Een stedentrip Tel Aviv is al een beleving op zich. Maar als je een extra dimensie aan je reis wilt toevoegen dan is het een aanrader om vanuit Tel Aviv een dagtour naar Jeruzalem en de Dode Zee te maken. 

Jeruzalem is een stad die in diverse religiën als heilig wordt gezien. In het oude deel van Jeruzalem vind je daarom veel volgelingen die komen voor de heilige plekken in de stad. 

De hoofdstad van Israel ligt in de onrustige regio Palestina waar tot op de dag van vandaag nog het Israelisch-Palestijns conflict gaande is. Israel is veilig om te reizen zolang je de grensgebieden bij Syrie en Libanon en het deel bij de Gaza Strook mijdt. In het hele land gelden veiligheidsrisico’s wat resulteert in militairen met geweren op straat. Ik vond wel dat het in Jeruzalem wat grimmiger aanvoelde dan in Tel Aviv maar dat komt mogelijk omdat je meer militairen ziet lopen op een kleiner oppervlak. 

Jeruzalem, de heilige stad van Israël

Jeruzalem ligt op ongeveer een uurtje rijden van Tel Aviv en bereik je makkelijk met de lokale bus of via een georganiseerde tour. Onze georganiseerde trip werd op het laatste moment geannuleerd waardoor wij genoodzaakt waren het zelf te regelen. De lokale bus gaat om de 20 minuten en brengt je in een uurtje richting Jeruzalem. Een retourticket koop je voor ongeveer €7,50. 

Bekijk Jeruzalem in 3 minuten

De oude stad van Jeruzalem is de must see van de hoofdstad en is in zijn geheel ommuurd en onder te verdelen in 4 wijken. Een Christelijk, een Joods, een Islamtisch en een Armeens deel. En in deze specifieke wijken heb je dan weer de heilige plekken waar de meeste bezoekers en gelovigen voor komen. 

Op het moment dat ik daar rondliep besefte ik me pas hoe bijzonder het eigenlijk dat 4 geloofsstromingen zo nauw met elkaar kunnen samen leven, elkaar in hun waarde laten, terwijl er buiten de muren een conflict gaande is. 

Wij gingen specifiek heen voor de westelijke muur in de Joodse wijk en om een bezoek te brengen aan de heilige grafkerk in het Christelijke deel van de stad. We kwamen binnen via het Islamtische deel waar je je direct waant in de bedrijvigheid van het dagelijkse leven op de bazaar. Marktkoopmannen die hun waar proberen te slijten door je naar binnen te praten en die willen onderhandelen over de prijs. 

Mensenmassa’s in de heilige grafkerk

Via het Islamitische deel van de stad kom je daarna terecht in de Christelijke wijk. Waar direct de sfeer verandert en het rustiger is totdat je bij de heilige grafkerk komt. De kerk, tegenwoordig een pelgrimsoord, zou gebouwd zijn op de plek waar Christus gekruisigd, begraven en is opgestaan. 

heilige-grafkerk-jeruzalem
De heilige grafkerk in Jeruzalem

Bij binnenkomst vind je direct de steen waar het lichaam van Jezus gebalsemd zou zijn. Dit zorgt er meteen voor dat de doorstroom na deze ingang niet altijd heel vlot is omdat iedereen de steen wilt aanraken. 

De kerk is niet heel groot en sommige stukken zijn smal waardoor het best krap en benauwd kan aanvoelen. De sereniteit die je normaal in een kerk ervaart mis je daardoor. De meeste bezoekers komen voor de graftombe in het midden van de kerk, waar het graf van Christus zich bevindt. In een lange rij wachten ze tot ze even naar binnen kunnen en een glimp van deze heilige plek kunnen aanschouwen en de energie te voelen. 

Als je doorloopt naar het Joodse deel van de oude stad gaat voelt dit stuk heel rein en sober aan als je het vergelijkt met de eerdere twee wijken waar je doorheen bent gekomen. Indrukwekkend om dat zo, kort op elkaar te kunnen ervaren en zien. 

“Klagen” bij de westelijke muur in Jeruzalem

Het belangrijkste onderdeel in het joodse deel is de westelijke muur. Een overblijfsel van de tweede tempel op de Tempelberg. De Tempelberg wordt gezien als het de meest heilige plaats in het jodendom en mag volgens de regels niet bezocht worden. De westelijke muur is het deel waarbij je het meest dichtbij de Tempelberg kon komen. 

Mannen en vrouwen, ieder met zijn eigen afgezette deel, kunnen na controle bij detectiepoortjes een gebed, verzoek of wens uitspreken of op een briefje schrijven en deze in de muur plaatsen. Uit respect voor de muur loop je achterwaarts van de muur af. Wat voor ons een beetje grappig voelde, want wanneer was dat punt dan, dat je wel je rug mocht toekeren naar de muur? 

We gingen heel blanco naar Jeruzalem toe en tijdens ons bezoek aan de oude stad kregen we meer en meer vragen. Vragen waarop we later het antwoord via Google vonden. Een goede reden om een georganiseerde trip te boeken dus.

Wij waren er maar een paar uurtjes waardoor je bewust keuzes maakt. Maar wil je de oude stad van Jeruzalem echt goed zien dan heb je echt wel meer tijd nodig.

Tip!

De sabbat begint op vrijdagmiddag en bij de westelijke muur, ook wel de klaagmuur genoemd, is het dan extra druk en kan je het gebed van dichtbij meemaken. 

Drijven in de Dode Zee

Na alle cultuur in Jeruzalem is het het heerlijk om even te ontspannen. En waar kan dat nou beter dan in de Dode Zee.

Vanaf Jeruzalem kan je een bus pakken die je naar de Dode Zee brengt. Er zijn verschillende plekken waar je uit kunt stappen. Wij kozen voor een stop in het zuidelijker gelegen Ein Bokek op ongeveer anderhalf uur rijden. Kosten voor een retourticket waren ongeveer €20,-.

Tip!

Stop niet zomaar aan de kant van de weg om ergens het water in te gaan. Er zijn geen faciliteiten en er ontstaan regelmatig sink holes. Sommige stranden zijn om die reden afgesloten.

Ein Bokek strand en zoutkristallen

Ein Bokek is een klein plaatsje aan het meer met een aantal hotels. Groot voordeel is dat je in Ein Bokek gratis het strand op kunt, wat bij niet alle officiële stranden het geval is. En omdat je zuidelijker zit is het ook rustiger qua mensen die het water in gaan. De noordelijke badplaatsen worden vaak door georganiseerde tours aangedaan.

Wij deden ons voor als gast van Crowne Plaza en hebben ons in het toilet beneden omgekleed. Misschien niet helemaal de bedoeling maar wel handig. Op strand van het hotel vind je overigens wel verkleed hokjes en een douche.

Er moet dus ook een openbaar strand zijn maar hier zijn wij dus niet geweest. In dit deel van het meer heb je geen modder en ik heb gelezen dat het water nog zouter is dan in het noorden. Hierdoor ontstaan er zoutkristallen op het strand en aan het begin van het water. Ik kan je vertellen, lopen over deze kristallen is niet erg aangenaam.

En dan drijf je rond in een meer op 400 meter onder zeeniveau

Ondanks de pijnlijke kristallen, de niet al te warme temperatuur en het koude water ben ik toch het water in gegaan. En man, wat is dat bijzonder en raar tegelijk. Een fotosessie volgde, inclusief de welbekende tijdschrift foto bij mijn reisgenoot.

Zelf ben ik niet zo bang voor beestjes en planten in het water. Maar omdat het zoutgehalte in het meer zo hoog is vind je deze sowieso niet terug in het meer.

Het water en ook de modder van het meer bevat mineralen die erg goed en helend zijn voor de huid. Ik merkte na mijn duik echt dat mijn huid onwijs zacht en zelfs een beetje olieachtig was.

drijven-dode-zee-israel-ein-bokek
Zo licht als een veertje in de Dode Zee

Bekijk kuuroorden rondom de Dode Zee in Israël.

We waren eind van de middag pas bij de Dode Zee en konden hierdoor niet zien hoe blauw het water is als de zon erop schijnt. Maar dat zal ongetwijfeld prachtig zijn. Net als de mooie lucht die wij wel te zien kregen toen de zon onder ging.

Nog meer ideeën als je in Jeruzalem bent:

Op voorhand hoefde ik niet persé naar de Dode Zee toe. Maar toch ben ik nu blij dat ik dit fenomeen heb gezien en heb mogen ervaren. Helemaal omdat de kans bestaat dat de Dode Zee binnen nu en een paar jaar verdwijnt.

Maak je een stedentrip naar Tel Aviv of ben je dus in de buurt, zeker doen. Ook vanaf Jordanië kan je excursie maken naar de Dode Zee.

Tenzij anders vermeld zijn alle foto’s van Namfon Dil

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats je reactie!
Vul hier je naam in