Door het coronavirus komen er twijfels over het wijzigen van vliegtickets en vakanties. Vooralsnog kan dat in de meeste gevallen niet zomaar, maar sommige organisaties hebben hun regels ten aanzien van wijzigen of annuleren versoepeld waardoor je je vakantie bijvoorbeeld kan uitstellen of wijzigen.

Vliegreizen Amerika gestaakt wegens coronavirus

President Trump heeft 12/3/2020 aangekondigd het Amerikaanse luchtruim voor 30 dagen te zullen sluiten voor vliegverkeer vanuit Europa met ingang van vrijdagnacht, 12 maart 2020, om 24:00 uur.

Heb je een vliegticket geboekt naar Amerika?
Meld je bij de luchtvaartmaatschappij waar je het vliegticket hebt gekocht.
Heb je een vliegticket van KLM? Zie hieronder.

Heb je een complete Amerika-reis geboekt bij een reisorganisatie?
Meld je dan bij jouw reisorganisatie. De meeste reisorganisaties gaan flexibel om met de situatie en geven je de mogelijkheid de reis om te boeken.

Wijzigen van je vliegticket bij KLM zonder kosten

Reisplannen of heb je al geboekt, maar twijfel je of jouw reis door kan gaan? Dan biedt KLM je de helpende hand. Je kunt nu tijdelijk zonder kosten je ticket wijzigen; dat scheelt tot wel € 150,- per ticket. Je kunt zowel de periode als de bestemming wijzigen. Deze optie geldt voor alle tickets op KLM, Air France en Delta Air Lines vluchten wereldwijd, voor boekingen tot en met 30 september 2020.
Zo ben je flexibel en bepaal jezelf wanneer je vliegt en waarheen.

KLM vliegtuig op Schiphol
Fotocredit: Jeroen – TripTalk

Reisdata van je KLM vliegticket aanpassen

Wil je de datum van je reis aanpassen? Jouw nieuwe vertrekdatum dient uiterlijk 31 mei 2020 te zijn. De kosten van een mogelijk tariefverschil blijven gelden. Wijzig eenvoudig je ticket via ‘Mijn Reis’ op klm.nl of via de KLM app.

Wil je liever na 31 mei 2020 reizen of wil je jouw bestemming wijzigen? Ruil dan je ticket om voor een tegoedbon. Deze bon is inwisselbaar voor een ticket van KLM, Air France of Delta Air Lines, of voor het kopen van extra opties voor KLM-vluchten.

Zie ook de laatste updates van KLM.

Lees ook: wat doet KLM aan het coronavirus en bekijk de veelgestelde vragen over vakantie en reizen vanwege het coronavirus.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Kan ik nog op vakantie?

Bekijk de video hieronder voor meer informatie.

Veelgestelde vragen over reizen en het coronavirus

Houd er rekening mee dat, met enkele uitzonderingen daar gelaten zoals reizen naar China of Noord-Italië, er vanwege het coronavirus geen negatief reisadvies geldt. Om die reden is kosteloos annuleren dus niet zomaar mogelijk. Heb je je hele vakantie (dus de vliegtickets en het verblijf) geboekt bij een reisorganisatie, dan kun je bij de reisorganisatie terecht voor je vragen om eventueel je vakantie te wijzigen. Meerdere reisorganisaties hebben hun regels versoepeld.

1. Is het annuleren van de vakantie vanwege het coronavirus kosteloos?

Dat hangt af van meerdere factoren. Indien je een annuleringsverzekering hebt dien je de voorwaarden te controleren van jouw annuleringsverzekering. Zodra de ANVR een negatief reisadvies heeft uitgebracht naar de bestemming waar je naar toe gaat reizen is kosteloos annuleren meestal mogelijk. Ook is onder bepaalde voorwaarden het annuleren van je reis al mogelijk.

2. Ik heb alleen een reisverzekering, kan ik dan ook kosteloos annuleren?

Een reisverzekering is geen annuleringsverzekering. Dit zijn 2 aparte verzekeringen. Als voor jouw bestemming een negatief reisadvies is afgegeven, is kosteloos annuleren meestal mogelijk.

3. Ik wil mijn vliegticket annuleren, kan dat?

Dat hangt ervan af bij welke vliegmaatschappij je je vliegticket hebt geboekt. Elke luchtvaartmaatschappij heeft haar eigen voorwaarden. Ook hangt dit af tegen welk tarief je je vliegticket hebt geboekt. Voordelige vliegtickets kunnen vrijwel niet geannuleerd of gewijzigd worden. Heb je een vliegticket gekocht met daarin de optie om je reisdata te wijzigen, dan zou je dat nu kunnen doen zoals bij KLM. Afhankelijk van de coulance van de luchtvaartmaatschappij betaal je wel of geen wijzigingskosten.

4. Ik heb zelf een vliegticket geboekt, maar de rest van de reis bij een reisorganisatie. Wat moet ik nu doen?

Voor je vliegticket heb je te maken met de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. De rest van jouw reis valt (mits jouw reisorganisatie is aangesloten bij de ANVR) onder de voorwaarden van de ANVR. Als een negatief reisadvies is uitgebracht voor jouw bestemming kan je de reis annuleren. Dat wil echter nog niet zeggen dat je je vliegticket ook kan annuleren, daarvoor zul je moeten kijken bij de luchtvaartmaatschappij welke regels zij hanteren rondom het coronavirus.

5. Mijn bestemming heeft nu een negatief reisadvies, wat moet/kan ik doen met mijn vliegticket?

Ook nu geldt dat je, in het geval van alleen een vliegticket geboekt hebben, het beste contact op kan nemen met de luchtvaartmaatschappij.
Heb je een complete reis geboekt bij een reisorganisatie? Meld je je dan bij de reisorganisatie om de reis te verplaatsen of om te boeken.

6. Mijn vliegtuigmaatschappij heeft de vlucht geannuleerd, en nu?

Hiervoor geldt hetzelfde als bij vraag 5.

Lees ook de veelgestelde vragen bij de ANVR en de uitleg waarom de coronavirus-uitbraak formeel niet als calamiteit wordt gezien.

Lees ook: Duurzaam reizen, dit is hoe je het doet, handige tips om je koffer in te pakken en hoe kun je slapen in het vliegtuig.

Note: bovenstaande informatie is van 12 maart 2020. De situatie rondom het coronavirus is aan wijzigingen onderhevig.

Fotocredit header: Andres Bolkenbaas

4 REACTIES

  1. Contact Center is alleen maar in gesprek en fb heb ik al 4 dagen een bericht op en staan. Handig gezegd tegoed bon maar hoe krijg je die.

    • Hi Geertje,
      Vervelend dat je het contact center niet kan bereiken. De contact centers geven echter aan dat ze vrij druk zijn door de crisis en de klanten per vertrekdatum informeren. De klanten die op korte termijn vertrekken worden als eerste geholpen. In principe zal er met jou contact worden opgenomen. De voucher (tegoedbon) wordt dan in orde gemaakt voor je.

  2. “Wil je liever na 31 mei 2020 reizen of wil je jouw bestemming wijzigen? Ruil dan je ticket om voor een tegoedbon”. Mooi, maar HOE doet je dat?
    Het aanvragen van een tegoedbon kan niet via ‘Mijn Reis’ op klm.nl of via de KLM app.

    • Hi Kees,
      Dan adviseer ik je even contact op te nemen met het KLM contact center of via KLM Facebook, daar helpen ze je graag verder.
      Als je bij een reisbureau hebt geboekt zou het reisbureau je verder kunnen helpen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats je reactie!
Vul hier je naam in