Twee eilandzusjes in de Golf van Napels die in niets op elkaar lijken. Procida is klein, romantisch en onbekend. Capri, op een uurtje varen, is jetset, mondain en glamoureus. Ofwel: molto chic!
Reis mee naar Capri & Procida
Sla de atlas open bij Italië. Zet een passer met de punt in de Golf van Napels en draai een ruime cirkel rond Napels en Amalfi. Noteer de verzameling fascinerende plaatsen binnen de straal van 35 kilometer. Hou je vast: Napels, de eilanden Ischia, Procida en Capri, de Amalfi-stadjes Sorrento, Positano en Amalfi. En dan vergeten we bijna Pompeï en de machtige Vesuvius. Welk ander gebied ter wereld kent zo’n magnifieke concentratie cultuur- en natuurgebieden?

De grote kleine onbekende van de Golf van Napels is Procida. Een nietig eilandje, op – per snelle draagvleugelboot – een half uur van Napels. Kleiner dan ons Waddeneilandje Rottumerplaat: Procida meet 4,1 vierkante kilometer. Rottumerplaat is 7,82 vierkante kilometer en daar woont officieel niemand. Procida telt zo’n 10.000 inwoners en je vraagt je af hoe ze voor al die burgers een plaatsje hebben weten te vinden. Het antwoord is erg Italiaans: je stapelt tientallen bontgekleurde huisjes als legostenen tegen een berg, dan kom je een heel eind.
Ga je naar Napels? Dit is er te doen in Napels.
Als je vanuit het stomende en rokende Napels in Procida van je hydrofoil (draagvleugelboot) op de kade stapt, gaat je hartslag meteen een paar slagen omlaag. Procida is slow tourism. Blauwwitte vissersboten klotsen in de haven. Vissers wriemelen vredig aan hun netten. Het leven schakelt een paar versnellingen terug. Procida heeft zijn eigen tempo.

Procida en het naburige, veel grotere eiland Ischia zijn door vulkanische uitbarstingen opgeplopt in de Golf van Napels. Ischia is het eiland vol thermale bronnen, met stranden van vulkanisch zand waarin fumarolen bruisen: damp- of gasbronnen. Procida is opgebouwd uit baaien rond vier bochtige dode kraters. Het eiland heeft de vorm van een opspringend hondje. De neus is de ‘hoofdstad’, de staart is een sikkelvormig eilandje, door een brug verbonden met het eiland Procida. Daarop ligt het Riserva Naturale Statale Isola Di Vivara, op afspraak te bezichtigen.
Capri: van kroegje naar sterrenrestaurant
Het is een uur varen van Procida naar Capri, en het verschil is hemelsbreed. Capri, het mondaine en drukbezochte zusje van Procida, is in alle opzichten de tegenpool van Procida. Tiny Procida draait om huiselijkheid en ontspanning, met schaduwrijke straten die uitkomen op vissersdorpjes, stranden en pleinen.

Natuurlijk is Procida niet onontdekt gebleven door binnen- en buitenlandse toeristen. Maar de meeste reizigers bezoeken liever (en langer) het glamoureuze Capri. Komend van Procida lijkt aanmeren in Capri of je vanuit een gezellig kroegje een gerenommeerd sterrenrestaurant binnenstapt. Capri ligt in een brede kom aan de noordkant van het eiland. De haven heeft een dramatisch decor van steile kliffen, omringd door melkwitte villa’s. Het is feest op het water. Jachten en speedboten vol meisjes tuffen kriskras door de haven tuffen, bijna juichend.

Het ‘Grote Capri’ (feitelijk maar een paar vierkante kilometer groter dan Procida) is de plek waar machthebbers, rijke en creatieve mensen eeuwenlang samenkwamen, van Romeinse keizers tot beroemde kunstenaars. Het raakt je in hoofd en hart.
Of wat dacht je van een roadtrip door de Italiaanse streek Calabrië?
Op de taxistandplaats wacht de eerste verrassing: de one and only Capri-taxi, een auto als uit een tekenfilm. Het waren gewone auto’s, tot de Capresi het dak afzaagden. Om te showen, maar vooral om de passagiers een panoramisch uitzicht te bieden op hun uitzinnig mooie eiland. De Capri-cabrio’s hebben opvallende kleuren, van roomwit tot ossenbloed rood. Soms liggen er slierten bloemen op de motorkap en bij zonnig weer spant de chauffeur een geel baldakijn boven de hoofden. Je wordt er vrolijk van, of je nou in de taxi zit, of ernaar kijkt. Heen en weer geslingerd in reeksen haarspeldbochten suizen we omhoog en komen dizzy van het geluk bij het hotel. Het begin van een onbezorgde vrolijkheid die past bij de uitstraling van Capri. Met de dag word je hier zorgelozer.

Koffie à la Capri
Op dag twee ploffen we in Capri-stad met veel aplomb neer op het terras van Grand Hotel Quisisana. We willen koffie op een mooi plekje, liefst op de eerste rij van terras, en dat mag best 15 euro ofzo kosten. De koffie, met wat micro-gebakjes op een schotel, is lauw, de ober vol minachting en de rekening wordt 28 euro. Dat is ook Capri en moet je eens hebben meegemaakt. Een mooi verhaal voor thuis.
Capri is groot en mondain, weelderig, duur en wonderschoon. De bergen zijn supergroen, de witte villa’s jaloersmakend, de zee azuurblauw, zwemmen doe je in infinity pools of gratis in rotsige baaien; er zijn kabelbanen, veel gestreepte parasols, deftige musea, historisch erfgoed, mooie mensen en overal citrusvruchten. Kortom: molto chic.

Capri is soms nep, maar vooral: ongeëvenaard. Er is bijna geen eiland waarover zoveel romans zijn geschreven als Capri. Eén keer googelen levert op: ‘Verliefd op Capri’, ‘Sterren boven Capri’, ‘Passie op Capri’, ‘Capri Blues’, enzovoort.

In Capri-stad hangt het parfum van jetset, glamour en hippie chic. De straten dragen de herinneringen aan de zwart-wit foto’s van Jacqueline Kennedy Onassis, even buiten dienst ontspannen op Capri, met star kids John Jr. en Caroline aan de hand. Jackie O. op Capri! Ook stijliconen als Greta Garbo, Brigitte Bardot, Grace Kelly en Sophia Loren wisten Capri te vinden. Altijd met een monstrueuze zonnebril op de neus en een fleurige shawl om het hoofd gewikkeld.

Het waren ook de jaren van de immens populaire Capri-broek, de witte driekwart broek die het nog steeds goed doet. Modeontwerpers lieten zich inspireren door het droomeiland. Veel bekende modehuizen hebben luxe boetieks op Capri, vaak gegarneerd met grote zwart-wit foto’s van sterren van vroeger.
Ook leuk: een vakantie naar Sicilië.
Procida: Matt Damon in da house
Op Procida niets van dit alles. De aaibaarheid van het rustige Procida komt tot uiting in de snoeperige straten, pleinen en kades. Die zijn al decennia geliefd als filmlocatie voor Italiaanse series en kookprogramma’s. Ook Hollywood wist het eiland te vinden. Procida werd uitverkoren voor de filmopnames van The Talented Mr. Ripley (1999), met topacteurs als Matt Damon, Jude Law en Gwyneth Paltrow. Ze lachen, huilen, zoenen en bedriegen elkaar op de kades van de mega romantische Marina Corricella en op het ravissante Piazza dei Martiri. Op de achtergrond schuift vaak de kerk Santuario S. Maria delle Grazie Incoronata voorbij. Het is een ansichtkaart.

In 1994 werden scènes van de Oscarwinnende Il Postino op Procida gedraaid. Je ziet de smoorverliefde postbode Mario met dichter Pablo Neruda op Spiaggia Cala del Pozzo Vecchio, het strand aan de westkant. Mario leert van Pablo de magische dichtregels om de mooiste serveerster van Procida te verleiden.

Op Marina Corricella zijn de meeste (vis)restaurants gevestigd. Maar ook in de smalle straten daarboven bevinden zich restaurants die tegen een Michelin-vermelding aan schuren (mits de Michelin-inspecteur het eilandje had weten te vinden). Nog altijd is Procida in voor- en naseizoen een rustige bestemming. Veel Italiaanse families uit de grote steden brengen ieder jaar een weekje door op Procida.

Ripley: ‘Muoviamoci!’
Net als Matt Damon in de rol van beroepsoplichter Tom Ripley scheurde deze verslaggever in de nazomer van 2023 in een minibusje met beschilderd plafond door de smalle straten van Procida, op weg naar zijn hotel. “Muoviamoci!”, riep de chauffeur, “we gaan ervan door!” Alsof we op wereldreis gingen. Binnen drie minuten stonden we vóór onze Airbnb.

De eerste dag op Procida begint veelal op de Via Roma, aan de haven. Daar drink je koffie bij de patisserie Dal Cavaliere, met een lingua di Procida, de karakteristieke eilandkoek in de vorm van een tong. Gemaakt met citroenschil en amandeldeeg, gevuld met – naar keuze – jam, room of chocolade. De bijnaam is lingua di suocera, de tong van de schoonmoeder. Want, legt de patissier ons uit, “om je schoonmoeder te behagen moet je ook heel veel moeite doen.” Ver gezocht, maar we zijn in Italië.

Meer zien van Italië? Dit zijn mooie routes door Genua.
We huren een e-bike op de Via Roma (fatbike of elektrische mini-auto kan ook) en rijden zuidwaarts, over de paar pittige bergjes die Procida kent. We passeren kleine huisjes met enorme tuinen en kijken van een heuveltop neer op de Marina Chiaiolella en mini-eiland Vivara, het beschermd natuurgebiedje. De afdaling gaat met ingeknepen remmen, want het is hier steil. Binnen tien minuten zijn we aan de andere kant van het eiland, tussen de zeilers bij de koffiebar van de marina. Even verderop is Spiaggia libera della Chiaiolella, een zwarte streep publiek strand bij het Lido. Italiaanse ouders staan uren tot navelhoogte in de zee gezellig te praten, met een schuin oog op de spelende kinderen.

Procida als vissersmusical
Al snel volg je de harteklop van het dagelijkse leven op een dromerig eiland. De ochtend is voor koffie en wandelen. Lunch aan het water. Dan uitrusten op bed, balkon of terras. Einde middag slenteren en hangen in de oude stad, met een Aperol of Martini Spritz aan de haven of – nog mooier – op de Piazza dei Martiri, waar kerkklokken luiden en kinderen voetballen.

Rustige mensen hier, deze achterachterkleinkinderen van de vroege bewoners, die eeuwen geleden hun huizen in geel, oranje en roze schilderden om de vissers naar huis te leiden. Einde dag dalen we af door de catacomben van de stadhuizen, naar de 17de-eeuwse haven Marina Corricella. De kade geurt naar inktvis en sardines. De tafels van de restaurants raken langzaam vol. Verse vis eten op het buitenterras van Il Pescatore, twee meter van het water. Napolitaanse muziek uit een terrasspeaker; je waant je in een barokke vissersmusical, met luit, tamboerijn en golfgeklots.

De ochtend is het starttocht voor een van de aangenaamste plekken op Procida: Spiaggia della Chiaia, een spiaggia libera (een vrij, publiek strand) onder een hoge klif, zonder poespas en vol goedgemutste families. Je komt er via een ‘goddelijke’, 120 meter lange trap. Vanaf de houten steiger heb je uitzicht op het huisjestheater van Marina Corricella, 1000 meter verderop aan de baai. Onderaan de trap ligt een belachelijk betaalbaar bar slash restaurant: cocktails voor vijf euro, ideaal voor een rozige lunch. Einde middag spring je op de watertaxi, vol gas naar de gekleurde blokkendoos op de bergflank.

Capri: keizers en piraten
Capri heeft twee dingen die Procida beslist niet heeft: een verpletterende natuur en een luisterrijke historie. Jazeker, er is om Capri gevóchten. Capri was een Griekse kolonie, totdat de Romeinse keizer Augustus het eiland ontdekte. Zijn opvolger, keizer Tiberius, liet vele villa’s bouwen. Na de val van het Romeinse Rijk kwam Capri onder het bewind van Napels en werd het tijdenlang geterroriseerd door piraten. Om die reden besloten bewoners van het eiland in die tijd om niet langer beneden te blijven wonen. De Capresi verplaatsten zich van de Marina Grande-omgeving naar hoger gelegen plekken. Zo ontstonden Capri-stad en Anacapri.

Capri-stad betekent veel dagtoeristen met grote zonnebrillen à la Jackie O. Piazza Umberto I is het brandpunt. Op een van de hoeken van het plein staat de Clock Tower, vol grandeur, bijna tien eeuwen oud. Overdag puilen de terrassen op het plein uit. Het kan hier zo druk zijn dat je bijna gedragen wordt. De straten eromheen zijn behangen met paarse bloemen en afgebiesd met bars, trendy hotels en boetieks vol witte kleding en handgemaakte sandalen.

Rustig en betaalbaar slapen, wandelen, dineren en winkelen doe je in Anacapri, het kunstzinnig stadje op de andere helft van het eiland. Het meer dorpse Anacapri, een korte bus- of taxirit van de haven, ligt onder Monte Solaro, het hoogste punt van het eiland. Hier heerst minder kapsones en wandel je einde middag door vriendelijke straten en laantjes met boetieks, mini-supermarkten en veel goede restaurants. Het hart van Anacapri is de piazza voor de vredige Chiesa di Santa Sofia.

Of wat dacht je van een vakantie naar Sardinië?
Torta Caprese
Vanaf Anacapri is het 35 minuten lopen naar de beroemde Villa San Michele, op 327 meter hoogte. Het is het 19de-eeuwse woonhuis annex lusttuin van de Zweedse dokter Axel Munthe. De villa bevat thans een eclectische kunstverzameling van munten, antiquiteiten en persoonlijke memorabilia. De groene sluipgangen, vol pergola’s en standbeelden, bieden Insta-proof uitzichten op de Golf van Napels.

Axel Munthe werd wereldberoemd met zijn oorspronkelijk autobiografische roman De geschiedenis van San Michele (1929). “Het is hier hemels”, zegt een Italiaanse dame naast ons in Billy’s Bar, het rooftop restaurant bovenop de villa. En ze steekt met een zilveren vorkje een stukje torta caprese in haar mond, de beroemde chocolade-amandeltaart van het eiland. “Maar dit ook.”

Capri is voor alles: sensationele natuur. Het zijn vooral de groene wandelingen die je ziel raken. De Il Sentiero dei Fortini Borbonici is een beroemde route langs de westkust van Capri. Je kunt hem lopen vanaf de Grotta Azzurra, of omgekeerd, vanaf Punta Carrera. Een lazy walk van nog geen 2,5 uur. Punta Carrera is een rotsstrand met een zwembaai om van te houden. Je gaat erheen met een oranje OV-busje vanaf Anacapri. Verkleedhokjes zijn er niet. Gewoon je Speedo of bikini aantrekken achter een rots, handdoekje uitspreiden op de klip en met een aanloop het koele water in duiken. Hier niks geen deftigheid. Vijftig meter hoger staat een houtig restaurant voor cocktails en snacks, met zicht op de mooiste zonsondergang van Capri. De zon zakt als gesmolten goud in de Golf van Napels en heel het terras applaudisseert.
Ook gaaf: een stedentrip naar Venetië.
Riply en Procida
De beste voorbereiding voor Procida is kijken naar The Talented Mr. Ripley (1999). De thrillerachtige film staat ‘gratis’ op Netflix en voor een paar euro op andere streamingdiensten. De film roept het ultieme eilandgevoel op (‘hier wil ik wonen en sterven!’). De afgelopen jaar op Netflix gelanceerde serie Ripley (zwart/wit en behoorlijk somber) speelt zich niet af op Procida.
De stranden van Procida
Verwacht geen zachte, witte zandstranden. Het zand hier is vulkanisch donker en rotsachtig. De moeite waard zijn:
- Chiaiolella Beach – Een reep vrij strand en een stuk met huurbedden. Geweldig strand voor zonsondergangen en cocktails in strandbars.
- Ciraccio Beach – Lang zandstrand in verlengde Chiaiolella, redelijk rustig.

- Chiaia Beach – Aan de oostkant van het eiland, dichtbij Marina Corricella. Verrukkelijk uitzicht op stadje Procida. Heet in de ochtend, later schaduwrijk. Prima lunchplek: La Conchiglia da Tonino.
- Pozzo Vecchio – Een kleine baai die beroemd is omdat de Il Postino-film hier is opgenomen.
Procida pasten en taart
- A Chiaiuledd Ristorante Pizzeria, eenvoudige trattoria aan de Marina di Chiaiolella, aan de zuidkant. Uitstekend voor lunch en diner. Een simpele pizza kost je acht euro. Aardig personeel, Italiaanse families aan lange tafels.
- Ristorante La Conchiglia da Tonino, op het strand van Spiaggia della Chiaia. Uitstekend (en zeer betaalbaar) lunchrestaurant.

- Il Pescatore, pal aan de haven van Marina Corricella, eilandkeuken met kwaliteit.
- De patisserieën van Procida zijn familiebedrijfjes vol ‘geheime’ recepten. Naast de genoemde Lingua di Procida heb je de genovesi, gevulde taartjes met ricotta en citroen, een ‘eilandklassieker’ (maar eigenlijk van Sicilië). ‘Straateten’ is scagliozzi, vaak huisgemaakt gefrituurd deeg met aroma’s van citroen en vanille (eigenlijk van Puglia, sorry). De procidana is een typisch broodje, meestal gevuld met tomaten, olijven en andere lokale ingrediënten.
Toppers van Capri

- De Blauwe Grot (Grotta Azzurra): vanaf de haven per (rondvaart)boot bereikbaar, bekend om zijn fonkelende lichtinval.
- Piazza Umberto I (ofwel: ‘Piazzetta’): hartje Capri-stad, kookpunt van terrassen, cafés, boetieks en mensen kijken. Kan druk zijn.
- Faraglioni-rotsformaties: het iconische symbool van Capri. Imposante kliffen die oprijzen uit de blauwe zee rond Capri. Instamoment bij uitstek.
- Villa Jovis: Oude Romeinse villa, gebouwd door keizer Tiberius, hoog op de kliffen van Capri.

- Anacapri: het rustige en gedistingeerde zusje van poenige Capri-stad. Hoog gelegen schilderachtig dorpje.
- Villa San Michele: op wandelafstand van Anacapri. Tuinen en geweldige uitzichten. Het levenswerk van de Zweedse arts en auteur Axel Munthe (1857–1949). Onlangs bekroond als ‘mooiste privé park van Italië’.
- Met de stoeltjeslift naar Monte Solaro, het hoogste punt van Capri (589 meter).
Wat bracht Capri de wereld?
Elk product waar je ‘Carprese’ of ‘Capri’ aan vastplakt, wordt vanzelf begeerlijk. Capri is een merk. Een paar voorbeelden.
- De torta caprese, de beroemde chocolade-amandeltaart van het eiland. Vaak geserveerd met een laagje poedersuiker en een bolletje vanille-ijs aan de zijkant.
- Capri-Sun, de zoete frisdrank in die wonderlijk onhandige verpakking, wereldwijd een klapper.
- Fiori di Capri: eau de parfum.

- Insalata caprese: salade bestaande uit plakjes rijpe tomaten, verse mozzarella, verse basilicumblaadjes, extra vierge olijfolie en een snufje zout.
- Ravioli capresi: pastagerecht bestaand uit ravioli gevuld met caciotta kaas en basilicum, met tomatensaus en geraspte Parmezaanse kaas.
Kopen op Capri
- Handbeschilderde keramiek, van schalen tot tegels, versierd met motieven van citroenen, zeezichten en bloemen.
- Limoncello: uitgevonden op Capri (maar geclaimd door vele andere Italiaanse eilanden en regio’s). Populaire souvenirkeuze met prikkelende etiketten.

- Olijfolie, kruiden en handgemaakte pasta.
- Handgemaakte sandalen: bij vele kleine boetieks in de steegjes van Capri-stad en Anacapri.
Hoe kom je er?
Varen van Napels naar Procida gaat met de ferry (circa een uur) of de hydrofoil (draagvleugelboot, 35 minuten) vanaf Porta di Massa (op loopafstand van Metro Università of trein). Boeken kan onder andere bij https://shop.caremar.it/en/, ongeveer twintig euro per persoon. Van Procida naar Capri is een uur varen. Uiteraard kun je ook direct van Napels naar Capri (een uur). Vanaf Capri ligt de hele Amalfi-kust voor je open, door talloze vaarverbindingen (van regular tot high speeds) naar Sorrento of Amalfi. Vanuit Amsterdam Schiphol vliegen onder andere Transavia en easyJet in circa 2.30 uur direct naar Napels. Zie verder www.visitprocida.com/en/ voor algemene informatie en ferryroutes en -tijden.

Hier wil je zijn tijdens een vakantie naar Capri & Procida:
Handige websites voor je reis
Dit vind je misschien ook leuk:
- 10x mooie stranden in Italië waar je heen wilt
- 7x overnachten op wijngaarden in Trentino, Italië
- Bezoek de eilanden van Venetië: Burano, Murano en Torcello
- Vakantie Noord-Italië: Il dolce far niente
- Stedentrip naar Milaan: dit kun je doen in 48 uur
Zou jij naar Capri en Procida op vakantie willen?

Ach reizen. Hoor ik de fluit van een boot of trein dan ben ik al weg.
Maar na 30 jaar knetterverweg naar hete landen en zweven aan kokostouwen boven afgronden weet ik: reizen begint direct als je de deur uit bent, want dan ben je niet meer thuis. Verbazen kan overal. Harri was hoofdredacteur van het ANWB Magazine Reizen.