de Gouden Cirkel genoemd. 

Golden Circle

Via Route 30 verlaten we het gebied van de Gouden Cirkel en rijden in een minuut of veertig naar de enige echte hoofdweg van IJsland. Dat is de weg die het hele eiland rondgaat en beter bekendstaat als Ringweg nummer 1. 

Alles voor de foto

Een tijdlang hebben we links van ons de spierwitte top van de Hekla vulkaan in het vizier en daarachter doemt al snel het massief van de Eyjafjallajƶkull op. De beruchte vulkaan die in 2010 in zijn eentje het complete Europese luchtvaartverkeer een week lang lamlegde. Sinds die periode kan ik de naam van deze vulkaan in ƩƩn adem zonder moeite uitspreken. 

We passeren Hella en Hvolsvƶllur, waarna uit de verte de aanblik van de volgende waterval niet te ontkennen valt: de Seljalandsfoss. We parkeren de auto vlakbij. Het unieke van deze waterval is dat je er ook achterlangs kunt lopen. Met natuurlijk wel een nat pak tot gevolg. Maar: alles voor de foto.

Seljalandsfoss

Wat IJsland haast te veel heeft aan natuurschoon is er te weinig keuze uit restaurants. Niet voor de eerste keer deze reis komen we niet verder dan een pizza of een hamburger onderweg. In de cafetaria in VĆ­k Ć­ Mýrdal, waar we zijn aanbeland, eten we te midden van wat gezinnen en een paar vrachtwagenchauffeurs. Maar in deze tijd van het jaar, wanneer het nog zo lang licht blijft, moet je niet te veel tijd in restaurants of hotels doorbrengen. Er valt buiten nog zo veel te beleven. 

Als de avond dan ook echt valt, checken we in bij ons verblijf op een boerderij, net buiten VĆ­k. We zitten inmiddels op de meest zuidelijke plek van IJsland. De boerderij waar we verblijven, ligt aan de voet van een berg in een ruig en onontgonnen gebied. We maken ons op voor een niet al te lange nacht. Het zal morgenochtend weer vroeg licht zijn.

Vik IJsland

Geologisch wonderland

Dat is een mooie gelegenheid om bij het krieken van de dag naar Dyrhólaey te gaan. Het is niet alleen een zeer fotogenieke plek, tevens loop je hier de meeste kans om de papegaaiduiker te spotten. Het is dan wel een schiereiland, ooit was het een eiland voor de kust. Door de vele lava- en modderstromen van vulkaanuitbarstingen kwam het eiland aan het vasteland te zitten.

Dyrholaey

Dyrhólaey betekent zoiets als eiland met een deurgat. Het dankt zijn naam aan het enorme boogvormige gat in de rotsen dat door erosie eruit is geslagen. Niet alleen dat, ook de eindeloze zwarte stranden en de indrukwekkende basaltformaties maken dit stuk van IJsland een geologisch wonderland op zichzelf.

Dyrholaey

We zijn volledig geĆÆmponeerd door de schoonheid van het landschap. Maar we kwamen ook voor de vogels en die zijn er genoeg: drieteenmeeuwen, Noordse stormvogels en eidereenden. En de papegaaiduikers? Die hebben we alleen in de verte gezien. 

Ook leuk: een vakantie naar Noorwegen.

Explosieve ijskap

Het uitzicht vanaf de kust landinwaarts wordt in deze omgeving gedomineerd door de enorme witte ijskap van de Mýrdalsjökull. Jökull is IJslands voor gletsjer. In feite is deze gletsjer een gigantische ijskap, die als een dekbed over een even zo enorme vulkaan, de Katla, ligt. Het is een relatief actieve vulkaan. Je kunt wel nagaan wat er gebeurt met die ijskap als die reus (de krater heeft een diameter van tien kilometer) daaronder ontwaakt. En dat schijnt eens in de veertig tot tachtig jaar te gebeuren.

Golden Circle van IJsland

De laatste keer was in 1918. Door de ijskap zullen er bij een uitbarsting aswolken ontstaan die ze van de Eyjafjallajƶkull veruit zullen overtreffen, met zekere gevolgen voor het wereldklimaat. Wetenschappers zijn dan ook al begonnen om regeringen overal ter wereld te waarschuwen.

Al deze informatie ten spijt, besluiten wij ons aan te melden voor een tocht met een sneeuwscooter over de ijskap. We worden daarvoor in speciale overalls gehesen en met een monstertruck de laatste kilometers naar het begin van het ijstraject gebracht. Er staat een rijtje sneeuwscooters klaar en na een korte uitleg (je mag niet harder dan in de tweede versnelling) van onze gids rijden we een voor een achter hem aan. Een rit door een wit poollandschap volgt onder een stralend blauwe hemel.

Wat dacht je van een vakantie naar Fins Lapland?

Ook met de wind hebben we vandaag mazzel, zelfs op deze kale hoogte is bijna geen zuchtje wind. In een lint volgen we onze gids die in een gestaag tempo steeds hoger de ijskap op rijdt. De enige kleuren die je hier ziet, zijn het witte van de sneeuw en de diepblauwe, wolkenloze hemel. Op een goed moment stoppen we even om wat uitleg over de gletsjer te krijgen. 

De gids heeft het telkens over ā€˜zij’ en ā€˜haar’ als hij over de Katla en ā€˜haar’ buurvrouw, de Eyjafjallajƶkull, praat. IJslanders zijn geneigd om in vrouwelijke vorm over vulkanen te spreken. ā€œVanwege hun grillige en opvliegende karakterā€, grapt de gids. ā€œWel zorgen vulkanen na een eruptie voor nieuwe landmassa’s, zoals vrouwen nieuw leven geven.ā€ 

Einde van een onvoltooide reis

Daar krijgen we vooral later in de middag een goed beeld bij, als we met de auto nog een stuk oostwaarts van VĆ­k de hoofdweg volgen over de Mýrdalsjƶkull. Een desolate vlakte, die gevormd is door al het puin dat bij recente uitbarstingen van de Katla is vrijgekomen. Het landschap is vlak en begroeid met gras en hier en daar laag struikgewas. Op sommige punten met dik mos bedekte rotsblokken. We stoppen bij een aantal kleine kegeltjes van zogenoemde pseudokraters. 

Vik

Als we de ringweg in oostelijke richting blijven volgen, zouden we tegen de klok in vanzelf weer in Reykjavik aankomen. Dat zou dagen duren en die tijd hebben we helaas niet. Dus zijn we gedwongen om grotendeels dezelfde route weer terug te rijden.

Maar dat is geen straf. Bovendien hadden we op de heenweg een paar attracties links laten liggen voor de terugweg, zoals de beroemde Skógafoss waterval. Deze zie je ook in elke brochure over IJsland: een waterval van vijftien meter breed en meer dan zestig meter hoog. Je kan hem van onderaf beklimmen via een steil wandelpad met trappen.

Skogafoss

Onderweg terug naar de luchthaven mijmeren we nog wat na. Voor ons gevoel zijn we nog lang niet klaar met IJsland. Het landschap verandert iedere kilometer, je valt van de ene in de andere verrassing. Er valt nog zoveel te ontdekken. De auto omkeren bij Vƭk voelt dan ook als het beƫindigen van een onvoltooide reis. Alles wat ze zeggen over IJsland is dus waar.

Vik

De vulkaan Eyjafjallajƶkull

Veruit de bekendste vulkaan van IJsland is de Eyjafjallajƶkull. Bekend van de aswolk die na de uitbarsting in 2010 over Europa trok. Onderweg naar VĆ­k rijd je er langs. Erg leuk is een bezoek aan het kleine bezoekerscentrum. Je voelt hier zelf hoe het is om in de schaduw van een actieve vulkaan te leven. En je hoort vanuit de eerste hand de ongelooflijke ervaringen van de bewoners van de Thorvaldseyri boerderij. Aan een lokale ervaringsdeskundige kan je je vragen stellen over hoe men de eruptie beleefde. 

Ontdek West-Zweden.

Dakota op het strand

IJsland is vooral een opsomming van natuur- en landschapsfenomenen. Voor wie toch iets totaal anders zoekt, zou het neergestorte vliegtuigwrak op een barre kustvlakte van zwart lavazand kunnen bewonderen. Het is een uur lopen vanaf de hoofdweg, maar dan vind je wat je zoekt. In 1973 kwam een Dakota van de Amerikaanse marine zonder brandstof te zitten en maakte hier een noodlanding. Wat overbleef was een fotogeniek wrak in een soort van Star Wars-omgeving, dat nog dagelijks door vele amateurfotografen wordt bezocht. Enthousiast geworden? Dit zijn de coƶrdinaten: 63 27.546-19 21.887.

Handig om te weten voor een reis naar IJsland:

  • Taal:       IJslands
  • Valuta:       IJslandse kroon
  • Visum:       Geen
  • Temperatuur: In januari is het gemiddeld min 1 tot min 7 graden. In juli is het gemiddeld 7 tot 12 graden.
  • Beste reisperiode: Mei tot en met juli. De zon gaat dan nauwelijks onder, waardoor je veel kunt doen. Liefhebbers van poollicht en ijscondities kunnen hun hart ophalen in de maanden november tot maart.
  • Stekker:     Type F (zelfde als in Nederland)

Fun fact

IJslanders zijn een bijgelovig volk. Zo is er nog steeds een eeuwenoud geloof in elven en trollen. In het oosten van het land heb je de Ɓlfaborg, een rotskasteel, waar volgens de overleveringen een genootschap van verborgen mensen en elfen woonachtig is.

Reykjavik

Hoe kom je in IJsland

Er gaan dagelijks vluchten van Icelandair naar Reykjavik. Transavia vliegt vier tot vijf keer per week. Vlieg je liever niet? Een keer per week vertrekt vanuit Hirtshals (Denemarken) een veerboot waarmee ook auto’s worden vervoerd naar Seyưisfjƶrưur, aan de oostkust van IJsland.

Hier wil je zijn tijdens een reis naar IJsland


Zoek naar hotels op IJsland

 

Handige websites voor je reis

Zoek en boek voordelige vliegtickets bij Skyscanner āž”ļø
Zoek een leuk hotel of accommodatie bij Booking āž”ļø
Huur alvast een all-inclusive auto bij Sunnycars āž”ļø
Voordelige treintickets naar leuke steden, al vanaf € 35 āž”ļø
Check Transavia vliegtickets inclusief accommodatie āž”ļø
Snel even weg? Zoek de beste last minute vakanties bij TUI āž”ļø

Dit vind je misschien ook leuk:

Zou jij een reis naar IJsland willen maken?

Tekst en beeld: Kees Bikker

Deel dit blog ↓

Gerelateerde reisblogs

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven