TripTalk logo mobiel wit
Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Reizen door Vietnam

Reizen door het vriendelijke noorden van Vietnam

Peddelen langs karstlandschappen, sjouwen door nevelige bergen en fietsen door smaragdgroene rijstvelden. Met Hanoi als voorgerecht én toetje. Tijd om te reizen door het noorden van Vietnam met TripTalk. 

Zo kan het zijn om te reizen door het noorden van Vietnam

In Hanoi hebben we veel meer tijd doorgebracht dan vooraf gepland. Hoe dat komt? Ach je weet hoe het gaat. Je ontdekt een nieuw wijkje, je gaat wat langer op in de sfeer van een plek, je schroeft het tempo wat omlaag. Zo’n stad is het. Maar ook: de stad ligt lekker centraal met naar alle windrichtingen reisdoelen op enkele uren reisafstand (Sapa, de Halong Bay, Ninh Binh).

Het drukke verkeer in Hanoi
Zebrapaden liggen er voor de sier in Hanoi. Steek gerust over. Het verkeer gaat vanzelf om je heen

Je komt dus ook weer makkelijk terug in Hanoi na een uitstapje van een paar dagen. Veel wegen lopen via deze stad. Het maakt dus niet uit als je na aankomst te weinig tijd hebt om Hanoi goed te leren kennen. Tenzij je direct naar het zuiden vertrekt -en dus niet naar Sapa of de Halong Bay gaat – zal Hanoi nog wel een of twee keer op je route terugkomen. 

Contact maken met de vriendelijke Vietnamezen
Je legt heel makkelijk contact met de altijd vriendelijke Vietnamezen

De 36 straten van Hanoi

Favoriete uitvalsbasis om de stad te verkennen is de Old Quarter, een wijk die zich uitstrekt vanaf de noordelijke oever van het sfeervolle Hoan Kiem meer. De wijk staat ook wel bekend als de 36 straten. Dat zit zo: ooit werden er in de straten van de oude wijk van Hanoi specifieke producten verkocht of geproduceerd, variërend van trommels tot zijde. En in elke straat huisde een ander gilde. Zo had je de zilverstraat (Hang Bac), de straat van vissaus (Hang Mam) of de kippenstraat (Hang Ga).

Een stadspoort in Hanoi
De enig overgebleven stadspoort van de oude stad in Hanoi

We hebben de kamersleutels nog niet of we duiken de wijk in. Door de smalle straatjes schieten kleine autootjes, scooters, fietsen, mannen met trekkarren en riksja’s rakelings langs elkaar en de voetgangers heen. Het gaat allemaal telkens net goed. Vrouwen zitten gehurkt langs het trottoir met hun handeltje groente, fruit of vis. Een door de helft gehakte vis spartelt nog wat na: zombievis. Een terrasje pakken? Dat kan hier overal. Je bent dan wel gelijk één met de Vietnamezen, die klaarblijkelijk al hurkend door het leven gaan.

Hoan Kiem meer in Hanoi bezoeken tijdens het reizen door Noord Vietnam
Het Hoan Kiem meer doet idyllisch aan in het midden van wereldstad Hanoi

Aan de westzijde van het Hoan Kiem meer lopen we tegen een heuse kathedraal aan. Dat verwacht je niet zo snel in Azië. Maar dit is het noorden van Vietnam en hier is niet echt één religie die de boventoon voert. In de Franse koloniale tijd heeft naast het boeddhisme en het confucianisme ook de katholieke kerk vaste voet aan de grond gekregen. In de neogotische Sint-Jozefkathedraal ben je weer even terug in Europa. Zelfs de terrasjes aan het pleintje voor de kathedraal doen je aan Parijs denken.

Sint-Jozefkathedraal in Hanoi
Fietstaxi’s met op de achtergrond de Sint-Jozefkathedraal in Hanoi

Als we dorst krijgen, gaan we gezellig op straat zitten: op elkaar gepakte ministoeltjes en krukjes genieten we van het toch wel erg goedkope Bia Hoi. Bia is Vietnamees voor bier. Maar dat spreekt voor zich.

Lees meer over een reis door dit prachtige land.

Vijftig cent per glas; een rondje voor de hele straat is hier nog betaalbaar. Niet te veel bia, want de volgende ochtend gaat de wekker om vijf uur genadeloos af. En dat alleen om Hanoi te zien ontwaken. Er is geen betere plek om daarvan getuige te zijn dan aan de oevers van het Hoan Kiem meer.

Hoan Kiem Meer in Hanoi
Het Hoan Kiem meer ligt er dromerig bij in de vroege ochtend

Hanoi ontwaakt

In het park rond het meer doen mannen en vrouwen aan tai chi of een andere vorm van oefeningen. In het Ly Thai To park komt uit een gettoblaster oorverdovende upbeat muziek waarop jong en oud dansen. De meesten klassikaal onder leiding van een voorgangster. Een enkele individualist op zijn of haar eigen plekje even verderop, maar toch mooi meeliftend op de opzwepende maar zwaar over-gemoduleerde discobeat. Een man van middelbare leeftijd loopt in trance voor- en achteruit.

Oefeningen doen in Hanoi
Een man loopt in trance voor- en achteruit terwijl hij zijn oefeningen doet

Even verderop is een andere groep mensen met iets heel anders bezig. Om de haverklap slaan ze zich op de dijen van het lachen. Dan weer gaan de armen de lucht in en wordt er opnieuw luidruchtig gelachen. Dit alles zonder muziek, maar wel onder de bezielende leiding van een man die eruitziet als de dorpsgek van Hanoi.

Oefeningen doen in Hanoi tijdens het reizen door het noorden van Vietnam
Aan de oevers van het Hoan Kiem meer worden ‘s ochtends vroeg klassikaal oefeningen gedaan

Toch weet hij hier elke ochtend rond een uur of zes een groep van zo’n dertig, veertig volgers op te trommelen voor zijn dagelijkse portie lachyoga. In groepsverband worden gekke bekken naar elkaar getrokken en lachsalvo’s afgevuurd. Ik moet toegeven dat het aanstekelijk werkt wanneer mijn glimlach ongemerkt in een schaterlach overgaat.

Lachyoga in Hanoi
Lachyoga op de vroege ochtend in Hanoi: mensen slaan elkaar op de rug van het lachen

Cat Ba, de achterdeur naar Halong Bay

Iedereen die naar het noorden van Vietnam reist, wil vroeg of laat naar de Halong Bay. Het sprookjesachtige landschap van wulps uit de zee oprijzende bergpieken siert elke reisbrochure over Vietnam. In Hanoi struikel je over de tours naar Halong Bay. De keerzijde is dat het gebied gebukt gaat onder overtoerisme. Baaien vol met rondvaartboten ontsieren het landschap. Om die reden zochten en vonden wij een alternatief en reisden af naar het eiland Cat Ba aan de Lan Ha Bay. Een voltreffer.

Lees hier meer over een reis naar Japan, of wat dacht je van een vakantie naar Zuid-Korea?

Cat Ba Town is ook tegelijk het enige stadje op het eiland. Het ligt rondom een baai. Overal zie je restaurantjes, bars en hotels en nog steeds wordt er druk bijgebouwd. In de haven talloze scheepjes met daarboven fier de Vietnamese vlag: rood met gele ster. Ook dobbert er een handvol drijvende restaurants met heel groot op het dak het telefoonnummer. Als je dat belt, word je van de kade opgehaald en met een bootje erheen gebracht.

Maar nummer één reden om naar Cat Ba te komen, is een vaartocht door de Lan Ha Bay. Een kort ritje naar de haven en direct al een groot verschil met Halong Bay: ik geloof dat er maar een handjevol boten ligt, die elk niet veel meer dan twintig personen vervoeren. Ons schip heeft twee dekken: een overdekt gedeelte met banken en tafels en een bovendek met ieder zijn eigen ligstoel, lekker buiten in de zon.

Een rondvaart door de Lan Ha Bay
Een rondvaart door de Lan Ha Bay is zeker zo mooi als door de Halong Bay, maar veel rustiger

We varen direct langs drijvende dorpen waar vissers wonen. Ze liggen beschut achter de hoge karstrotsen om het hoofd te bieden tegen tyfonen. Net als we even bekomen zijn van dit verbazingwekkend zeelandschap van met jungle bedekte karsteilanden, leggen we aan. Nu moeten we zelf aan de bak: er liggen kano’s voor ons klaar.

een vissersfamilie in de Lan Ha Bay
Nederzetting van een vissersfamilie in de Lan Ha Bay

Niet veel later, als we door een grot zijn gepeddeld, bevinden we ons in een lagune omringd door groene jungle. We vallen vanzelf stil, kijken beduusd om ons heen. De stilte wordt onverwacht doorbroken door het gekrijs van apen die vanuit de boomtoppen de indringers al een tijdje in de smiezen hebben.

Een cruise door de Lan Ha Bay tijdens het reizen door noord Vietnam
Leukste onderdeel van een cruise door de Lan Ha Bay: peddelen met je eigen kajak

Voor de fraaiste vergezichten over de baai klim je vanuit Cat Ba Town naar Cannon Fort, door Japanners gebouwd in de Tweede Wereldoorlog, maar later ook gebruikt door de Fransen en Vietnamezen. Er is een korte looproute, onder meer door loopgraven, en langs schuilkelders, enkele kanonnen en munitiedepots. Een beste plek om de dag af te sluiten en de zonsondergang te zien.

Het uitzicht bij Cannon Fort bij Cat Ba Town
Vanaf Cannon Fort bij Cat Ba Town heb je dit panorama over de Lan Ha Bay

Naar het Vietnamese platteland

Als er één plek is waarvoor het waard is de reis naar het noorden van Vietnam te maken, dan is dat de omgeving van Ninh Binh. En dan met name het gebied Tam Coc. Want Ninh Binh zelf is de dichtstbij gelegen stad, die voor een verblijf minder interessant is. Waar je wel wilt verblijven is Tam Coc.

Ook leuk: lees over het authentieke China in Guangzhou.

Dit is ook de plaats waar de sampans vertrekken voor een idyllische rondvaart. Fun part van een verblijf daar zijn de guesthouses zelf. Sommige van die hotelletjes zijn zo wonderschoon gelegen, dat je alleen al een dag zou moeten inplannen om van je verblijf te kunnen genieten.

Nguyen Shack homestay tijdens het reizen in Vietnam
De Nguyen Shack homestay: misschien wel het mooist gelegen guesthouse van Vietnam

Bij de Nguyen Shack homestay staan vijf fietsen klaar. We worden erop uitgestuurd door de o zo hulpvaardige mensen van de guesthouse. We krijgen nog iets van een kaartje van de omgeving in de handen gedrukt, met daarop de stops die we moeten maken. Er valt hier genoeg te zien, dus gebruik je tijd. En succes he!

Fietsen rond Ninh Binh
Fietsen door het landschap rond Ninh Binh levert de leukste ontmoetingen op

En zo komen we uit bij een pracht van een poortje, waar achter de Bich Dong tempel schuilgaat. Maar eerst een stenen bruggetje over, dat half verzakt is van ouderdom, en deels in het water ligt. Het schitterend gedecoreerde poortje ziet eruit of het toegang geeft tot een sprookjeswereld.

De Bich Dong tempel bezoeken tijdens een reis door noord Vietnam
Door dit sprookjesachtige poortje kom je uit bij de Bich Dong tempel

Zo uit een Chinees prentenboek. We komen uit in een oase van rust. Een tuin met pagodes. Zodra we deze betreden, worden we verwelkomd door boeddhabeelden en de zoete walm van wierook. We zijn de enige bezoekers.

Misschien niet het eerste land waar je aan denkt, maar fietsen door Thailand is ook erg leuk!

Het uitzicht vanaf de Hang Mua Peak is er zo eentje dat met stip binnenkomt in je persoonlijke top tien ‘waanzinnige vergezichten’. Maar je krijgt het niet cadeau. Er wacht een klim van 500 treden, wat al begint wanneer je door een vervaarlijk uitziende draak welkom wordt geheten op de in rotsen uitgehouwen trap. Nee, dit is niet de Efteling.

Hang Mua Peak
Dit is niet de Efteling, maar de eerste serie van de 500 treden omhoog naar de Hang Mua Peak

Vervolgens beneemt die klim je de adem. Daarna het uitzicht. Het maakt niet uit welke kant je opkijkt. Overal schieten kalksteenbergen tussen de rijstvelden omhoog.

Het uitzicht vanaf de Hang Mua Peak
De beloning voor 500 treden klimmen: het uitzicht vanaf de Hang Mua Peak

Onder ons meandert de Ngo Dong rivier tussen de bergen door. Verderop opent het landschap zich in de richting van de stad Ninh Binh en de vlakte van de Rode Rivierdelta. Met op de voorgrond nog die kleine pagode om het plaatje af te maken.

Uitzicht over Ngo Dong rivier Dal tijdens het reizen door het noorden van Vietnam
Het uitzicht over het dal van de Ngo Dong rivier vergeet je niet snel

Sapa trekking is cool

Het is nog geen twaalf uur, maar het lijkt alsof we al dagen op pad zijn met berggids Mu. Vanochtend om zes uur rolde de nachttrein vanuit Hanoi het station van Lào Cai, op de grens met China, binnen. Buiten het station staat een mannetje met busje al op ons te wachten. Vanaf hier is het nog een uur tot aan Sapa, waar we via een al maar klimmende weg naar toe rijden.

Bergen van Sapa in Vietnam bezoeken tijdens het reizen door het noorden
Onder leiding van berggids Mu struinen we de bergen bij Sapa af

Daar worden we afgezet bij het Sapa Garden Hotel. Mu is een kleine maar kordate jonge vrouw, die al haar hele leven in Sapa woont. Het organiseren van trekkings is haar beroep; Mu Trekking Tours haar eigen business. We hebben haar vastgelegd voor drie dagen. Korter kan en langer ook.

Sapa trekking
Tafereel langs het pad van de Sapa trekking

“En toch is dit de mooiste tijd van het jaar voor een trekking” verkondigt Mu blijmoedig als we, een paar uur op pad, druipend van de regen aankomen bij een schuilhut waar we op verhaal kunnen komen.



In de hut verkopen bergbewoonsters vers fruit: wilde perziken en longans, een soort lychees. “Juist nu het elke dag regent, laat het land zijn mooiste tinten groen zien.” Ik kan niet anders dan haar gelijk geven.

De bergen bij Sapa, een trekking door het noorden van Vietnam
Berggids Mu leidt ons langs de mooiste paden in de bergen bij Sapa

Je ziet het sappige groen niet alleen overal, maar ruikt het ook. En de regen? Die is eerder verkwikkend dan een hinder. Puntje van aandacht zijn de spekgladde paden. Ik sta al snel op een beschamende 1-0 achterstand als ik – nog geen kwartier onderweg – vol onderuitga. Onze pubers hebben dolle pret.

Een Sapa trekking door Vietnam
We lopen van dorpje naar dorpje tijdens de Sapa trekking

Voor we op ons eerste overnachtingsadres aankomen, trekt Mu ons mee naar binnen in een werkplaats waar mensen bezig zijn met het weven van tapijten en het maken van indigo, de blauwe kleurstof. De kids hebben meer interesse voor de marihuanaplanten die buiten manshoog langs de weg groeien. Of een Sapa trekking leuk is voor tieners? “Duh!”

Een Sapa trekking tijdens het reizen door het noorden van Vietnam
Een Sapa trekking verveelt geen moment en zelfs kinderen vinden het leuk

We kunnen vanavond eten en slapen in de homestay van de broer van Mu in Lào Cai. Na het eten komt de fles met rijstwijn op tafel. Weigeren is geen optie. De volgende ochtend worden wij allemaal voorzien van een stevige bamboestok. En of we die nodig zullen hebben. Aan de rand van een stuk bamboebos is er een verplicht stop.

Bergbewoonster op de markt in Sapa
Bergbewoonsters op de markt in Sapa verkopen groenten, fruit en kleding

Uitleg over het volgende parcours volgt. Het pad gaat nu steil naar beneden door het bamboebos. Overeind blijven en je evenwicht houden op het spekgladde pad is verheven tot een sport. Waarbij mijn achterstand van gisteren al snel is omgebogen tot een voorsprong: 1-3!

Reizen door Sapa in het noorden van Vietnam
Sapa ligt heel schilderachtig op 1500 meter hoogte in een zeer groene omgeving

Niet geheel toevallig lopen vanaf het begin van de ochtend al twee lokale vrouwen met ons mee. Zij assisteren sommigen van ons bij het overeind blijven. Op de moeilijkste stukken reiken hun pezige handen naar onze naar evenwicht zoekende armen. Als wederdienst kopen wij wat handwerkjes van ze. Want zo werkt dat hier.

We hebben ook veel tips voor een vakantie naar Bali.

Na de lunch van dag drie staat ons busje te wachten en zo staan we even later weer in het drukke centrum van Sapa, dat de bijnaam ‘stad in de mist’ heeft. Sapa kent een behoorlijk gezellig nachtleven dat zich deels op straat afspeelt. Bij de Notre Dame Cathedral wordt driftig gedanst op straat. Echt op van alles. De lambada, een Weense wals, maar ook op Italiaanse schlagers: we zijn niet alleen weer terug in de bewoonde wereld, maar ook bijna in de westerse wereld.


Dit kun je nog meer doen tijdens het reizen door Vietnam:


De bus terug naar Hanoi is een slaapbus. Die gaat de rit in iets meer dan vijf uur doen. In de lengte van de bus heb je drie rijen met ligbedden, tweehoog. De rit gaat zo prima relaxt. Vooral vanaf het moment dat we de bergen uit komen ter hoogte van Lào Cai en we via moderne wegen in een bloedvaart richting Hanoi sjezen.

Ook bijzonder: met de bus langs bezienswaardigheden in Rajasthan, India.

Daar komen we zo rond tien uur in de avond aan. Om de hoek van het hotel zit iedereen nog gezellig op die lage krukjes op straat te eten en bier te drinken, Bia Hoi. Dat is te leuk en we nemen nog even plaats. Want dit keer geen wekker voor de tai chi-oefeningen aan het meer. Het is ook nog eens vakantie.  

Fair trekking met Sapa Sisters

Net zoals op vele andere toeristische bestemmingen heeft de commercie Sapa bereikt en is er een wildgroei van allerlei reisbureautjes die je de prachtigste trekkings beloven. Maar niet elke gids is competent en als ze dat wel zijn, krijgen ze maar een fractie van het geld dat je betaalt. Maar niet als je boekt bij Sapa Sisters. Het bedrijf is volledig eigendom en wordt gerund door een groep Hmong vrouwen. Het geld gaat direct naar je gids en haar familie.

Vietnamees massatoerisme

Als je wilt zien hoe Vietnamezen zelf een dagje uit vieren, ga dan, als je een dag over hebt, in Ninh Binh naar het nabijgelegen Trang An, dat op de Unesco werelderfgoed staat. Iedereen komt hier voor de boottocht die je kan maken door het unieke karstlandschap. Het zijn voornamelijk Vietnamese en Chinese toeristen die zich laten rondvaren, waardoor er een constante stroom van bootjes vertrekt.

Reizen door Vietnam, man maakt kalligrafie

De kleine roeibootjes worden altijd door vrouwen bestuurd. Efficiënt worden terugkerende bootjes weer klaargelegd voor nieuwe passagiers; alles loopt aan één stuk door en op de rivier zie je een lint van bootjes varen. Massatoerisme op zijn Vietnamees.

Hier wil je zijn tijdens het reizen door het noorden van Vietnam:


Zoek naar hotels voor tijdens het reizen door Vietnam:

Booking.com

Handige websites voor je reis

Zoek en boek voordelige vliegtickets bij Skyscanner ➡️
Zoek een leuk hotel of accommodatie bij Booking ➡️
Huur alvast een all-inclusive auto bij Sunnycars ➡️
Voordelige treintickets naar leuke steden, al vanaf € 35 ➡️
Check Transavia vliegtickets inclusief accommodatie ➡️
Snel even weg? Zoek de beste last minute vakanties bij TUI ➡️

Dit vind je misschien ook leuk:

Zou jij willen reizen door het noorden van Vietnam?

Tekst en beeld: Kees Bikker

Deel dit blog

Gerelateerde reisblogs

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven