TripTalk logo mobiel wit
Zoek
Sluit dit zoekvak.
Trein bij centraal station van Keulen

Reizen per trein naar Scandinavië met een rugzak

Na meer dan een jaar opgesloten te zijn geweest en elke dag dezelfde routine te hebben, is ons enige verlangen om te bewegen en te reizen. Op avontuur gaan, alleen of met iemand, dit is wat ik je hier ga voorstellen.

In augustus 2018 had ik de kans om per trein Scandinavië te ontdekken met 4 vrienden en onze rugzakken, meer niet. Ons doel was om met de trein te reizen, onder de sterren te kamperen en onze tenten te gebruiken. Deze reis werd mogelijk gemaakt met een treinreis door Europa genaamd “Discover EU”.

Marouane en vrienden op het station

Wat is Discover EU?

Dit is een campagne die de EU heeft gelanceerd. De Interrail Pass, opgericht in 1972 en brengt 31 landen samen, heeft tot doel Europese inwoners aan te moedigen het continent per trein te verkennen zonder grenzen. Dankzij deze treinpassen ontmoeten reizigers van alle leeftijden mensen van alle achtergronden en culturen, terwijl ze de geschiedenis en diversiteit van Europa ontdekken.

Reizen per trein naar Scandinavië, hoeveel kost het met Discover EU?

Instappen in de trein op het perron

Afhankelijk van je wensen zijn er verschillende opties mogelijk. De meest populaire aanbieding is slechts € 251 en stelt je in staat om zeven dagen in een hele maand te reizen, en daar ging ik voor. Er zijn ook jeugdtarieven beschikbaar, die in aanmerking komen voor kortingen. Daarnaast is het voor jongeren die 18 jaar worden, mogelijk om een ​​gratis pas aan te vragen, wat verschillende van mijn vrienden hebben gedaan om per trein door Europa te kunnen reizen en te ontdekken.

Steden die ik heb bezocht tijdens mijn reis per trein naar Scandinavië

Met de reisgenoten voor de kathedraal in Keulen

Ik heb persoonlijk 4 landen doorkruist in 12 dagen. Ik begon mijn reis in Brussel en ging naar Keulen, Duitsland, waar de bekende kathedraal staat. Toen ging ik naar Denemarken met een trein die op een boot naar Kopenhagen ging.

Ontdek de mooiste bezienswaardigheden in Kopenhagen. Of lees hier hier andere tips voor een stedentrip naar Kopenhagen.

Kopenhagen

Toen we daar aankwamen, lieten we onze spullen achter in kleedkamers op het station, zodat we vrijer van de stad konden genieten. Kopenhagen is een erg mooie stad waar het prettig fietsen is, daarom hebben we er allemaal voor gekozen om deze mooie stad te gaan ontdekken, want niemand van ons had deze stad eerder bezocht.

Overnachten in een tent in Kopenhagen

Het stelde ons ook in staat om te scouten om erachter te komen waar we gingen slapen. We vonden een redelijk rustige plek op de heuvels, waar we ons kamp opsloegen voor onze eerste nacht. De volgende dag, weer op de fiets, brachten we onze tweede en laatste dag door in Kopenhagen voordat we de trein naar Zweden namen.

Liever met je eigen auto op pad? Check de leuke roadtrips door Europa.

Stockholm

Gevels in Stockholm
Foto: Michelle Raponi – Pixabay

We bleven daar 4 dagen en kwamen door Jönköping, Stockholm en Göteborg. In Stockholm, om overal te geraken, hebben we deze keer voor het openbaar vervoer gekozen, in plaats van fietsen zoals in Denemarken. Ik was eerder in Stockholm geweest, dat maakte het makkelijker om onze weg te vinden. We huurden een AirBnB daar voor 2 nachten zodat we ons konden wassen en rusten om het tweede deel van de reis te hervatten.

Oslo

Zicht op de stad vanaf de Opera House in Oslo
Foto: Oliver Cole – Unsplash

Eenmaal in Göteborg namen we de nachttrein naar Noorwegen. Allereerst zijn we begonnen met een stadstour door Oslo. Omdat we een nachttrein hadden genomen, kwamen we vroeg in de ochtend aan en konden we volop van onze dag genieten. De stad ontdekken, mensen ontmoeten en een museum bezoeken, het was echt heel interessant. Na een goede nachtrust vertrokken we naar onze eindbestemming: Bergen.

Wat je ook kan doen: interrailen door Oost-Europa.

Bergen

Marouane op een berg in Noorwegen

Bergen was volgens mij de beste stad om in te kamperen. Deze stad in het zuidwesten van Noorwegen doet zijn naam eer aan. Genesteld in de bergen en omgeven door water, is het de ideale plek om een trektocht te maken. Gemarkeerde paden en wilde kampeerplekken zijn aanwezig. We hebben veel gezinnen en mensen van alle leeftijden ontmoet. Het is echt de perfecte plek.

Helaas was het weer niet zoals de dagen ervoor. De regen en de wind maakte de ervaring wat ingewikkelder, maar ook gedenkwaardiger en leuker. Na twee dagen kamperen in de regen begonnen we ons moe te voelen en besloten we op zoek te gaan naar een herberg waar we een nacht konden doorbrengen.

Gekleurde huizen in het centrum van Bergen in Noorwegen
Gekleurde panden in het centrum van Bergen / Foto: Kaitlyn Collins – Unsplash

De wandeling was lang en moeilijk, maar we zijn erin geslaagd er een te vinden waarin we een goede nachtrust hadden en ’s ochtends een goed ontbijt. We waren fris en bereid om opnieuw te beginnen voor de twee resterende dagen. Na een laatste dag in Bergen, gingen we terug naar Oslo, vervolgens met een nachttrein naar Jönköping om de volgende dag het vliegtuig te halen en Brussel te bereiken.

Ook deze bestemmingen kun je met de trein in Europa bezoeken, of ga met de trein door Oost-Europa!

Mijn ervaring over deze Scandinavië reis per trein

Het was een zeer leuke ervaring, waarvan ik denk dat veel mensen dat zouden moeten doen. Het is zeer verrijkend en het stelt je in staat om veel plaatsen te ontdekken en mensen te ontmoeten.

Marouane bij een uitzichtpunt

We hebben allemaal sociaal contact nodig en vinden het leuk om andere landschappen te zien. Dus het advies dat ik je kan geven is dat je zo snel mogelijk, zodra de grenzen weer opengaan: beweeg, leef en ontdek de wereld door je ogen en creëer belonende en onvergetelijke momenten!

OVER DE AUTEUR
Marouane Ben Messaoud reist graag en studeert aan de IHECS in Brussel.

Handig voor je reis:
1. Check voordelige vliegtickets bij Skyscanner
2. Heb je al een ticket? Zoek een leuk hotel of appartement

Tekst: Marouane Ben Messaoud / Foto’s: Marouane Ben Messaoud tenzij anders vermeld